Galaxy S5 i Ice Bucket Challenge, czyli cel uświęca środki

Galaxy S5 i Ice Bucket Challenge, czyli cel uświęca środki25.08.2014 09:55
Water splash with ice cubes
Źródło zdjęć: © Shutterstock

"Żenująca reklama" - narzekają jedni. "To tylko zabawny filmik, który zachęca do wzięcia udziału w akcji charytatywnej" - odpowiadają drudzy. Przygotowanemu przez Samsunga wideo nie sposób odmówić kontrowersyjności.

Ice Bucket Challenge to internetowy viral, w ramach którego celebryci i ważne osobistości oblewają się przed kamerą lodowatą wodą oraz zachęcają do - nomen omen - przelewania pieniędzy na konto fundacji wspierającej chorych na stwardnienie zanikowe boczne. Poniżej - w ramach przypomnienia - możecie obejrzeć film, na którym wyzwania podjął się wodoszczelny Galaxy S5.

Samsung Galaxy S5 ALS Ice Bucket Challenge

Do tej pory mogliśmy się spierać o to, czy gwiazdy biorące udział w akcji robią to z myślą o chorych, czy też ze względu na własną autopromocję. W przypadku Koreańczyków sprawa wygląda inaczej, bo ci całkowicie zatarli granicę między reklamą produktu, a charytatywnym viralem. Odbiorcy klipu podzielili się zatem na dwa obozy. Dla jednych zagranie Samsunga jest godne potępienia...

... inni nie widzą w nim niczego złego.

Od razu nasunęło mi to skojarzenia z sytuacją, która miała miejsce kilka tygodni temu na Wykopie. Wtedy to jeden z serwisów specjalizujących się w naprawie laptopów postanowił spełnić marzenie chorej dziewczynki i sprezentował jej wymarzony komputer. Większość Wykopowiczów doceniła gest, ale nie brakowało komentarzy osób, dla których cała akcja to tylko "zwyczajna reklama żerująca na chorych ludziach". Największym problemem było dla nich bowiem to, że na notebooku pojawiła się naklejka z nazwą firmy. Obdarowana i szczęśliwa dziewczynka zeszła na drugi plan.

Bezspornym jest to, że wspomniany film jest reklamą S-piątki. Pamiętajmy jednak, że Samsung wrzucił dwie pieczenie na jeden ogień i nie oceniajmy tylko tej pierwszej. Koniec końców pod wideo znalazła się stosowna informacja zachęcająca do wzięcia udziału w akcji, a jego kontrowersyjny charakter sprawia tylko, że wideo roznosi się po sieci z prędkością światła (w chwili pisania tego tekstu niemal 2,9 mln wyświetleń). Dzięki temu coraz osób dowiaduje się o całej akcji, a na konto fundacji wpływa coraz więcej pieniędzy, a przecież o to w tym wszystkim chodzi.

Czy można to było zrobić lepiej? Pewnie tak. Wideo niekoniecznie musiało bezpośrednio wyśmiać wady konkurencyjnych produktów, a całość można było zorganizować w stylu "kup Galaxy S5, a X% zysku ze sprzedaży przekażemy fundacji". Podsumujmy jednak to, co się stało po opublikowaniu filmy przez Samsunga:

  • firma zyskała rozgłos i zareklamowała swój produkt;
  • fundacja zyskała rozgłos i zyskała dodatkowe pieniądze;
  • fani stanęli w obronie zaatakowanych firm, więc te także zyskały rozgłos i absolutnie darmową reklamę;
  • kilkaset tysięcy osób uśmiało się oglądając zabawne skądinąd wideo;
  • garstka malkontentów musi się udać do apteki po maść na ból wiadomo czego.

Czy tylko ja widzę tutaj więcej plusów niż minusów?

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.