Ballmer udziela rad Microsoftowi. Szkoda, że sam z nich nie korzystał

Ballmer udziela rad Microsoftowi. Szkoda, że sam z nich nie korzystał10.02.2016 02:37
Steve Ballmer
Źródło zdjęć: © shutterstock
Mateusz Żołyniak

Microsoftowi od lat nie wiedzie się najlepiej na rynku mobilnym. Co gorsze - gigant z Redmond ma problemy z obraniem jednej, konkretnej strategii, której mógłby się trzymać w tym segmencie rynku. Potwierdził to ostatnio nawet... były szef firmy.

Potencjał, którego nie widać w segmencie smartfonów

W firmie z Redmond drzemie ogromny potencjał - jej pracownicy mają wiele świetnych pomysłów, a także wszelkie środki do ich realizacji. Nie wszystko i nie zawsze się udaje, ale usługi chmurowe (Office, Outlook, OneDrive), komputery z serii Surface czy nawet Xbox One to udane produkty, które cieszą się coraz większą popularnością (i na których firma zarabia). Świetnie prezentuje się do tego HoloLens, które pokazuje, że MS jest przygotowany na zmiany, jaki może wywołać rozwój technologii AR i VR.

Microsoft HoloLens and the NFL look into the future of football

Microsoft wciąż nie może jednak odbudować swojej pozycji na rynku mobilnym, którego był niegdyś ważną częścią. Firma nie potrafi wypromować mobilnego Windowsa, przegrywając z kretesem rywalizację z Google'em i Apple'em. Słabo prezentuje się sprzedaż urządzeń z mobilnymi okienkami, która w ostatnim kwartale była wręcz fatalna. Ciężko inaczej określić 4,5 mln sprzedanych smartfonów przy premierze Windows 10 Mobile i nowych flagowców.

Kwartalne wyniki sprzedaży urządzeń z mobilnym Windowsem w ostatnich latach, Źródło zdjęć: © wmpoweruser
Kwartalne wyniki sprzedaży urządzeń z mobilnym Windowsem w ostatnich latach
Źródło zdjęć: © wmpoweruser

Gigantowi nie udaje się przekonać twórców gier i aplikacji, że warto tworzyć także na mobilne okienka. Deweloperzy nie widzą powodu w wydawaniu aplikacji na mało popularną platformę, a tej bez odpowiednio bogatej bazy programów ciężko konkurować z Androidem czy iOS. Tak oto koło się zamyka.

Microsoftowi ma też problemy z wprowadzeniem konkurencyjnych rozwiązań, które pojawiają się zazwyczaj z dużym opóźnieniem (lub w ogóle się nie pojawiają). Dość wspomnieć, że MS do tej pory nie uzbroił nowych Lumii w rozwiązania wspierające VR, a jedynym inteligentnych akcesorium noszonym firmy jest Band, którego dostępność jest mocno ograniczona.

Ballmer radzi...

O ile większość oddziałów MS ma wizje tego, co chce osiągnąć, tak działania zespołu zajmującego się smartfonami i mobilnymi okienkami przypominają błądzenie w ciemnościach. Firmie po omacku udaje się czasami zrobić coś dobrego, ale decyzje są w większości albo nietrafione, albo mocno spóźnione. Zauważył to też Steve Ballmer, który o sytuacji byłego pracodawcy rozmawiał z serwisem Business Insider.

Steve Ballmer:

Firma naprawdę musi wytyczyć sobie kierunek działań na rynku mobilnym. Jeżeli chcesz być nastawiony na rynek mobile i usługi chmurowe, naprawdę musisz wiedzieć co robić w segmencie urządzeń mobilnych. Nakierowałem firmę na pewną drogę. Zarząd, gdy odchodziłem, wykupił Nokię przestawiając firmę na nowy tor. Wyszli do przodu po tym, gdy zbierałem się do odejścia.

Właściciel klubu Los Angeles Clippers, który wcześniej pełnił funkcję szefa Microsoftu, sugeruje, że firma musi obrać nowy kierunek. Ciężko się z tym nie zgodzić. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że będzie to inna droga niż ta, którą podążał Ballmer.

To bowiem decyzje poprzedniego szefa Microsoftu sprawiły, że najbardziej zaawansowany system na rynku został zastąpiony klonem iPhone OS z pierwszych smartfonów Apple'a (choćby brak kopiuj/wklej), a MS zamiast stworzyć modele na nowej platformie wypuszczał telefony Kin. Może pamiętacie jeszcze te małe potworki, które po kilku miesiącach zostały wycofane ze sprzedaży? Aby nie kopać leżącego dodam tylko to, że o ekosystem mobilnego Windowsa bardziej dbała Nokia niż jego twórcy...

Microsoft Kin
Microsoft Kin

Ballmer uważa, że Satya Nadella będzie w stanie sobie z tym poradzić. Nie da się ukryć, że na koncie nowego szefa Microsoftu jest wiele sukcesów. Za jego kadencji cena akcji firmy wzrosła o 50%, a w rok po odejściu Ballmera dochody giganta wzrosły o 20%. Satya stara się również umocnić pozycję na rynku aplikacji mobilnych (usługi MS dla Androida i iOS), inwestować w nowe technologie (wspomniane HoloLens) czy stawiać na rozwiązania chmurowe - firma na tym rynku plasuje się zaraz za Amazonem.

Dotychczasowe decyzje Nadelli w segmencie smartfonów nie są jednak już tak dobre. Flagowe Lumie 950 i 950 XL nie okazały się konkurencyjnymi urządzeniami, a Windows 10 Mobile jest krytykowany przez wielu użytkowników. Nowy szef Microsoftu już teraz powinien skorygować nieco drogę, którą ma zamiar w przyszłości podążać.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.