Apple vs Nokia - wzloty vs upadki

Apple vs Nokia - wzloty vs upadki23.06.2010 12:17
Maciej Kuś

Obecna wartość firmy Apple porównywalna jest do sytuacji Nokii w 2000 roku. Amerykanie galopują w statystykach i biją na głowę finów – tak można byłoby najprościej opisać najnowszy raport sporządzony przez agencję Bloomberg.

Wartości rynkowa firmy Nokia w 2000 roku wynosiła 247 miliardów dolarów i była 14 razy większa niż wartość Apple. W tym samym czasie (2000 r.) firma z Cupertino produkowała komputery Macintosh i raczej nie planowała wejścia w rynek telefonów komórkowy czy też tabletów. Losy potoczyły się inaczej i wszystko wskazuje na to, że zmiana asortymentu wyszła jak najbardziej na plus dla Apple. Obecnie firmy zamieniły się miejscami w tabeli, a Nokia jest warta tylko 1/8 wartości rynkowej Apple.

Poniższy wykres najlepiej obrazuje kłopoty, jakie dotknęły Nokie, a tym samym wieki skok Apple. Sytuacja europejskiej firmy nie poprawia nawet obniżenie cen telefonów czy też wprowadzenie bardziej zaawansowanych słuchawek (N900, N97 itp.). Jak podkreślił Sebastien Sztabowicz – analityk Kepler Capital Markets:

Oni (Nokia) przegrali wojnę na smartfony, a wizerunek grupy jest słaby. (…) Inwestorzy skupiają się w tej chwili na Apple i BlackBerry.

Kłopoty Nokii rozpoczęły się na dobre w chwili, gdy Apple wypuściło na rynek swój pierwszy mobilny produkt – iPhone. Od tego czasu firma Apple jest praktycznie cały czas na szczycie, a na dobre pogrążyła Nokie pod koniec 2008 roku, gdzie amerykanie wyskoczyli w górę jak z procy, a Nokia w dalszym ciągu szukała drugiego dna.

Jak możemy zaobserwować na wykresie, sytuacja Nokii jest najgorsza od 10 lat – prawdopodobnie najgorsza od powstania firmy. Czyżby zbliżał się wielki koniec światowej potęgi telefonów komórkowych? A może Nokia N8 zdoła odbić firmę od dna? - z pewnością jest to najważniejszy produkt wydany przez finów w tym roku, który jest oczkiem w głowie szefów z Espoo. Oby Nokia powróciła do gry – wyciągnęła odpowiednie wnioski i podniosła się po bolesnej porażce.

Źródło: Komorkomania

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.