Blackberry: Playbook bez aktualizacji, a wynik kwartalne nie napawają optymizmem

Blackberry: Playbook bez aktualizacji, a wynik kwartalne nie napawają optymizmem30.06.2013 12:00
Thorsten Heins | fot. engadet.com
Michał Brzeziński

BlackBerry ogłosiło wyniki za ostatni kwartał fiskalny (marzec - maj) i chociaż w niektórych aspektach sytuacja się poprawiła, to ciągle trudno stawiać na kanadyjskiego producenta. Zwłaszcza, że zawiódł on swoich fanów nie aktualizując PlayBooka do najnowszej wersji systemu.

Rok 2013 miał być rewolucją dla BlackBerry. Wejście do sprzedaży pierwszych urządzeń z BB OS 10 i duże oszczędności związane z ostatnimi zwolnieniami miały postawić producenta na nogi. Poprzedni kwartał fiskalny tylko w małej części obejmował okres, gdy Z10 wszedł do sprzedaży, ale i tak zakończył się minimalnym zyskiem dla BlackBerry. Tym razem nie było tak kolorowo.

Ale zacznijmy od rzeczy pozytywnych. Producent uzyskał przychód w wysokości 3,1 miliarda dolarów, czyli znacząco lepszy niż poprzednim razem (2,7 miliarda dolarów) i najwyższy w ostatnich pięciu kwartałach. To dobra wiadomość, chociaż niewystarczająca dla inwestorów, którzy spodziewali się przychodu na poziomie 3,3 miliarda dolarów.

Ostatni kwartał zakończył się zyskiem 94 milionów dolarów, ale tym razem było znacznie gorzej. BlackBerry odnotowało stratę 84 milionów dolarów. Ogłoszono także liczbę sprzedanych smartfonów - 6,8 miliona. Można na to patrzeć z dwóch stron. Z jednej, to wynik lepszy tylko od poprzedniego kwartału, wcześniej było tylko lepiej. Za to z drugiej, BlackBerry wreszcie przerwało czarną passę, gdzie liczba sprzedanych smartfonów systematycznie spadała od ostatnich pięciu kwartałów.

Nie wiadomo dokładnie ile z tych egzemplarzy napędzał najnowszy system, BB OS 10. Normalnie producent podaje takie wartości, ale tym razem ograniczył się do stwierdzenia, że do tej pory sprzedano ogólnie 2,7 miliony urządzeń z BB10. Bazując na informacjach z poprzedniego kwartału (6 milionów sprzedanych smartfonów, z czego 17 % z nich miało BB10) wychodzi, że tym razem sprzęt z BB10 stanowił ok 25% całej sprzedaży. W liczbie użytkowników urządzeń BlackBerry bez zmian - od 4 kwartałów ciągle coraz gorzej, a obecnie jest ich 72 miliony. Spadek o 4 miliony w ciągu 3 miesięcy nie ucieszy inwestorów.

BlackBerry Z10 (fot. wł.)
BlackBerry Z10 (fot. wł.)

Na obronę Kanadyjczyków można powiedzieć, że Q10 wszedł do sprzedaży trochę później i - zwłaszcza w USA - nie był dostępny przez cały okres rozliczeniowy. Chociaż wydaje mi się, że najwięksi fani BlackBerry pewnie i tak kupili go, gdy tylko wszedł do sprzedaży. Prawdę pokaże przyszły kwartał.

Na razie nie można patrzeć optymistycznie na przyszłość BlackBerry. Ich produkty są w tyle w porównaniu do konkurencji, a ich cena tego nie rekompensuje. Lepiej może sobie poradzić budżetowy Q5, ale na rynek trafi dopiero w lipcu. Koncern w dużej mierze liczy na swoich wieloletnich fanów, ale i tym podpadł.

W styczniu Thorsten Heins powiedział, że firma planuje zaktualizować wszystkie istniejące PlayBooki do BB OS 10. Miła informacja, ale też tego oczekiwali wszyscy posiadacze tych tabletów. Wraz z ogłoszeniem rezultatów finansowych, CEO BlackBerry zapowiedział, że PlayBook nie dostanie najnowszego systemu. Powodem ma być dbanie o szybkość działania i dobry user experience, czego najwyraźniej nie dało się osiągnąć na dwuletnim urządzeniu. Szkoda, bo wierni fani firmy, którzy mają szansę podnieść ją na nogi, będą rozczarowani.

Chociaż życzę jak najlepiej BlackBerry, to w obliczu ostatnich wyników finansowych i wpadki z PlayBookiem, trudno być optymistą. Zwłaszcza, że konkurencja nie próżnuje. Jeśli BlackBerry czegoś szybko nie wymyśli, będzie naprawdę źle.

Źródło: TheVergeTheVerge

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.