Android Wear 2.0 jest lepszy, bo jest bardziej samodzielny. Które zegarki otrzymają aktualizację?

Android Wear 2.0 jest lepszy, bo jest bardziej samodzielny. Które zegarki otrzymają aktualizację?09.02.2017 10:05
LG Watch Sport z Android Wear 2.0
Mateusz Żołyniak

Google dość długo kazał czekać na pierwszą naprawdę dużą aktualizację platformy Android Wear, ale było chyba warto. System giganta dla inteligentnych zegarków w wersji 2.0, z którą na rynku zadebiutują LG Watch Style i Watch Sport, prezentuje się o wiele lepiej. Dlaczego?

Android Wear 2.0 jest platformą, która ma sprawić, że inteligentne zegarki będą urządzeniami mniej zależnymi od smartfonów. System umożliwia instalację aplikacji bezpośrednio z poziomu smartwatcha, szybsze i bardziej komfortowe odpowiadanie na wiadomości czy nawet korzystanie z asystenta Google'a. Zacznę jednak od początku, czyli tego, co najbardziej rzuca się w oczy.

Personalizowane tarcze

Gigant z Mountain View usprawnił tarcze zegarowe, które są stale widoczne na ekranach smartwachów. W nowym Androidzie Wear ten element interfejsu można dodatkowo personalizować wyświetlając na nim wybrane funkcje i informacje z aplikacji. Jak dokładnie ma to działać?

Zasada jest bardzo prosta. Na ekranie umieszczany jest mały widżet, który może prezentować dane z kalendarza (najbliższe spotkania), śledzić kursy akcji spółek czy liczbę spalonych kalorii/przebytych kilometrów. Widżety te mogą też szybko aktywować funkcje danej aplikacji - wystarczy dotknąć ekranu, aby zamówić przejazd Uberem czy rozpocząć wybrany program ćwiczeń.

Funkcja dotyczy zarówno programów Google'a, jak i aplikacji firm trzecich. Dużym plusem jest to, że można skonfigurować w ten sposób wiele tarcz, między którymi można przechodzić prostym gestem (jak między pulpitami w smartfonie). Gigant wprowadził też sporo nowych opcji, które umożliwiają personalizację wyglądu poszczególnych tarcz zegarowych (kolory, tło itd.).

Prostszy interfejs

Google daje więcej opcji personalizacji ekranu w trybie always on, ale upraszcza jednocześnie korzystanie z Androida Wear. Zmodyfikowany interfejs ma działać bardziej intuicyjnie. Po przesunięciu palcem po ekranie w górę wysuwa się panel powiadomień, a ruch w przeciwną stronę prowadzi do ustawień. Do zakładki z dostępnymi programami można wejść po dotknięciu ekranu, a jego przytrzymanie aktywuje asystenta głosowego.

Asystent głosowy Google'a

Największym usprawnieniem w sposobie korzystania z sprzętu z Android Wear ma być jednak dodanie obsługi Google Assistant. Tego samego asystenta głosowego, który dostępny jest w smartfonach (czy głośniku Google Home). Usługa umożliwi szybkie wyszukiwanie informacji oraz wykonywanie wybranych czynności bez konieczności dotykania ekranu zegarka.

Google Assistant na zegarkach można będzie rozumiał jedynie polecenia w języku angielskim lub niemieckim. Firma z Mountain View zapowiedziała jednak od razu, że obsługa kolejnych języków zostanie dodana w ciągu najbliższych miesięcy.

Wysyłanie wiadomości

Będąc przy obsłudze głosowej warto wspomnieć od razu o ulepszonej obsłudze wiadomości. Nowe UI ma sprawić, że będą one łatwiejsze do odczytywania, a po jednym kliknięciu można będzie na nie odpowiadać - dyktując, wpisując na klawiaturze lub wprowadzając odręcznie treść, w tym rysując emotikony.

Dzięki Google Assistant można będzie korzystać z funkcji Smart Reply, czyli inteligentnych podpowiedzi. Z opcji tych można korzystać w takich aplikacjach, jak Facebook Messenger, Google Messenger, Hangouts, Telegram czy WhatsApp.

Lepsze Google Fit

Gigant poprawił również usługę Google Fit, które zbierała niezbyt pochlebne opinie, a spora część smartwatchy to w końcu sprzęt dla osób aktywnych. Nowa wersja zawiera masę nowych ćwiczeń, ulepszony system wyzwań, a nawet krótkie animacje instruktażowe, które pokazują np. jak poprawnie wykonywać pompki.

