ChatGPT i Bing AI dostały ode mnie jedno zadanie. Tylko jeden bot zaskoczył mnie błyskotliwością

ChatGPT i Bing AI dostały ode mnie jedno zadanie. Tylko jeden bot zaskoczył mnie błyskotliwością03.03.2023 14:22
ChatGPT wciąż bezkonkurencyjny? (Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto

Jeśli chodzi o udawanie człowieka, sztuczna inteligencja sztucznej inteligencji nierówna.

Pod koniec ubiegłego roku doszło do trzęsienia ziemi, gdy światło dzienne ujrzał ChatGPT - najbardziej zaawansowany chatbot AI jakiego widział świat.

Był to debiut tak niespodziewany, że nawet Google - od dekad kontrolujący niemal cały internet - miał ogłosić "kod czerwony" i postawić swoich pracowników w stan najwyższej gotowości. Najwidoczniej w doniesieniach tych było więcej niż ziarno prawdy, bo kilka tygodni później szef Google'a ogłosił, że jego firma pracuje nad alternatywnym botem o nazwie Bard, który ma zostać zintegrowany z wyszukiwarką Google.

W lutym doszło do drugiego trzęsienia ziemi, gdy Microsoft pochwalił się integracją kodu stojącego za ChatGPT z Bingiem. Wyszukiwarka ignorowana dotychczas przez większość internautów z dnia na dzień zyskała gigantyczną i niezaprzeczalną przewagę nad Google'em. W ciągu kilku ostatnich tygodni krajobraz internetu zmienił się drastycznie.

Czy Bing AI faktycznie jest lepszy lub przynajmniej równie dobry jak ChatGPT? Cóż, to zależy

ChatGPT nieustannie zaskakuje mnie swoją umiejętnością rozumienia i odpowiadania nawet na bardzo złożone pytania. W pamięci najbardziej utknęła mi jednak odpowiedź na prostą prośbę o pomoc w... wyborze imienia dla chomika.

ChatGPT w akcji, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
ChatGPT w akcji
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Z perspektywy człowieka polecenie jest banalne, ale dla komputera - jeśli się na tym głębiej zastanowić - niekoniecznie. Wymaga nie tylko znalezienia słów łączących dwie, wydawałoby się, niepowiązane ze sobą cechy. Trzeba jeszcze je przefiltrować i wybrać takie, które faktycznie nadaje się na imię dla chomika.

I tu pojawia się problem, bo przecież nie istnieje żaden zbiór zerojedynkowych wytycznych określających to, które słowa nadają się na imię dla zwierzaka, a które nie. Człowiek czuje to bardziej intuicyjnie. Ale czy intuicji można nauczyć maszyny? Cóż, ChatGPT udowadnia na pewno, że próby nie są skazane na porażkę.

Gdy w końcu zyskałem dostęp do chatbota Bing AI Microsoftu (ten przyznawany jest stopniowo użytkownikom zapisanym na listę oczekujących) z ciekawości wydałem mu dokładnie takie samo polecenie.

Bing AI w akcji, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Bing AI w akcji
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Ta odpowiedź była dokładnie taka jakiej oczekiwałbym od potężnego, ale bezdusznego i pozbawionego intuicji robota - niesatysfakcjonująca. Bing AI wypluł z siebie jedynie kilka prostych skojarzeń bez uwzględniania sedna polecenia. Moja intuicja podpowiada mi bowiem, że Roślina nie jest dobrym imieniem dla chomika.

Bing AI ma jednak jedną znaczącą przewagę nad ChatGPT

Póki co ChatGPT, w mojej ocenie, lepiej wykorzystuje swoje ograniczone zasoby wiedzy. Ale - no właśnie - jego wadą są ograniczone zasoby wiedzy. Usługa nie ma dostępu do internetu i operuje głównie na danych, którymi "nakarmiono" ją do 2021 roku.

Bing AI jest natomiast zaawansowaną wyszukiwarką internetową, dlatego dysponuje nieporównywalnie większą wiedzą na temat aktualnych wydarzeń.

Bing AI pomylił termin premiery, ale udzielił bardziej satysfakcjonującej odpowiedzi niż ChatGPT, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Bing AI pomylił termin premiery, ale udzielił bardziej satysfakcjonującej odpowiedzi niż ChatGPT
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Oba chatboty mają swoje mocne i słabe strony, ale bardziej "ludzki" zdaje się być ChatGPT.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.