Dlaczego Xiaomi 12 jest tak drogi? Prawdziwa przyczyna jest jedna

Dlaczego Xiaomi 12 jest tak drogi? Prawdziwa przyczyna jest jedna16.03.2022 13:39

Pora wyzbyć się skojarzenia, że Xiaomi to ta tania marka.

Globalna wersja Xiaomi 12 została wyceniona na 749 dolarów, co - po doliczeniu podatków - powinno dać u nas jakieś 3800-4000 zł.

To już praktycznie poziom Samsunga czy Apple'a, bo najnowszego Galaxy S22 i iPhone'a 13 można kupić kolejno za 3999 i 4199 zł. Z kolei Xiaomi 12 Pro kosztuje 999 dolarów, czyli tyle, co iPhone 13 Pro.

Do oferty dołączył także tańszy Xiaomi 12X, ale to tak naprawdę ubiegłoroczny prawie-flagowiec w przebraniu. Pojawił się właśnie dlatego, że podstawowy wariant jest drogi jak nigdy dotąd.

Warto przypomnieć, że jeszcze Xiaomi Mi 9 z 2019 roku kosztował 1899 zł, czyli mniej więcej połowę tego, co sztandarowe smartfony Samsunga i Apple'a. Później ceny poszły w górę, ale Xiaomi było w stanie trzymać przynajmniej te 500 zł dystansu.

Ponadto najtańsze flagowce Xiaomi miały dotychczas większe ekrany niż podstawowe modele rywali, a wyniki sprzedaży nie pozostawiają wątpliwości, że ludzie wolą duże wyświetlacze. Xiaomi 12 ma natomiast 6,28 cala, więc zrównał się z Galaxy S22 czy iPhone'em 13 także w tym aspekcie.

Dlaczego flagowce Xiaomi nie są już tanimi flagowcami? Oczywiście można rzucać banałami w stylu "Xiaomi chce w końcu zacząć zarabiać", "Xiaomi chce robić lepsze produkty" czy "Xiaomi chce budować wizerunek marki premium". Tak naprawdę jednak wszystkie przyczyny gwałtownej zmiany polityki cenowej wynikają z jednej, o której mało się mówi.

W 2018 roku Xiaomi zadebiutowało na giełdzie

Dokładnie 9 lipca 2018 roku Xiaomi stało się spółką publiczną, co zmieniło dosłownie wszystko. Z jednej strony chiński gigant zyskał dodatkowe fundusze na dalszy rozwój. Z drugiej natomiast jego nadrzędnym celem stało się mnożenie pieniędzy swoich inwestorów.

Oczywiście przez pewien czas można było przekonywać nabywców akcji, że wypuszczanie bardzo tanich produktów pozwoli spopularyzować markę, co zaowocuje w przyszłości. Nadszedł jednak moment, gdy owoce inwestycji trzeba zerwać. Dalsze sprzedawanie smartfonów po kosztach produkcji nie przejdzie.

Aktualnie cała trójka największych producentów jest notowania na giełdzie. To oznacza zbliżone cele, co z kolei przekłada się na zbliżoną politykę cenową. Odwrotu już nie ma.

Na szczęście Xiaomi ma jeszcze tańsze marki Redmi oraz POCO

Krótko po rynkowym debiucie Xiaomi wydzieliło ze swoich struktur submarkę Redmi, mającą odpowiadać za wprowadzanie na rynek tańszych urządzeń. Niedługo później podobnie uczyniono z brandem POCO.

Z perspektywy czasu było widać, że był to bardzo mądry ruch. Rozwijanie trzech marek o różnej polityce cenowej sprawia, że Xiaomi może rywalizować z Samsungiem i Apple'em w segmencie premium, a jednocześnie skutecznie hamować rozwój chińskich, budżetowych producentów.

Inwestorzy raczej nie mają nic przeciwko takiej kanibalizacji. Nie jest przecież tak, że gdyby POCO F3 nie istniał, klienci rzuciliby się na dwa razy droższego Xiaomi Mi 11. Gdyby POCO F3 nie istniał, klienci kupiliby telefon realme.

Choć więc marka Xiaomi przestaje być tania, Chińczycy wciąż mają interes w tym, by rozwijać submarki Redmi i POCO. "Jeśli sam się nie skanibalizujesz, ktoś inny to zrobi" - rzekł kiedyś Steve Jobs.

Zobacz również:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.