Apple łamie swoje zasady?

Apple łamie swoje zasady?30.05.2012 16:40
Urządzenia mobilne Apple
Tomasz Nowak

Wszyscy wiemy, co Apple sądził na temat rysików: Steve Jobs uważał je za zbędne. Wygląda na to, że obecni szefowie giganta z Cupertino mogą zmienić zdanie. Dowodem na to jest wniosek patentowy dotyczący optycznego rysika, który niedawno został odkryty w Sieci.

Apple złożył jakiś czas temu wniosek do urzędu patentowego. Celem firmy jest uzyskanie patentu na optyczny rysik. Od zwykłego rysika odróżniałyby go dodatkowe funkcje, m.in. odczytywanie gestów czy monitorowanie kąta nachylenia. Jak miałoby to wyglądać w praktyce? Szczerze mówiąc, nie mam pojęcia.

We wniosku nie byłoby nic dziwnego, gdyby nie firma, która go złożyła – Apple. Chociaż nie jestem zwolennikiem jej produktów, to jednak doceniam ogromny wkład w rozwój branży nie tylko komputerów, ale także urządzeń mobilnych. Pozwolę sobie jednak na dość śmiałe stwierdzenie, że Apple, podobnie jak Titanic, płynie wprost na górę lodową.

Dlaczego? Bo w krótkim czasie łamane są żelazne zasady Steve'a Jobsa. Ci, którzy choć trochę interesują się historią komputerów, wiedzą, jaki był Jobs: wizjoner, geniusz, ale także tyran. Dlaczego Apple odniósł taki sukces? Moim zdaniem właśnie dzięki Jobsowi i jego żelaznym zasadom.

Ponieważ jest to blog poświęcony telefonom, pominę wątki związane z komputerami i przejdę od razu do urządzeń mobilnych. iPhone - jeden z najpopularniejszych smartfonów na rynku. Zna go prawie każdy, a dla wielu jest obiektem marzeń i telefonem idealnym. Od początku Jobs twierdził, że idealną przekątną ekranu będzie 3,5 cala.

Czy pytał kogoś o zdanie? Czy słuchał opinii konsumentów? Nie. On po prostu miał wizję, której sztywno się trzymał. Czy to iPhone pierwszej, drugiej czy każdej kolejnej generacji. Wszystkie miały 3-calowy ekran. A teraz? Kolejny iPhone złamie tę zasadę i zostanie wyposażony w co najmniej 4-calowy ekran. Jedna z zasad Jobsa złamana.

Kolejne urządzenie to iPad. Jobs znalazł lukę w rynku i w odpowiednim czasie zaprezentował tablet, który odniósł niebywały sukces. Mimo że jestem fanem Androida i to właśnie ten system chciałbym widzieć na tablecie, to jedno muszę przyznać. iPad to świetne urządzenie, które przebija wiele dostępnych tabletów na rynku. Także tych z Androidem.

Podobnie jak w przypadku iPhone'a Jobs ustalił jedną, właściwą przekątną ekranu. Stanowczo sprzeciwiał się wprowadzeniu mniejszej wersji iPada. Steve miał wizję i po raz kolejny sztywno się jej trzymał. iPad odniósł sukces? Odniósł. A teraz pojawiają się doniesienia, że może mieć mniejszą wersję. Kolejna zasada złamana.

No i oczywiście sprawa, od której zacząłem – rysik. Kolejna rzecz, której Jobs się sprzeciwiał. A teraz Apple stara się opatentować jeden z nich. Co będzie następne? Pogorszenie jakości, poważna zmiana wizerunku? Moim zdaniem wszystko jest możliwe.

Uważam, że swój sukces Apple zawdzięcza właśnie zasadom. Nie uginał się pod presją rynku, tylko tworzył własne standardy. Bardzo wysokie pod względem dopracowania. Niestety po śmierci Jobsa zauważam sukcesywne niszczenie tego wszystkiego. Apple może więc stać się kolejną firmą, jakich wiele. Nie będzie to już wyznacznik jakości, designu, wizjonerstwa. Będzie to kolejny producent komputerów, smartfonów i innych urządzeń elektronicznych. Stanie się bezosobowy, co już wieszczy wielu analityków.

A to pierwszy krok do upadku marki. Powolnego, ale sukcesywnego. Najpierw poddanie się wpływom rynku. Zmiana przekątnej iPhone'a czy mniejsza wersja iPada. Produkcja większej liczby urządzeń może spowoduje spadek jakości tych tańszych. Apple zrobił pierwszy krok – ugiął się pod silną androidową konkurencją. Skoro zrobił pierwszy, to może zrobić i drugi – będzie starał się dorównać panującym trendom zamiast tworzyć własne. Ten czarny scenariusz dla fanów marki z Cupertino nie wydarzy się za rok czy dwa, ale za kilkanaście lat będzie to możliwe...

Chyba że zjawi się osoba, która tak jak Jobs ustali pewne zasady i będzie się ich sztywno trzymać. Nie będzie gonić za trendami. Stworzy własne.

Zdaję sobie sprawę, że moje opinie są kontrowersyjne. Oczywiście wszystko, co powiedziałem, może okazać się tylko błędnymi przypuszczeniami. Wniosek patentowy dotyczący rysika nie oznacza, że Apple kiedykolwiek dopuści taki do sprzedaży. Nie mamy również potwierdzenia, że będzie mniejszy iPad. Faktem staje się jedynie większa przekątna iPhone'a.

Źródło: Engadget • własne

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.