A to ciekawe. Sprzedaż iPhone'ów spada, ale iPad bije rekordy

A to ciekawe. Sprzedaż iPhone'ów spada, ale iPad bije rekordy06.02.2023 13:29
i (Jeenah Moon/Bloomberg via Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg

Liczby nie kłamią - dla wielu tablety przestały być fanaberią, a stały się produktem niezbędnym.

Niedawno omawialiśmy raport firmy IDC, według którego w 2022 rozeszło aż o 11,3 proc. mniej smartfonów niż rok wcześniej, zaliczając tym samym najgorszy wynik od niemal 10 lat. Przyczyny? Analitycy wskazują "niski popyt, inflację i niepewność ekonomiczną".

Można by przypuszczać, że tablety czeka podobny - lub nawet gorszy - los. Większość z nich jedynie dubluje funkcjonalność smartfonów, nie oferując w zasadzie niewiele ponad większy ekran. A jednak okazuje się, że tyle wystarczyło, by przetrwać kryzys.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tablety w 2022 roku rozeszły się lepiej niż przed pandemią

Najnowszy raport IDC wskazuje, że w 2022 na rynek trafiło 162,8 mln tabletów, co jest wynikiem raptem o 3,3 proc. słabszym niż rok wcześniej. Oczywiście w dalszym ciągu mówimy o spadku, ale ta kategoria produktowa topnieje ponad 3-krotnie wolniej niż smartfony.

Warto również rzucić okiem na to, jak kształtowała się sprzedaż tabletów w ostatnich 10 latach:

  • 2013 - 217,1 mln;
  • 2014 - 230,1 mln;
  • 2015 - 206,8 mln;
  • 2016 - 174,9 mln.;
  • 2017 - 163,5 mln.;
  • 2018 - 146,2 mln;
  • 2019 - 144,1 mln;
  • 2020 - 163,5 mln;
  • 2021 - 168,8 mln
  • 2022 - 162,8 mln.

Mimo kryzysu, tablety w minionym roku poradziły sobie dużo lepiej niż w 2017 czy 2018, gdy w większości krajów na świecie sytuacja ekonomiczna była korzystniejsza niż obecnie.

Robi się jeszcze ciekawiej, gdy spojrzymy na liczbę tabletów dostarczonych przez poszczególnych producentów.

Miliony tabletów dostarczonych w 2022 roku, Źródło zdjęć: © IDC
Miliony tabletów dostarczonych w 2022 roku
Źródło zdjęć: © IDC

Jak widać, iPad nie tylko nie zaliczył w 2022 spadku, ale i urósł rok do roku o imponujące 7 proc. Dla porównania w tym samym okresie Apple dostarczył o 4 proc. mniej iPhone'ów niż rok wcześniej.

Wniosek? Tablety przestały być fanaberią

Swego czasu sprzedaż tabletów była odwrotnie proporcjonalna do wielkości ekranu przeciętnego smartfonu. Na co komu dodatkowa zabawka, gdy każdy ma urządzenie z wielkim wyświetlaczem w kieszeni?

Pandemia zmieniła status quo, bo nagle okazało się, że tablety - stanowiące często tańszą i lżejszą alternatywę dla laptopów - sprawdzają się podczas pracy i nauki.

Choć jeszcze kilka lat temu kilkunastoprocentowa inflacja zapewne sprawiłaby, że więcej osób zrezygnowałoby z kupna tabletu niż smartfonu, pandemia wywróciła wszystko do góry nogami. Wygląda na to, że nie tylko na czas powszechnych lockdownów.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.