Android w Polsce 2015 - jacy są polscy użytkownicy Androida?

Android w Polsce 2015 - jacy są polscy użytkownicy Androida?19.01.2016 15:50
Zmodyfikowane zdjęcie Android
Źródło zdjęć: © Asif Islam / Shutterstock.com

W jakich sytuacjach Polacy najczęściej korzystają ze swoich smartfonów? Jakie aplikacje królują na naszych pulpitach? Co przeciętny użytkownik wie o swoim smartfonie? Sprawdźmy.

Raport "Android w Polsce 2015” został stworzony przez firmę badawczą SW Research oraz agencję rozwoju produktów mobilnych Whalla Labs. Badanie, na którym go oparto zostało przeprowadzone w dniach 20-31 maja 2015 roku na 2548 ankietowanych. Przygotowano je z myślą o deweloperach, aby ci mogli lepiej poznać użytkowników najpopularniejszej mobilnej platformy w Polsce.

Android Windowsem w świecie smartfonów

Porównanie to dotyczy nie tylko skali popularności obu systemów, ale i faktu, że nie są one ściśle powiązane z konkretnymi producentami sprzętu. Twórcy raportu zauważają jednak, że w 2014 roku pod kontrolą Androida pracowało 1,624 mld smartfonów, podczas gdy Microsoftowi nie udało się sprzedać tylu windowsowych licencji od początku istnienia tego systemu. Liczba ta stanowi jednocześnie 81,5% rynku smartfonów.

Również w Polsce Android jest absolutnym liderem, choć procentowo jego popularność jest u nas niższa niż na całym świecie. Mówimy o ok. 12 mln urządzeń i 65% rynku.

Masz Androida? Najpewniej jesteś mężczyzną

Jak wynika z badania, przedstawiciele płci brzydkiej stanowią w Polsce 57,6% użytkowników Androida, a kobiety 42,4%. Autorzy raportu przyjrzeli się jednak nie tylko płci, ale i wykształceniu i zasobności portfela osób korzystających z tegoż systemu.

Jeśli chodzi o wykształcenie, najliczniejszą grupą społeczną wśród użytkowników Androida są osoby o wykształceniu wyższym magisterskim, przy czym kobiety (33,2%) przebijają pod tym względem mężczyzn (22,3%). Odwrotnie rozkład popularności wygląda w przypadku osób z wykształceniem gimnazjalnym (K: 2,4%; M: 8,1%).

Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs
Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs

Co to oznacza? Podczas gdy mężczyźni sięgają po Androida już w wieku szkolnym, kobiety przekonują się do niego dopiero po zdobyciu wykształcenia. Z punktu widzenia deweloperów jest to o tyle ciekawe, że aplikacja dla wykształconych pań wbrew pozorom będzie miała znacznie liczniejszą grupę potencjalnych odbiorców niż niezobowiązująca gra dla nastolatków.

Wykształcenie polskich użytkowników Androida, Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs
Wykształcenie polskich użytkowników Androida
Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs

Ciekawie wygląda jednak sprawa, gdy spojrzymy na zarobki. Choć żeńska część użytkowników Androida jest z reguły lepiej wykształcona, to mężczyźni zarabiają więcej.

Co masz na swoim pulpicie?

Twórcy raportu przyjrzeli się skrótom do aplikacji, które na swoich pulpitach umieszczają fani Androida. Jak nietrudno się domyślić, najpopularniejsze apki uzależnione są od wieku użytkowników, ale nie zabrakło kilku niespodzianek.

Aplikacje umieszczane na pulpitach przez polskich użytkowników Androida z różnych grup wiekowych, Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs
Aplikacje umieszczane na pulpitach przez polskich użytkowników Androida z różnych grup wiekowych
Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs

Nie dziwi mnie, że młodsze osoby trzymają w swoich telefonach Facebooka, Snapchata i Instagram. Zaskoczeniem jest jednak dla mnie to, że wciąż sporą popularnością w Polsce cieszy się GG oraz to, że po Kupony do McDonald's i Angry Birds sięgają głównie starsi użytkownicy.

Jak to wygląda z podziałem na płeć? Sporo kobiet (57,4%) używa komunikatora WhatsApp oraz aplikacji do robienia mobilnych zakupów (głównie Allegro). Jeśli chodzi o alternatywne dla Chrome'a przeglądarki, panie wybierają Operę, a panowie Firefoksa.

Aplikacje umieszczane na pulpitach przez polskie kobiety i mężczyzn, Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs
Aplikacje umieszczane na pulpitach przez polskie kobiety i mężczyzn
Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs

Nietrudno się domyślić, że przede wszystkim wybieramy aplikacje darmowe. Autorzy badania zwracają uwagę na to, że spośród tzw. heavy userów smartfonów 90% pobrało jakąś aplikację z Google Play, ale tylko 36,3% z nich w tym czasie kupiło jakąś apkę.

Popularność płatnych aplikacji wśród polskich użytkowników Androida, Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs
Popularność płatnych aplikacji wśród polskich użytkowników Androida
Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs

Ze smartfonów najczęściej korzystamy podczas...

... spotkań ze znajomymi. Na drugim miejscu jest - a jakżeby inaczej - toaleta. Ponadto wielu z nas podczas robienia zakupów na bieżąco monitoruje ceny w innych sklepach. Najrzadziej po smartfony Polacy sięgają podczas seksu, choć - jak widać - nie brakuje osób, które przeglądają statusy na Facebooku w trakcie intymnych uniesień.

Sytuacje, w jakich polscy użytkownicy Androida sięgają po smartfony, Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs
Sytuacje, w jakich polscy użytkownicy Androida sięgają po smartfony
Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs

Co w ogóle wiesz o swoim telefonie?

Ta kwestia będzie z pewnością szczególnie interesująca z punktu widzenia czytelnika Komórkomanii. Zapewne w swoich smartfonach wiecie wszystko, włącznie nazwą producenta odpowiedzialnego za chip graficzny. Tymczasem 32,7% badanych na pytanie o ilość pamięci operacyjnej w używanym przez siebie telefonie odpowiedziało... "nie wiem".

Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs
Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs

Dużo sprawniej ankietowani poradzili sobie ze wskazaniem producentów swoich urządzeń. Prym wiedzie oczywiście Samsung.

Najpopularniejsi producenci smartfonów z Androidem w Polsce, Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs
Najpopularniejsi producenci smartfonów z Androidem w Polsce
Źródło zdjęć: © SW Research i Whalla Labs

Więcej szczegółów znajdziecie w 54-stronicowym raporcie dostępnym na stronie androidwpolsce.pl. Jak widać, dane te są szalenie interesujące nie tylko dla deweloperów, z myślą o których je zebrano.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.