Android Pay w Polsce leży i kwiczy. Nic dziwnego

Android Pay w Polsce leży i kwiczy. Nic dziwnego11.04.2017 12:19

Polska jest drugim - po Wielkiej Brytanii - krajem, w którym wystartowała usługa Android Pay. Pięć miesięcy później popularność tego rozwiązania jest znikoma.

Z Androida Pay korzysta w Polsce jakieś 25 000 osób

"Jakieś", bo jeden z banków - Nest - nie chwali się, ile osób powiązało swoje karty z usługą Google'a. Serwis Cashless szacuje jednak, że jest ich kilkaset. Dodając do tego dane udostępnione przez pozostałe banki otrzymujemy łącznie ok. 25 000 osób.

Dużo? Mało? Raczej mało. 25 000 osób to raptem 0,06 proc. mieszkańców Polski. Statystycznie w 100-tysięcznym mieście z usługi Android Pay korzysta zatem 65 osób. Oznacza to, że więcej jest sklepów, w których można płacić telefonem, niż samych płacących.

Tak słaby wynik mnie nie dziwi, bo płacenie telefonem jest bez sensu

A przynajmniej w formie, w jakiej zrobił to Google. Android Pay wykorzystuje technologię NFC, więc płacić można tylko tam, gdzie da się płacić zbliżeniowo kartą. Gdy trafi się na stary terminal, karta wygrywa, bo można użyć paska magnetycznego. Punkt dla karty.

Wygoda? Przyłożenie telefonu do terminala nie trwa krócej niż przyłożenie karty. Karta ma przy tym tę zaletę, że w przeciwieństwie do telefonu nie trzeba martwić się o to, by w chwili dokonywania płatności była naładowana. Kolejny punkt dla karty.

"Nie muszę zabierać portfela" - jest to jakiś argument, ale telefon nie zastąpi portfela w 100 proc. Po pierwsze, telefonem nie da się płacić wszędzie. Po drugie, telefon może się rozładować. Po prostu bezpieczniej jest nosić ze sobą portfel, choćby awaryjnie. Mimo wszystko punkt dla telefonu, bo jako dodatkowe rozwiązanie Android Pay się sprawdza.

Bezpieczeństwo? Ok, płatność telefonem można zabezpieczyć odciskiem palca czy PIN-em, więc Android Pay teoretycznie wygrywa. Problem w tym, że - jak już ustaliliśmy - portfel i tak lepiej ze sobą mieć, więc co mi po bezpiecznym telefonie, jeśli i tak mam w kieszeni mniej bezpieczną kartę?

Reasumując - jeśli chodzi o walory użytkowe telefon przegrywa ze starą dobrą kartą.

Jeśli płatności mobilne to nie telefonem, lecz zegarkiem

Do płacenia telefonem nastawiony jestem sceptycznie, ale smartwatch to co innego. Gdy do dokonania płatności nie jest konieczne wyciąganie z kieszeni czegokolwiek, naprawdę możemy mówić o wygodzie.

Smartwatch sprawdziłby się także np. podczas biegania czy jazdy na rowerze, gdy wiele osób zostawia telefony i portfele w domu.

Niestety Google pokpił sprawę po całości

Kompatybilność usługi Android Pay ze smartwatchami wprowadzono dopiero w tym roku wraz z systemem Android Wear 2.0. Zdecydowana większość zegarków, które pojawiły się wcześniej, nie ma nawet wymaganego modułu NFC.

Ba, NFC wciąż nie znajduje się na liście sprzętowych wymagań Androida Wear, więc producenci urządzeń z tym systemem nie muszą zapewniać kompatybilności z usługą Android Pay. W efekcie nawet wciąż świeże modele LG Watch Style czy New Balance RunIQ nie obsługują płatności mobilnych.

LAKS watch2pay - zegarek, którym można było dokonywać płatności
LAKS watch2pay - zegarek, którym można było dokonywać płatności

Naprawdę przemyślany system płatności mobilnych zrobił tylko Samsung

Samsung Pay to rozwiązanie, które w przeciwieństwie do konkurencyjnych usług, wykorzystuje nie tylko technologię zbliżeniową NFC, ale i MST (Magnetic Secure Transmission). Dzięki niej urządzenie potrafi "udawać" kartę magnetyczną. Innymi słowy płacić można, przykładając telefon do terminala, który płatności zbliżeniowych nie obsługuje. Czyli w zasadzie do każdego na świecie.

I to już jest poważna wartość dodana. Wprawdzie płatności zbliżeniowe są w Polsce mocno spopularyzowane, ale w wielu miejscach wciąż znajdują się stare terminale, z którymi Android Pay nie zadziała.

Usługa Samsung Pay pozwala płacić zegarkiem Gear S3
Usługa Samsung Pay pozwala płacić zegarkiem Gear S3

Poza tym Samsung Pay działa nie tylko ze smartfonami, ale i zegarkami Gear S2 oraz Gear S3. "Trójka" wykorzystuje nawet wspomnianą wcześniej technologię MST, więc zegarkiem można zapłacić tam, gdzie zbliżeniowo nie da się zapłacić nawet kartą.

Niestety Samsung Pay wciąż nie działa w Polsce

I na razie nie wiadomo, kiedy zacznie. Podobno pierwsze plany zakładały start w ubiegłym roku, ale - jak wiemy - nic z tego nie wyszło.

Wdrożenie tego typu usługi na nowym rynku to bardzo skomplikowany proces, który wymaga zaangażowania wielu stron. W tym banków, z których wiele rozwija własne systemy płatności mobilnych.

Skoro Samsung Pay nie wystartował u nas wraz z premierą Galaxy A (2017) czy Galaxy S8, raczej mało prawdopodobne, by usługa pojawiła się nad Wisłą przed końcem obecnego (Galaxy Note 8) lub początkiem przyszłego roku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.