Analitycy: "Nokia musi się zainteresować Androidem, zanim będzie za późno"

Analitycy: "Nokia musi się zainteresować Androidem, zanim będzie za późno"02.07.2013 08:08
fot. bubblews.com

Niedługo miną dwa lata od pojawienia się pierwszego smartfona Nokii z systemem Windows Phone. W tym czasie Finowie nie odnotowali żadnego spektakularnego sukcesu. Wiele osób uważa, że za słabą kondycję firmy winę ponosi skupienie się na mobilnej platformie Microsoftu. Jeden z analityków twierdzi, że jeśli jest dla Nokii jeszcze jakaś nadzieja, to jest nią Android.

Niedługo miną dwa lata od pojawienia się pierwszego smartfona Nokii z systemem Windows Phone. W tym czasie Finowie nie odnotowali żadnego spektakularnego sukcesu. Wiele osób uważa, że za słabą kondycję firmy winę ponosi skupienie się na mobilnej platformie Microsoftu. Jeden z analityków twierdzi, że jeśli jest dla Nokii jeszcze jakaś nadzieja, to jest nią Android.

Zdaniem Pierre'a Ferragu z Bernstein Research Nokia musi się obecnie zmierzyć z dwoma problemami: znikomym zainteresowaniem konsumentów systemem Windows Phone oraz topniejącym rynkiem tzw. feature phone'ów, na którym koncern wciąż ma mocną pozycję.

Trudno się nie zgodzić z opinią Ferragu. Z opublikowanego kilka tygodni temu raportu Gartnera wynika bowiem, że jedynie 2,9% wszystkich smartfonów sprzedanych w pierwszym kwartale 2013 roku pracuje pod kontrolą mobilnych okienek. Co prawda lwia część z nich wyszła z fabryk Nokii, jednak tak naprawdę jest to jedynie większość z mniejszości.

[solr id="komorkomania-pl-171769" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3457,nokia-lumia-720-pierwsze-wrazenia" _mphoto="nokia-lumia-720-1-171769-5cb0319.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3987[/block]

Firma Stephena Elopa na razie broni się jeszcze budżetowcami, dzięki którym w pierwszym kwartale sprzedała aż 14,8% komórek. Warto jednak zauważyć, że w analogicznym okresie poprzedniego roku było to 19,7%, więc spadek jest znaczny. Redaktorzy serwisu GSMArena zauważają też, że dostawy telefonów Nokii do Europy Zachodniej, gdzie Finowie mają relatywnie silną pozycję, w ciągu roku spadły o 30%.

Koncern zdaje się trzymać rękę na pulsie - w ostatnim czasie wyraźnie skupia się na rynku już nie tyle tanich komórek, co tanich smartfonów. Świadczą o tym intensywne kampanie marketingowe modeli Lumia 520 czy Asha 501. Firma będzie miała jednak utrudnione zadanie, ponieważ rynek low-endów coraz mocniej atakowany jest także przez innych producentów. Dość wspomnieć o pierwszych Firefox Phone'ach, które właśnie pojawiają się na półkach sklepowych.

[solr id="komorkomania-pl-171478" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3466,blackberry-playbook-bez-aktualizacji-wynik-kwartalne-nie-napawaja-optymizmem" _mphoto="thorstenheins-116371-252-58f2d3d.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3988[/block]

Swojej części low-endowego tortu najwidoczniej zamierza bronić także Google. Od jakiegoś czasu w sieci pojawiają się bowiem przecieki, z których wynika, że nadchodzący Android 5.0 będzie zoptymalizowany pod kątem słabszych podzespołów. Czy Nokia ma szansę wygrać tę bitwę? Można w to wątpić. Istotne jest jednak to, że Finowie wcale nie muszą walczyć. Wystarczy uczynić ze swojego problemu część rozwiązania. Jak mówi analityk Pierre Ferragu:

Nie byłbym zaskoczony, gdyby Nokia uczyniła z Androida swoją low-endową platformę jeszcze w tym roku.

Takie rozwiązanie zdaje się mieć sens. Koncern w dalszym ciągu mógłby rozwijać rodzinę swoich flagowych Lumii, które z pewnością wyróżniają się na rynku, a jednocześnie sprzedaż tanich słuchawek z Androidem mogłaby stanowić solidne zabezpieczenie finansowe.

Należy oczywiście pamiętać, że Nokia nigdy nie potwierdziła chęci stworzenia słuchawki z Androidem i na razie są to jedynie gdybania analityków. Czy się sprawdzą? Tego - zgodnie z przewidywaniami Ferragu - powinniśmy dowiedzieć się przed końcem roku.

Źródło: CNETGSMArena

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.