Apple Watch: to samo, ale lepiej. Pod każdym względem

Apple Watch: to samo, ale lepiej. Pod każdym względem09.09.2014 21:30
Jan Blinstrub

Apple wciąż jest potrzebne, by pokazać innym jak dobrze projektować elektronikę. Z smartwatchami wszyscy wielcy już się mierzyli. Nikomu jednak nie udało się stworzyć urządzenia, które odniosłoby sukces. Pierwsze będzie Apple.

Watch od strony funkcjonalnej wcale nie różni się od innych inteligentnych zegarków. Mierzy puls, wyświetla powiadomienia, umożliwia proste interakcje i można na nim instalować miniaplikacje. Nie chodzi jednak o to co urządzenie potrafi, ale jak to robi.

Załoga Apple długo dumała nad tym, jaki powinien być smartwatch. Idę o zakład, że gros czasu zajęło projektowanie interakcji między użytkownikiem a urządzeniem. Smartwatch nie jest przecież pomniejszonym smartfonem, więc również do jego obsługi trzeba podejść na świeżo. To co zaproponowało Apple przekonuje mnie. Dotykowy ekran, gesty, tapnięcia i - co najważniejsze - wyglądające zaskakująco zwyczajnie pokrętło o zgrabnej nazwie digital crown wyglądają na przemyślany i wygodny zestaw do komunikowania się z urządzeniem.

Zaimponowało mi podeście do zegarkowego softu. Prawda jest taka, że korzystanie ze smartfonowych funkcji na tak małym ekranie, jest jak próba robienia skomplikowanych obliczeń na czymś takim:

A można inaczej. Nawigacja w zegarku? Jasne, zmiany kierunków będą sygnalizowane przez wibracje o innym natężeniu dla lewej i prawej strony. Komunikacja? Tak, ale głównie za pośrednictwem emotikon, rysunków lub gotowych tekstów, bo przecież na zegarku nie da się wygodnie pisać. Wprowadzanie tekstu? Oczywiście, ale najlepiej głosowo, za pośrednictwem Siri.

Apple Watch będzie można personalizować z zewnątrz i w środku
Apple Watch będzie można personalizować z zewnątrz i w środku

Do tego wszystkiego trzeba dołożyć duże możliwości personalizacji i modyfikacji wyglądu tak oprogramowania, jak i samego zegarka. Swoją drogą to ciekawe, że otwarte Google stworzyło niemodyfikowalny zegarkowy system Android Wear, a zamknięte Apple zrobiło soft pozwalający na wiele modyfikacji. Świat staje na głowie.

Apple Watch będzie dostępny w dwóch rozmiarach: 38 mm i 42 mm
Apple Watch będzie dostępny w dwóch rozmiarach: 38 mm i 42 mm

Nie bez znaczenia jest też zaplecze deweloperów. Fakt, Google i partnerom też wcale nieźle idzie zachęcanie programistów do współpracy, ale magia Jabłka wciąż robi swoje. Baza programów już teraz zapowiada się nieźle, a to co zostało zaprezentowane na konferencji, było w pełni dostosowane do wielkości ekranu i spójne ze stojącą za urządzeniem filozofią.

Jeśli coś miałbym zegarkowi Apple wytknąć, to... nudne wzornictwo. W tej obudowie nie ma polotu. Owszem, jest zgrabna i elegancka, ale równie dobrze mogłoby na niej znaleźć się logo innej firmy.

Apple Watch: Is your wrist ready? (hands-on)

Nie przekonuje mnie także połyskujące szkło na ekranie i zastanawia czas pracy baterii. Nic o nim nie mówiono, a wszystkie fajne rozwiązania będą figę warte, jeśli urządzenie padnie po kilku godzinach pracy. Nie zachęca także cena urządzenia - za podstawowy wariant trzeba będzie zapłacić 350 dolarów.

Najważniejsze jednak, że Watch się pojawił i pokazał, że inteligentny zegarek nie musi być atrybutem nerda. Do sprzedaży trafi za kilka miesięcy, więc konkurencja ma chwilę, by wyciągnąć wnioski.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.