Android Pay

Sporą nowością jest dodanie obsługi systemu Android Pay. Korzystając ze sprzętu z Androidem Wear można będzie wreszcie dokonywać płatności zbliżeniowych. Opcja ta zarezerwowana jest jedynie dla wyposażonego w NFC modelu LG Watch Sport, ale można spodziewać się, że w przyszłości będzie częstym dodatkiem.

Co ważne, funkcja Android Pay na zegarkach nie wymaga stałego połączenia ze smartfonem. Ten jednak wymagany jest przy konfiguracji usługi, a w przypadku sprzętu z odblokowanym bootloaderem będzie to niemożliwe.

"Zegarkowy" Google Play

Pora przejść do najważniejszego. W przypadku Androida Wear 2.0 usługa Google Assistant, Android Pay, nowe Google Fit i wiele innych aplikacji uruchamiane są na zegarkach - smartwatch nie musi być cały czas sparowany ze smartfonem, aby programy działały bez problemu. To jednak nie wszystko.

Gigant z Mountain View wprowadził też dedykowaną wersję Google Play z aplikacjami dla zegarków. Usługa dostępna jest na sprzęcie z nowym Android Wear i umożliwia pobieranie wybranych pozycji wprost na smartwatcha. Wygodne, a do tego szalenie użyteczne w przypadku iPhone'ów, z którymi większość modeli na platformie Google'a jest kompatybilna.

Samodzielność to największa zaleta Android Wear 2.0

Gdy do powyższego doda się to, że zegarki na nowej platformie bezpośrednio łączą się z sieciami Wi-Fi oraz mogą obsługiwać łączność LTE, uwidacznia się ich największa przewaga nad sprzętem ze starym Androidem Wear. System w wersji 2.0 umożliwi korzystanie ze smartwatchów bez oglądania się na smartfony.

LG Watch Sport z Android Wear 2.0 obsługuje płatności Android Pay
LG Watch Sport z Android Wear 2.0 obsługuje płatności Android Pay

Zegarek z LTE taki, jak LG Watch Sport, w każdym miejscu będzie synchronizował wiadomości i powiadomienia, dane o aktywności przesyłał od razu do chmury, a nawet dokonywał płatności zbliżeniowych. Gdy użytkownik wyjdzie bez telefonu pobiegać, będzie mógł do tego awaryjnie odebrać rozmowy telefroniczne. Nie wspominają nawet o zaletach asystenta głosowego Google'a.

Ciężko pisać o rewolucji, ale za wprowadzone zmiany gigantowi należy się plus. Szkoda jedynie, że upłynie jeszcze wiele wody w Wiśle, zanim polscy użytkownicy będą w stanie wykorzystać potencjał sprzętu na nowej platformie.

Które zegarki dostaną Androida Wear 2.0?

Gdy pięć miesięcy temu Asus prezentował oficjalnie ZenWatcha 3 twierdzono, że sprzęt ten będzie działał na Android Wear 2.0. Google się nie spieszył, ale wreszcie można napisać, że tak rzeczywiście będzie.

Firma z Mountain View ujawniła, że rozpoczęto prace na udostępnieniem Android Wear 2.0 urządzeniom, które dostępne są już na rynku. Przygotowano nawet listę 20 zegarków, które zostaną zaktualizowane. Znalazły się na niej:

Nie powinno szczególnie dziwić, że na liście nie znalazły się takie modele, jak Asus ZenWatch, LG G Watch, Samsung Gear Live, Sony Smartwatch 3 czy pierwsza wersja Moto 360. To starsze - w większości wyposażone jeszcze w kwadratowe ekrany - urządzenia, które nie spełniają wymagań nowej platformy Google'a.

Nie będzie ograniczeń. Poza tymi oczywistymi

LG Watch Style i Watch Sport nie będą w żaden sposób wyróżniane przez giganta z Mountain View. Oznacza to, że niemal wszystkie nowe funkcje systemu Android Wear 2.0 będą obsługiwane przez urządzenia dostępne na rynku od jakiegoś czasu (o ile oczywiście ich hardware na to pozwoli). Wkrótce ich użytkownicy będą mogli cieszyć się nowym wyglądem, usprawnioną aplikacją Google Fit czy nowymi opcjami odpowiadania na wiadomości.

Należy jedynie pamiętać, że system płatności Android Pay dostępny będzie póki co tylko w LG Watch Sport, który ma NFC i odpowiednie zabezpieczenia. Nie każdy skorzysta również z Google Assistant, gdy obsługiwany jest tylko po angielsku lub niemiecku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.