Biały iPhone4 - ale o co chodzi?! [felieton]

Biały iPhone4 - ale o co chodzi?! [felieton]28.04.2011 10:34
Mariusz Kamiński

Co ma wspólnego biały iPhone4 z obrazem Podkowińskiego? „Szał uniesień” - ten tytuł wyjaśnia wszystko.

Okres oczekiwania na białego iPhona to seria fenomenalnych zjawisk socjo-/psychologicznych w mediach i poza nimi. W poniższym felietonie krótkie przypomnienie tego, co się działo, oraz subiektywna analiza tych przedziwnych zdarzeń.

Biały iPhone4 wkracza na arenę – tak jakby

Jak pewnie wszyscy wiemy, biały iP4 miał solidny poślizg w produkcji i sprzedaży. Ponad rok temu ogłoszono, że biały egzemplarz jest „produkcyjnym wyzwaniem” i jego premiera zostanie przełożona. Dla wyjaśnienia znaczenia i stopnia trudności tego wyzwania przytaczano dwie teorie. Pierwsza z nich mówiła o perypetiach firmy Apple z osiągnięciem odpowiedniego odcienia białości. Powód ten jest tak absurdalny, że nie warto się nim bliżej zajmować.

Druga teoria jest nieco bardziej zbliżona do rzeczywistości, bo dotyczy wad telefonu i prób ich likwidacji przed rozpoczęciem produkcji nowego modelu. Jakkolwiek można przyznać, że jest to problem dla niektórych użytkowników, tak zdecydowanie nie był to problem dla Apple'a, co potwierdzają kosmiczne wyniki sprzedaży i doświadczenia z produktami tej firmy z przeszłości (piszczący MacBook Pro i opieszałość w likwidacji usterek). Co więc było najbardziej prawdopodobną przyczyną opóźnienia?

Marketing dla zaawansowanych

Gorączka rynkowa z biegiem czasu opada i w tym okresie niewiele da się zrobić, by ponownie wzniecić zainteresowanie. Tym bardziej, gdy firma ma ochotę zaprezentować dokładnie to samo, tylko w innym kolorze.

Dział marketingu Apple'a to jedna z najskuteczniejszych komórek biznesowych na świecie i jest dla mnie oczywiste, że ten fakt był mu doskonale znany. Jedyne, co można było w tej sytuacji zrobić, to utrzymać ten ogień w jako takim stanie i powoli dolewać do niego oliwy, zgodnie ze starą maksymą: Nie o to chodzi, by złapać króliczka, ale by gonić go!

I tak o oto przez ponad rok media i użytkownicy powoli popadali w stan gorączki kontrolowanej przez producenta iPhone’a, który za pomocą przecieków, marketingu szeptanego i reklamy oficjalnej podnosił temperaturę, by dokładnie dzisiaj doprowadzić wszystko do wrzenia.

Efekty?

Czy przypominacie sobie sytuację, by serwisy informacyjne były w stanie tak wielkiego pobudzenia tylko dlatego, że rozpoczęto sprzedaż telefonu komórkowego w innym kolorze? Ja takiego zdarzenia nie pamiętam. Dlatego uważam, że Apple osiągnął absolutny szczyt skuteczności, bo sprzedał światu kolor. A świat to kupił.

Czy potępiam Apple'a? Absolutnie nie! Jestem pod olbrzymim wrażeniem działań tej korporacji. Całkowicie zasłużyła na miliony dolarów, które ponownie zaczną spływać na jej konta.

Spojrzę jedynie z politowaniem na komórkowy rynek, media i użytkowników, którzy kupując, pisząc i obrzucając się wzajemnie błotem, w istocie pracują dla znienawidzonego Jobsa, robiąc jemu i jego produktom całkowicie darmowe publicity. I nie mam żadnych wątpliwości, że setki tysięcy osób popędzą do sklepów i wydadzą 3000 zł na dość stary produkt w nowym, unikalnym, przełomowym, fantastycznym, wartym każdych pieniędzy kolorze - białym.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.