BMW każe płacić za Apple CarPlay. Argumentacja producenta jest śmieszna

BMW każe płacić za Apple CarPlay. Argumentacja producenta jest śmieszna25.07.2019 14:17
Apple CarPlay
Mateusz Żołyniak

Firma BMW zrobiła to, co zapowiedziała już 1,5 roku. Niemcy będą pobierać teraz opłaty za możliwość sparowania iPhone'ów z systemem pokładowym zainstalowanym w ich samochodach.

CarPlay to szalenie wygodne rozwiązanie Apple'a ułatwiające korzystanie z iPhone'ów w samochodach, które zapowiedziano w 2013 roku. Umożliwia połączenie smartfonu z systemem w pojeździe, a następnie jego obsługę za pomocą dotykowego ekranu lub innej konsoli na desce rozdzielczej.

Z pomocą CarPlay można szybko wybierać połączenia, sprawdzać otrzymane wiadomości, uruchamiać nawigację na telefonie lub ulubioną muzykę i audiobooki. Z poziomu specjalnego interfejsu wyświetlanego w samochodzie po podpięciu iPhone'a korzystać można również z innych aplikacji, a ich liczba stopniowo rośnie.

Na rynkach, na których dostępny jest asystent głosowy Apple'a, może ułatwić sobie za sprawą Siri. Producenci samochodów dość szybko docenili funkcję CarPlay i obecnie dostępna jest ona w całej masie modeli różnych firm. Dotyczy to m.in. aut marki BMW.

Za korzystanie z CarPlay w BMW trzeba płacić

Niemiecki koncern motoryzacyjny 18 miesięcy temu ujawnił, że CarPlay w jego produktach nie będzie rozwiązaniem darmowym. Serwis Jalopnik doniósł, że firma wprowadziła teraz dwa plany taryfowe, z których klienci będą mogli korzystać po upłynięciu darmowego okresu (roku):

  • plan roczny - opłata 80 dol. (ok. 305 zł) za 12 miesięcy;
  • plan dożywotni - 300 dol. (ok. 1140 zł) za 240 miesięcy.

BMW wyjaśnia, skąd taki ruch

Przedstawiciele BMW twierdzą przy tym, że rozwiązanie to wprowadzono... z troski o klientów. Opłaty za korzystanie z CarPlay mają obniżać koszt samochodów, na czym korzystać mają osoby, które nie myślą o parowaniu iPhone'ów z autami.

CarPlay w samochodzie BMW
CarPlay w samochodzie BMW

Brzmi to oczywiście śmiesznie, gdy weźmie się pod uwagę wysokie ceny samochodów BMW. Szczególnie, że o wiele tańsze marki (np. KIA czy Citroen) dają dostęp do funkcji parowania ze smartfonami za darmo. Co więcej, dotyczy to nie tylko CarPlay, ale też np. Android Auto.

Firma, która pomaga w promocji CarPlay, powinna się bardziej postarać

Oczywiście, BMW to nie jedyna firma, która nie traktuje CarPlay jako opcji standardowej. W wypadków Niemców jest to jednak o tyle śmieszne, że uczestniczą w promocji rozwiązania Apple'a, które cieszy się sporym zainteresowaniem wśród ich klientów.

Wychodzi jednak na to, że znany koncern tylko po to promował CarPlay, by móc wymóc teraz na użytkownikach konieczność płacenia z wygodę. Zresztą, to nie jedyna dziwna decyzja BMW. Firma nie wprowadziła do tej pory obsługi CarPlay w wielu krajach (zasłaniając się brakiem wsparcia dla Siri), co dotyczy też Polski.

Plusem w przypadku rozwiązania BMW jest wygodniejsza obsługa funkcji CarPlay, którą można bezprzewodowo parować z systemem iDrive w samochodzie. Nie wymaga to żadnych adapterów, a sam proces parowania jest bardzo prosty. Większy komfort jest czymś, za co wiele osób będzie w stanie zapłacić.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.