Apple, Samsung i LG szykują smartfony z szafirowym szkłem. Pierwsze pojawią się już w tym roku

Apple, Samsung i LG szykują smartfony z szafirowym szkłem. Pierwsze pojawią się już w tym roku24.05.2014 11:17
Jan Blinstrub

Temat nie jest nowy i powraca raz na jakiś czas. Tym razem jednak wszystko wskazuje na to, że szafirowe szkła chroniące ekrany smartfonów trafią do masowej produkcji.

Szafir jest jednym z najtwardszych minerałów na świecie. Ma 9 punktów w skali Mohsa. Nad nim jest tylko diament. Wysoka twardość oznacza, że szafir jest bardzo trudny do zarysowania. To bardzo pożądana cecha przez producentów urządzeń mobilnych. Niestety, szkło szafirowe jest trudne i kosztowne w produkcji. Do niedawna dość powszechnie stosowali je głównie producenci luksusowych zegarków. Teraz jednak ma się to zmienić.

Koreańczycy szukają dostawcy...

Koreańskie źródła podają, że zarówno LG, jak i Samsung żywo interesują się szafirowym szkłem. Zgłaszają się do producentów z prośbą o próbki ewidentnie szukając dobrego dostawcy. Zresztą obie firmy rozglądały się za szkłem szafirowym już w zeszłym roku, ale wysokie ceny nie pozwoliły na zastosowanie go w telefonach na dużą skalę (nie liczę szafirowej soczewki w obiektywie aparatu LG G2). Teraz jednak technologia stała się tańsza, a dodatkową motywację zapewnia Apple.

...a Apple jest już gotowe do produkcji

Firma z Cupertino od zeszłego roku romansuje z GT Advanced Technologies zajmującą rozwojem technologii produkcji kryształów i samą produkcją. Apple zasiliło ją kwotą ponad pół miliarda dolarów na rozwój infrastruktury. Inwestycja opłaciła się, ponieważ na początku maja GTAT ogłosiło, że będzie gotowe do komercjalizacji nowych piecy do produkcji szafiru na dużą skalę w trzecim kwartale tego roku. Data raczej nieprzypadkowo zgrywa się z premierą nowego iPhone’a, który ma mieć szafirowe szkło na ekranie.

Współpraca z GTAT dała Apple przewagę technologiczną nad konkurencją. Mówi się, że GTAT jest jedyną firmą, która może wytworzyć bardzo duże ilości szkła szafirowego za relatywnie nieduże pieniądze. Samsung i LG są więc nieco spóźnione i nie powinny dziwić intensywne poszukiwania potencjalnego dostawcy. Jest jednak mało prawdopodobne, by koreańskim firmom udało się stworzyć jeszcze w tym roku smartfony z szafirowym szkłem. Apple najprawdopodobniej sprosta temu zadaniu, co zresztą nie podoba się firmie Corning, producentowi Gorilla Glass.

Co z Gorilla Glass?

Corning jest liderem w produkcji szkła chroniącego ekrany smartfonów. Firma weszła na salony rynku mobilnego dzięki Apple a niedługo później niemal wszyscy producenci telefonów kupowali od niej szkło. Nie bez podstaw możliwość zastosowania szkła szafirowego w nowym iPhonie budzi obawy szefostwa Corninga. W zeszłym roku powstało więc wiele porównań, z których miało jasno wynikać, że szkło Gorilla jest rozwiązaniem lepszym od szkła szafirowego. Corning podkreślał między innymi: niższą cenę produkcji, możliwość tworzenia cieńszych tafli, lepszą przepuszczalność światła i radykalnie niższą wagę. Nagrał też kilka filmów. Na przykład taki:

Gorilla Glass 2 vs Sapphire iPhone 6

Czego jednak Corning by nie zrobił, szkło szafirowe ma obecnie tylko dwie poważne wady: koszt i poziom skomplikowania produkcji. Wszystko wskazuje na to, że - na nieszczęście twórców Gorilla Glass - obie wkrótce zostaną wyeliminowane.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.