Apple przekonuje, że musi dokładać do interesu, by naprawiać iPhone'y

Apple przekonuje, że musi dokładać do interesu, by naprawiać iPhone'y21.11.2019 14:28

... wygląda jednak na to, że Apple nie mówi w tej sprawie całej prawdy.

Od kilku miesięcy Apple znajduje się na celowniku mediów i organów regulacyjnych. Chodzi o kontrowersyjne podejście do serwisowania urządzeń.

Apple'owi zarzuca się celowe opracowywanie przesadnie skomplikowanych procedur naprawczych, ustanawianie wysokich cen napraw, utrudnianie serwisowania urządzeń zewnętrznym firmom oraz budowanie serwisowego monopolu.

Cytowani przez Motherboard przedstawiciele Apple'a przekonują, że wszystko to wynika z troski o użytkownika. Przytoczono przykład śrubki, która niewłaściwie przykręcona mogłaby doprowadzić do uszkodzenia baterii i zapłonu urządzenia, dlatego producent chce mieć pewność, że każdą naprawą zajmują się kompetentni (czyt. zatrudnieni przez niego) ludzie.

Nie to jest jednak w tej historii najciekawsze.

Apple stara się przekonać, że jego serwis na siebie nie zarabia

Kyle Andeer, wiceprezes Apple'a ds. prawa korporacyjnego, został zapytany przez amerykańskie władze o przychody generowane przez serwis firmy.

"Każdego roku od 2009 koszty świadczenia usług naprawczych przekraczały przychody z napraw" - odparł przedstawiciel Apple'a.

Brzmi to tak jakby Apple musiał dokładać do interesu, by naprawiać iPhone'y, prawda? Cóż, najpewniej to tylko sprytna manipulacja.

Rozbijmy tę wypowiedź na czynniki pierwsze

Kluczowe są dwa fragmenty: ten dotyczący "kosztów świadczenia usług naprawczych" oraz ten o "przychodach z napraw".

Kiedy Apple ponosi "koszt świadczenia usług naprawczych"? Za każdym razem, gdy klient przychodzi do serwisu z uszkodzonym sprzętem. Nie ma znaczenia, czy uległ on zniszczeniu z jego winy czy też mowa o wadzie produkcyjnej, która usuwana jest bezpłatnie w ramach gwarancji.

Kiedy Apple generuje "przychody z napraw"? No właśnie. Najpewniej Apple uwzględnia tylko sytuacje, gdy klient za naprawę płaci, a więc nie jest ona objęta gwarancją.

Widzicie manipulację?

Kupujesz telefon za 6000 zł. Po miesiącu okazuje się, że ekran jest wadliwy i trzeba go wymienić. Oddajesz smartfon do serwisu, a ten dokonuje naprawy.

Według pokrętnej matematyki Apple'a wygląda tak, że koszt naprawy przewyższył przychód serwisu. Bo przecież klient za naprawę nie zapłacił, prawda? No właśnie nieprawda.

Przecież cena każdego produktu musi obejmować koszty ewentualnego serwisowania. Apple przed wycenieniem iPhone'a czy MacBooka liczy się z tym, że jakiś odsetek urządzeń będzie wadliwy i będzie musiał dokonać naprawy lub wymiany w ramach gwarancji. Nie jest więc tak, że naprawy gwarancyjne są darmowe. Są wliczone w cenę produktu.

Tymczasem Apple prawdopodobnie manipuluje faktami w taki sposób, by wyglądało na to, że serwis jest nierentowny. Piszę "prawdopodobnie", bo argumentacja Apple'a jest mocno niejasne, ale innego wytłumaczenia nie widzę. Bo nikt mi nie wmówi, że serwis, który za wymianę ekranu zgarnia nawet 1749 zł (iPhone 11 Pro Max) na siebie nie zarabia.

Warto odnotować, że niedawno Apple - pod naciskiem amerykańskiego rządu - ogłosił, że pomoże niezależnym serwisom w naprawie swoich produktów.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.