Apple się przeliczył. iPhone 14 Plus nazwany "strategiczną porażką"

Apple się przeliczył. iPhone 14 Plus nazwany "strategiczną porażką"13.09.2022 15:45
iPhone 14 i 14 Plus (Tayfun Coskun/Anadolu Agency via Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | Anadolu Agency

Ludzie może i chcą większych ekranów, ale niekoniecznie chcą wyższych cen i starych technologii.

Jak wiemy, od 2020 roku najgorzej sprzedającymi się iPhone'ami były warianty mini. Po dwóch generacjach Apple postanowił zmodyfikować swoje portfolio i pozbyć się najmniejszego smartfonu.

Na miejsce 5,4-calowego iPhone'a 13 mini wskoczył 6,7-calowy iPhone 14 Plus. Rozmiar stał się lokomotywą marketingową, bo "Duży i większy" to główne hasło promocyjne serii.

Ruch ten wydawał się rozsądny, bo wyniki sprzedaży poprzednich modeli nie pozostawiały wątpliwości - im większy ekran, tym większe zainteresowanie. A jednak w tym roku coś chrupnęło.

iPhone 14 Plus sprzedaje się poniżej oczekiwań? Analitycy mówią o "strategicznej porażce"

Ceniony analityk Ming-Chi Kuo przyjrzał się przedsprzedaży nowych iPhone'ów na najważniejszych rynkach. Zestawiając wiedzę na temat liczby dostępnych egzemplarzy z czasem dostawy poszczególnych modeli, doszedł do kilku wniosków.

Zdaniem Kuo:

  1. iPhone 14 Pro Max sprzedaje się lepiej niż 13 Pro Max;
  2. wyniki sprzedaży iPhone'a 14 Pro są dla Apple'a neutralne;
  3. iPhone 14 Plus sprzedaje się gorzej niż iPhone 13 mini i nowy iPhone SE.

Modele 14 oraz 14 Plus mają stanowić 45 proc. wszystkich dotychczasowych dostaw. Zdaniem analityka, Apple może jesienią drastycznie zmniejszyć ich zamówienia na rzecz droższych modeli.

Kuo radzi inwestorom przyjrzeć się dostawcom komponentów do wariantów Pro i Pro Max, gdyż ci mogą zyskać na mniejszym zainteresowaniu tańszymi "czternastkami".

Z uwagi na to, że wstępne wyniki sprzedaży iPhone'a 14 Plus mają być "znacznie niższe niż oczekiwano", analityk twierdzi, że "strategia Apple'a w tym roku zawiodła".

Dlaczego iPhone 14 Plus sprzedaje się słabo? Przyczyny mogą być dwie

Znakomite wyniki modelu 14 Pro Max zdają się potwierdzać, że ludzie wolą duże ekrany od mniejszych. Problemem Plusa niemal na pewno nie jest więc rozmiar.

Jedną z przyczyn małej popularności iPhone'a 14 Plus może być to, że w wielu aspektach utknął on w poprzedniej generacji. Procesor i aparat przeniesiono żywcem z "trzynastki". Nawet wygląd się nie zmienił.

iPhone 14 i 14 Pro, Źródło zdjęć: © Apple
iPhone 14 i 14 Pro
Źródło zdjęć: © Apple

Najwięcej smakowitych kąsków zarezerwowano dla modeli iPhone 14 Pro. Mają one nowe wzornictwo z otworem w ekranie zamiast wcięcia, zupełnie nowy aparat 48 Mpix, komponenty nowej generacji czy tryb Always-On Display. Na ich tle podstawowe wersje nie zachęcają do przesiadki.

Druga kwestia to ceny. Co prawda te w USA pozostały niezmienione, ale w wielu innych krajach - w tym w Polsce - jest znacznie drożej.

Przypomnijmy startowe ceny ubiegłorocznej serii:

  • iPhone 13 mini - 3599 zł;
  • iPhone 13 - 4199 zł.

W tym roku wygląda to tak:

  • iPhone 14 - 5199 zł;
  • iPhone 14 Plus - 5899 zł.

Gigantyczny wzrost cen mógł paradoksalnie wpłynąć w największym stopniu na sprzedaż tańszych wariantów. Wersje Pro kupują najzamożniejsi klienci, a ci zapewne lepiej znoszą podwyżki.

Historia uczy niestety, że Apple nie jest firmą, która byłaby skłonna reperować niezadowalające wyniki sprzedaży obniżką cen czy innymi promocjami. Wyciągnięte wnioski mogą co najwyżej pomóc lepiej skonstruować portfolio w kolejnych latach.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.