Apple walczy o serca inwestorów, choć udziały w rynku spadają

Apple walczy o serca inwestorów, choć udziały w rynku spadają01.05.2013 10:26
Apple Store (fot. The Pug Father)
Adrian Nowak

Koncern Apple już jakiś czas temu informował, że zamierza zwrócić akcjonariuszom kapitał w wysokości 100 miliardów dolarów. Środki na ten cel pochodzą jednak z zaskakującego źródła.

Apple walczy o serca inwestorów, bo tylko w ciągu ostatnich 7 miesięcy cena walorów koncernu spadła o 37%. Kalifornijski gigant uznał, że zamiast gromadzić pieniądze w bankach, lepiej wypłacić część z nich akcjonariuszom w postaci dywidendy. W praktyce firma nie zamierza jednak po prostu ściągnąć pieniędzy z własnych kont.

Apple zamiast tego sprzedało obligacje korporacyjne o rekordowej wartości 17 miliardów dolarów - poinformował Bloomberg. Mniejsza część papierów (3 miliardy dolarów) objęta jest zmiennym oprocentowaniem, natomiast pozostałe 14 miliardów dolarów to papiery o stałym oprocentowaniu. Termin zapadalności obligacji to okres od 3 do 30 lat.

Okazuje się więc, że dla kalifornijskiego giganta, bardziej opłacalne było wzięcie pożyczki kosztującej niewiele, niż transfer olbrzymich kwot z zagranicznych kont. Według agencji AP, gdyby Apple chciało wypłacić zgromadzone wcześniej pieniądze, firma musiałaby wtedy zapłacić aż 35% podatku, natomiast obecny scenariusz zakłada koszty tego typu w przedziale od 0,5% do 3%.

Warto zauważyć, że ostatnia emisja Apple'a była pierwszą sprzedażą papierów dłużnych firmy od 1996 roku, gdy koncern znajdował się w zupełnie innej pozycji rynkowej. Skomplikowane na pozór ruchy oznaczają jednak jedno: producent iPhone'ów czy iPadów szybko nie pozbędzie się swoich zapasów gotówki.

Analitycy nie są jednak tak optymistyczni, jeśli chodzi o udziały w rynku amerykańskiego giganta. Choć Apple bez wątpienia zaprezentuje swój nowy smartfon w trzecim kwartale, udziały w rynku iPhone'a mogą do tego czasu mocno spaść. Do sklepów iPhone 5S trafi prawdopodobnie dopiero w październiku, co bardzo niepokoi akcjonariuszy.

Analityk ze Sanford Bernstein zauważa, ze choć w ciągu roku rynek smartfonów wzrósł o 36%, Apple zdołało zwiększyć sprzedaż swoich smartfonów tylko o 7%. Udziały kalifornijskiej spółki spadły więc z 23% do 17%, a jeszcze w tym roku mogą zmaleć poniżej granicy 10%.

Ostatnie doniesienia na temat Apple'a mogą być więc naprawdę mylące. Koncern pożycza pieniądze, a jego udziały w rynku smartfonów szybko maleją. W praktyce jednak ma się to nijak to zysków, które mogą wciąż rosnąć. Tim Cook nie zasłynął na razie z żyłki rewelacyjnego wizjonera, jednak jest bez wątpienia świetnym menadżerem. Dopóki Apple co kwartał raportuje miliardowe zyski, trudno się przesadnie martwić.

Źródło: PhoneArena

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.