Jak to jest z tym kopiowaniem rozwiązań przez producentów? Nie zawsze wygląda to tak jak się wydaje

Jak to jest z tym kopiowaniem rozwiązań przez producentów? Nie zawsze wygląda to tak jak się wydaje06.02.2018 15:43
Klatka z filmu "Fight Club"

"Nie majo już własnych pomysłów", "kończo się", "kradno" - tego typu opinie pojawiają się praktycznie za każdym razem, gdy jedna firma zaimplementuje w swoim telefonie rozwiązanie, które wcześniej pojawiło się w produkcie innego producenta. Za wzajemnym kopiowaniem swoich pomysłów stoją często bardziej skomplikowane przyczyny niż brak pomysłów.

Nie twierdzę oczywiście, że podkradanie rozwiązań konkurencji z premedytacją w ogóle nie ma miejsca. Rywal kusi konkurentów fajną funkcją, więc dobrze jest wprowadzić to samo, żeby zatrzymać ewentualny odpływ klientów - taki scenariusz jest zapewne najczęstszy.

Bywa jednak, że sprawa jest bardziej skomplikowana niż można by przypuszczać.

Po pierwsze - dostawcy

W zasadzie nie istnieje telefon, który byłby od początku do końca stworzony przez jedną firmę. Każdy producent w mniejszym lub większym stopniu uzależniony jest od partnerów, którzy dostarczają podzespoły lub technologiczne rozwiązania. To często oni narzucają tempo rozwoju technologii.

Niech za przykład posłuży tu czytnik linii papilarnych zintegrowany z wyświetlaczem. Pierwszy telefon z takim ekranem to vivo X20 Plus UD, ale to nie vivo stworzyło taki czytnik. Stoi za nim Synaptics - przedsiębiorstwo, które produkuje panele dotykowe oraz skanery biometryczne dla milionów urządzeń różnych producentów.

Synaptics opracował skaner Clear ID FS9500, który da się zintegrować z ekranem
Synaptics opracował skaner Clear ID FS9500, który da się zintegrować z ekranem

Synaptics ma wielu partnerów, więc takie skanery mogłyby się pojawić w większej liczbie smartfonów i prędzej czy później pewnie się pojawią. Nie oznacza to jednak, że za każdym kolejnym telefonem z ekranem skanującym odciski palców będzie stała motywacja: "skopiujmy vivo". Podobnie wygląda to w przypadku wielu innych rozwiązań i warto o tym pamiętać.

Po drugie - promocja rozwiązań

OnePlus 5 ma podwójny aparat z teleobiektywem, czyli rozwiązanie podobne do tego, które kilka miesięcy wcześniej pojawiło się w iPhonie 7 Plus.

Pete Lau - szef OnePlusa - twierdzi, że jego firma myślała nad implementacją takiego rozwiązania już wcześniej, ale budżet marketingowy nie pozwoliłby na przekonanie konsumentów o zaletach tego rozwiązania. Firmę ucieszyło ponoć, że ciężar promocji podwójnego aparatu wziął na siebie Apple.

Iphone 7plus tv ad-portrait mode

Czy Lau mówi prawdę? Nie wiadomo. Jestem jednak skłonny uwierzyć, że często właśnie tak to wygląda - mniejsze marki mają już gotowe rozwiązanie, ale czekają, aż jakiś większy gracz weźmie się za jego promocję.

Zresztą mniej więcej tak to wyglądało w przypadku rozpoznawania twarzy: po premierze iPhone'a X o tym rozwiązaniu przypomniały sobie nawet firmy, które korzystały z niego 6 lat wcześniej. Ciężko w takiej sytuacji mówić o kopiowaniu pomysłu od Apple'a.

Po trzecie - licencje

HTC U11 ma ramkę Edge Sense, która wykrywa nacisk i pozwala wykonywać niektóre czynności po ściśnięciu obudowy. Kilka miesięcy później bliźniacze rozwiązanie pojawiło się w Pixel 2. Czy to oznacza, że Google bezwstydnie ukradł pomysł konkurenta? Bynajmniej.

Produkcją jednego z Pixeli zajęło się HTC. W dodatku Google wyłożył ponad miliard dolarów na dostęp do patentów i część pracowników firmy. Całe "kopiowanie" odbyło się więc po bożemu, bez szkody dla HTC.

W wielu sytuacjach - które często nie są nawet oficjalnie komunikowane - wygląda to bardzo podobnie. Poza tym pomysł niekoniecznie musi przepływać od jednego producenta do drugiego. Równie dobrze dwie firmy mogą licencjonować jakieś rozwiązanie od kogoś, kto w ogóle nie zajmuje się produkcją smartfonów.

Czy na pewno wiesz, kto kogo kopiuje?

"Wszystko jest kopią kopii kopii" - mawiał główny bohater "Fight Clubu". Lawrence Lessig przekonuje natomiast, że żyjemy w kulturze remiksu, gdzie jedno dzieło jest często połączeniem już istniejących dzieł. Ze smartfonami nie jest inaczej.

Problem w tym, że w tej kulturze remiksu coraz trudniej jest dotrzeć po nitce do kłębka i odnaleźć pierwowzór. Co więcej - kopią nie zawsze jest to, co wydaje się być kopią.

Wystarczy, że jeden smartfon pojawi się miesiąc po drugim, a internauci wydają wyrok - "kopia". Tymczasem proces powstawania jednego telefonu to przynajmniej kilkanaście miesięcy. Przynajmniej, bo na temat możliwości wprowadzenia bardziej przełomowych rozwiązań rozmowy (m.in. z dostawcami) prowadzone są nawet z wieloletnim wyprzedzeniem.

Patrząc na kilka różnych telefonów wypuszczonych nawet w ciągu roku nie da się ze 100-procentową pewnością stwierdzić, kto komu podwędził pomysł. Naiwny jest bowiem ten, kto myśli, że producenci nie uprawiają szpiegostwa przemysłowego i nie znają swoich planów z wyprzedzeniem. Nieraz dochodzi do sytuacji, że firma A wprowadza jakieś rozwiązanie, bo wie, że firma B też je szykuje.

Przed zarzuceniem komuś kopiowania konkurencyjnych rozwiązań warto mieć na uwadze, że rzeczywistość może być bardziej zagmatwana, niż się na pierwszy rzut oka wydaje.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.