Facebook testuje "Reakcje", czyli ze skrajności w skrajność

Facebook testuje "Reakcje", czyli ze skrajności w skrajność08.10.2015 12:37

Kilka tygodni temu Facebook zdradził, że pracuje nad alternatywą dla przycisku "Lubię to". Wiadomo już, jak ma to wyglądać.

Like to najbardziej rozpoznawalna i jedna z najważniejszych funkcji Facebooka. Jedno kliknięcie wystarczy, by wyrazić radość z czyjegoś szczęścia, rozbawienie dowcipem lub aprobatę czyichś poglądów. Przycisk "Lubię to" jest niemal równie uniwersalny, co nasze piękne polskie słowo na "k". Problem jednak w tym, że związany jest wyłącznie z pozytywnymi emocjami, a trochę słabo wygląda lajkowanie wpisu znajomego, któremu właśnie zdechł chomik. Facebook zdaje sobie z tego sprawę, dlatego przygotował nowy sposób wyrażania emocji, o czym informuje Engadget. Poznajcie Reakcje.

Źródło zdjęć: © engadget.com
Źródło zdjęć: © engadget.com

Ekipa Marka Zuckerberga postanowiła rozszerzyć funkcjonalność przycisku "Lubię to" o cały arsenał emotek wyrażających kolejno miłość, rozbawienie, radość, smutek, zszokowanie i złość. Słowem - prosty przycisk zamieni się w rozbudowany kombajn do wyrażania emocji. Trochę ze skrajności w skrajność.

Największą zaletą facebookowego kciuka jest jego uniwersalność, bo emocje, które skrywa, wynikają z kontekstu. Gdy znajomy dzieli się zabawną anegdotką, to wiadomo, że mój lajk oznacza rozbawienie, a gdy wrzuca zdjęcie szczeniaka, to klikając "Lubię to" myślę "fajny piesek". Po prostu klikam bez zastanawiania się, która z siedmiu dostępnych reakcji będzie najodpowiedniejsza.

Lubię to, Źródło zdjęć: © Gil C / Shutterstock.com
Lubię to
Źródło zdjęć: © Gil C / Shutterstock.com

Reakcje są moim zdaniem zbyt przekombinowane. Zgadzam się, że jedno "Lubię to" to za mało, ale w mojej opinii zupełnie wystarczający byłby kontrast w postaci przycisku "smutno mi". Z drugiej jednak strony nie da się nie zauważyć, że nowe rozwiązanie wpisuje się w najnowsze trendy. Emoji są wszechobecne, BuzzFeed pozwala swoim czytelnikom oceniać wpisy poprzez klikanie w dostępne reakcje, a Apple Watch komunikację w dużej mierze opera o emotikony. Skoro i tak historia zatoczyła koło, a ludzkość z komunikacji werbalnej powróciła do hieroglifów, to może i lepiej, że pozwalają one wyrażać emocje coraz bardziej precyzyjnie.

Póki co facebookowe Reakcje wkraczają w fazę testów. W pierwszej kolejności pojawią się w Irlandii i Hiszpanii, co pozwoli niebieskiemu gigantowi sprawdzić - nomen omen - reakcje użytkowników na nową funkcję. Jeśli Irlandczycy i Hiszpanie przyjmą nowe możliwości z otwartymi ramionami, funkcjonalność Facebooka zostanie rozszerzona także na innych rynkach. W przeciwnym wypadku Mark Zuckerberg będzie musiał dopieścić swój pomysł.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.