Czy jeszcze kupujemy telefony, czy już usługi?

Czy jeszcze kupujemy telefony, czy już usługi?29.12.2013 12:02
Źródło zdjęć: © http://www.teqarazzi.com/mostpopularosinthemarketandroidandiostopthelist/
Arek Morawski

Kilka lat temu wchodząc w branżę profesjonalnej fotografii usłyszałem "nie kupujesz aparatu, kupujesz cały system". Po latach przekonałem się, że w tym zdaniu jest wiele prawdy - wybierając producenta zdecydowałem się na całą masę dedykowanych dla niego rozwiązań - lamp, kart pamięci, obiektywów. Czy podobnie jest z telefonami komórkowymi? Czy już przestaliśmy kupować telefony, a zaczęliśmy całe systemy dodanych do nich usług?

Tak - bo nie istnieją prawdziwie multiplatformowe usługi.

Mieszkając w Polsce w ciemno możemy zakładać, że 8 na 10 napotkanych przez nas osób posiada co najmniej jedno konto Google - a co za tym idzie może korzystać z całej masy udostępnionych przez niego usług - Google Drive, Google Maps, Google Docs itd. Możemy spać spokojnie, dopóki mamy telefon z Androidem, lub ewentualnie iOS, który całkiem porządnie je wspiera. Jednak gdy zdecydujemy się na telefon z Windows Phone będą nam się śniły koszmary, bo jak wiemy Google traktuje ten system po macoszemu. Możemy również odwrócić tą sytuacje - w portfolio każdego producenta znajdziemy usługi, które nie zadziałają na telefonach innych producentów. Lekarstwem mogą być tu usługi webowe i obsługa przez przeglądarkę, ale w wielu przypadkach zakrawa to o masochizm i lizanie lodów przez szybę.

Nie - bo portfolio producentów nie jest identyczne.

Wśród telefonów znajdziemy takie urządzenia, które nie mają swojego odpowiednika u konkurencji - jeśli myślimy o telefonie z dobrym aparatem, do głowy przychodzi nam fotograficzna Lumia 1020 (bo nie słaby Galaxy Zoom), zaś jeśli rozmiar ma dla nas znaczenie - Samsung Galaxy Note (bo równie wielka Lumia 1520 to już nie to samo). W dalszym ciągu w samych telefonach możemy znaleźć rozwiązania, które są indywidualne tylko dla tego producenta, lub też dla tego modelu - które mogą nas przekonać do kupna, mimo systemu, na którym telefon pracuje. Z drugiej strony, rdzeń oferty każdego producenta stanowią urządzenia, których odpowiedniki bez problemu znajdziemy u innego.

Źródło zdjęć: © http://theandroidmaster.blogspot.com/2013/05/androidvsios.html
Źródło zdjęć: © http://theandroidmaster.blogspot.com/2013/05/androidvsios.html

Cierpienia młodego Wertera

W zeszłym roku zdecydowałem się na przejście z Androida na Windows Phone - początkowo chciałem jedynie zmienić telefon, zaś pozostać przy wszystkich usługach Google, z których korzystałem. Skończyło się na tym, że jedyną usługą Microsoftu z której nie korzystam jest wyszukiwarka Bing. Fakt, porzucenie Google'a było dla mnie dosyć bolesne, mimo Microsoftowych narzędzi, które mają to ułatwiać, niemniej jednak zupełnie nie żałuje mojego aktu Googlowej apostazji. Wiem jednak, że dla niektórych osób taka migracja może być problemem, chociażby z braku dedykowanych aplikacji czy utrata zakupionych aplikacji.

Jak żyć, Panie Premierze?

Prawdę mówiąc nie ma właściwiej odpowiedzi na postawione przeze mnie pytanie. Rynek telefonów komórkowych jest jeszcze stosunkowo młody, niemniej jednak mam wrażenie, że wszystko zmierza w kierunku, w którym telefon będzie tylko dodatkiem do usług webowych. Polityka firm takich jak Google, przejęcie Nokii przez Microsoft czy wprowadzenie przez niego spójnego interfejsu wraz z dedykowanymi aplikacjami, spowoduje coraz większą izolację mobilnych (i nie tylko) OS'ów,

A jakie jest Wasze zdanie?

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.