Apple ma wyjątkowego pecha. W dobie pandemii koronawirusa Face ID staje się bezużyteczne

Apple ma wyjątkowego pecha. W dobie pandemii koronawirusa Face ID staje się bezużyteczne10.04.2020 12:18

Koronawirus po raz kolejny daje się Apple'owi we znaki.

W 2017 roku na rynek trafił iPhone X z funkcją Face ID. Od tamtej pory Apple konsekwentnie wykorzystuje to zabezpieczenie biometryczne, w efekcie czego sprzedane iPhone'y ze skanerem twarzy liczone są już w setkach milionów egzemplarzy.

Sęk w tym, że coraz więcej ludzi musi twarze zakrywać

W ostatnich dniach Światowa Organizacja Zdrowia oraz amerykańskie Centra Kontroli i Prewencji Chorób zmieniły swoje zalecenia w sprawie noszenia maseczek ochronnych. Według ekspertów, powszechne zakrywanie twarzy jakimkolwiek materiałem skutecznie ogranicza rozprzestrzenianie się do koronawirusa.

Jako że wiele osób przechodzi chorobę COVID-19 bezobjawowo (zwłaszcza w pierwszych dniach od zakażenia), rządy kolejnych krajów zalecają lub wręcz nakazują zakrywanie twarzy w miejscach publicznych wszystkim obywatelom. Przypomnę, że w Polsce taki obowiązek będzie obowiązywał od 16 kwietnia.

Niestety maseczka uniemożliwia normalne korzystanie z Face ID

Aby ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa, konieczne jest zakrywanie nie tylko ust, ale i nosa. Face ID skutecznie ignoruje nakrycia głowy czy okulary, ale przy zasłoniętej połowie twarzy odmawia posłuszeństwa.

Już na początku lutego - gdy epidemią objęte były wyłącznie Chiny - serwis Abacus zauważył, że wielu użytkowników skarży się na niemożność odblokowania iPhone'a podczas noszenia maseczki ochronnej. Dziś takie głosy napływają z całego świata.

To dla Apple'a kolejny problem w tych i tak już trudnych czasach

W grudniu 2017 roku firma Strategy Analytics przeprowadziła badanie mające wyłonić ulubione funkcje świeżo upieczonych nabywców iPhone'a X. Pierwsze miejsce zajęło Face ID.

Nietrudno więc się domyślić, że Face ID przez ostatnie lata mogło być dla wielu klientów kluczowym aspektem podczas podejmowania decyzji o zakupie iPhone'a. Teraz może to działać odwrotnie, bo przecież nikt nie wie, na jak długo będziemy skazani na zakrywanie twarzy. Być może aż do czasu wdrożenia skutecznej szczepionki, co według najbardziej optymistycznych scenariuszy potrwa przynajmniej rok.

Potencjalni klienci mogą więc zadać sobie pytanie, czy warto w tym momencie kupować telefon, w przypadku którego jedyne zabezpieczenie biometryczne bazuje na wykrywaniu twarzy. Maseczka utrudnia nie tylko odblokowywanie telefonu, ale i autoryzowanie płatności mobilnych. Korzystanie z 6-cyfrowego PIN-u jest mniej wygodne i mniej bezpieczne.

Warto dodać, że pandemia koronawirusa już sama w sobie przełożyła się malejące zainteresowanie smartfonami. W lutym rynek mobilny zaliczył największy spadek historii. Z tych powodów Apple rozważa ponoć przesunięcie premiery iPhone'a 12 na przyszły rok.

Kto wie, może Kamil z dobrychprogramów ma rację i wielu klientów sięgnie po nadchodzącego iPhone'a SE/iPhone'a 9 tylko dlatego, że ma on zostać uzbrojony w czytnik linii papilarnych. Póki co nakaz noszenia rękawiczek ochronnych jest mniej powszechny.

Oczywiście pojawiają się już sposoby na rozwiązanie problemów z maseczkami i Face ID

Firma Tencent Security zauważyła, że iPhone'a z Face ID można stosunkowo łatwo oszukać. Wystarczy podczas wstępnej konfiguracji urządzenia zasłonić na zmianę lewy i prawy narożnik twarzy, by przy kolejnych próbach odblokowania telefon zaczął ignorować maseczkę ochronną.

Widziałem też, że pojedyncze firmy zaczynają oferować produkowanie maseczek ochronnych w oparciu o odlew twarzy.

Pytanie tylko, ile osób w ogóle dowie się o tego typu rozwiązaniach i będzie miało ochotę się w to wszystko bawić. Funkcja, którą do niedawna klienci uwielbiali, może się więc okazać dla Apple'a przekleństwem.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.