Fitbit kupuje Pebble'a. Co to oznacza dla użytkowników? [aktualizacja]

Fitbit kupuje Pebble'a. Co to oznacza dla użytkowników? [aktualizacja]01.12.2016 20:02
Mateusz Żołyniak

Znana z produkcji urządzeń noszonych dla aktywnych firma Fitbit jest podobno bliska przejęcia Pebble, które jest jednym z pionierów segmentu inteligentnych zegarków.

Aktualizacja:

Firma Pebble [url=https://blog.getpebble.com/2016/12/07/fitbit/]poinformowała oficjalnie[/url], że trafia w ręce Fitbita. O tym, jakie będą tego konsekwencje dla fanów zegarków firmy, dowiecie się na końcu wpisu.

Pebble ma trafić w ręce Fitbita

Informacje, do których dotarły m.in. serwisy Financial Times i The Information, wskazują, że wkrótce dojść może do dość zaskakującej transakcji. Firma Fitbit ma wykupić Pebble. Co wiadomo o przejęciu?

W zasadzie tylko tyle, że rozmowy między stronami są już na zaawansowanym etapie. Nie wiadomo, kiedy transakcja zostanie ujawniona oficjalnie, do kiedy ma zostać przeprowadzona, ani o jaką kwotę może chodzić. Źródła sugerują jedynie, że Fitbit nie zapłacić zbyt wiele - mówi się o 35-40 mln dolarów.

Nie są to pierwsze wieści o rzekomym przejęciu Pebble'a. W 2015 roku zajmujący się produkcją zegarków Citizen oferował aż 740 mln dol., a Intel nieco później wykładał 70 mln dol. Obie te oferty odrzucił podobno Eric Migicovsky (CEO firmy Pebble). Co zmieniło się od tamtego czasu?

Oferta nie do odrzucenia?

Pebble to start-up, który wypłynął na szerokie wody dzięki Kickstarterowi. Firmie projektem inteligentnego zegarka udało się wzbudzić spore zainteresowanie na popularnym serwisie crowdfundingowym, a następnie zebrać pokaźną kwotę na jego realizację. Pebble Watch okazał się sporym sukcesem.

Migicovsky i spółka nie zdołali jednak zapewnić sobie stałego wsparcia partnerów. Aby tworzyć kolejne urządzenia musieli uciekać się do korzystania z Kickstartera oraz... zaciągania pożyczek i kredytów.

Zegarki Pebble 2
Zegarki Pebble 2

Firma niedawno zaprezentowała model Pebble 2, więc mogłoby wydawać się, że jej kondycja nie jest zła. Od jakiegoś czasu pojawiają się jednak doniesienia o zwolnieniach (aż 40 osób, czyli 25 proc. wszystkich pracowników firmy, pożegnało się z nią w marcu) i licznych długach, które mogą sięgać nawet 30 mln dol.

Przejęcie może być ostatnią szansą dla zespołu zajmującego się zegarkami Pebble. W tej sytuacji nie dziwi nawet niska kwota transakcji - pieniądze oferowane przez Fitbita starczą ledwie na pokrycie długów.

Szansa także dla Fitbita

Kupno firmy Pebble może wzmocnić również pozycję znanego producenta sprzętu noszonego dla aktywnych, który nie radzi sobie dobrze w segmencie zegarków. Firma miała co prawda ciekawe smartwatche, jak Surge czy Blaze, ale nie cieszyły się one zbyt dużą popularnością.

FitBit Blaze
FitBit Blaze

Odbiło się to na spadku dochodów firmy i wyceny jej akcji. Fitbit nie ma co myśleć o podbiciu segmentu wearables samymi opaskami dla aktywnych i sprzętem dla sportowców, gdyż konkurencja na tym polu jest ogromna.

Co może wyniknąć z przecięcia?

Połączenie sił firm Fitbit i Pebble może zaowocować ciekawymi produktami. Pierwsza ma w końcu świetnie przygotowane rozwiązania dla aktywnych z całą masą sensorów, wirtualnym asystentem i rozbudowaną usługą sieciową, a druga - prosty system z obsługą miniaplikacji, dobrą integrację ze smartfonowymi platformami, a nawet wsparcie dla Alexy.

Obie firmy z pewnością będą w stanie przygotować dobrego smartwatcha, który mógłby zainteresować wielu użytkowników. Kto wie, może uda im się nawet stworzyć ciekawą konkurencję dla Apple Watcha, Gearów Samsunga z Tizenem czy topowych urządzeń z Android Wear.

Szkopuł tkwi w tym, że sprzedaż smartwatchy według ostatnich raportów IDC ma maleć (co jest tyle ciekawe, że segment ten nie zdążył się jeszcze na dobrą sprawę uformować). Fitbit i Pebble mogą więc stworzyć dobry sprzęt, ale bez wsparcia marketingowego ciężko będzie im walczyć z gigantami, jak Samsung czy Apple.

Aktualizacja: Pebble oficjalnie w rękach Fitbita

Pebble oficjalnie poinformowało o tym, że zostało wykupione przez Fitbita i jednocześnie kończy swoją działalność na rynku. Firma nie będzie już produkować, sprzedawać i promować nowych zegarków czy akcesoriów. Cały zespół zasilić ma szeregi Fitbita i pod jego marką tworzyć nowe urządzenia, które mają konkurować z topowymi smartwatchami.

Inteligentne zegarki Pebble
Inteligentne zegarki Pebble

Co oznacza to dla fanów marki i klientów zainteresowanych nowymi Pebble Watchami? Firma podała oficjalnie, że:

  • dostępne na rynku urządzenia mają działać jak do tej pory - przynajmniej przez pewien czas, ponieważ w przyszłości ich funkcje mogą zostać ograniczone, a niektóre wyłączone;
  • nie można już zamawiać nowego sprzętu Pebble za pośrednictwem pebble.com - zamówienia przedsprzedażowe na Pebble 2, które nie wyszły od producenta lub nie były opłacone, nie zostaną zrealizowane;
  • osoby, które wsparły kampanię na Pebble Core i Time 2 na Kickstarterze, otrzymają zwrot kosztów w ciągu 4-8 tygodni (przez system Kickstartera);
  • użytkownicy akcesoria do zegarków czy kabelki do nich będą mogli znaleźć tylko w sklepach firm trzecich (np. Amazon);
  • wsparcie gwarancyjne nie jest już dostępne dla użytkowników zegarków Pebble (strona supportu i forum będą wciąż dostępne).

Firma Pebble wniosła nieco ożywienia na rynku mobilnym i szkoda, że w taki a nie inny sposób musi się z nim pożegnać. Pozostaje liczyć, że zespołowi o wiele lepiej pójdzie w szeregach Fitbita.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.