Google Glass - specyfikacja okularów pokazuje przyszłość urządzeń mobilnych

Google Glass - specyfikacja okularów pokazuje przyszłość urządzeń mobilnych17.04.2013 09:26
Google Glass
Adrian Nowak

Już od dawna mówiło się, że obecny model wykorzystywania urządzeń mobilnych musi się zmienić. Na drodze pojawia się zbyt dużo ograniczeń technologicznych, by kolejne gadżety mogły funkcjonować tak samo jak smartfony czy komputery.

Okulary Google Glass trafią niebawem do pierwszych deweloperów, a wyszukiwarkowy gigant wreszcie ujawnił najważniejsze - jak będzie wyglądało tworzenie aplikacji na tego typu sprzęt. Osoby, które doszukiwały się podobieństw do Androida, niestety będą zawiedzione - Google Glass to projekt przyszłości również pod względem działania programów.

Wyjdźmy jednak od tego, dlaczego właściwie Google nie zdecydował się na umieszczenie w swoich okularach po prostu uboższej wersji Androida. Odpowiedź wydaje się oczywista: gdy spojrzymy na długość pracy nowoczesnych smartfonów, a także ich rozmiary - okulary muszą być o wiele mniejsze i powinny pracować cały czas podłączone do sieci. Bogaty w graficzne udogodnienia system graficzny w takim wypadku odpada.

Google Glass w obecnej wersji są wyposażone w niezbyt duży akumulator, który ma wystarczyć na cały dzień pracy. Aby było to możliwe do osiągnięcia, właściwie nie ma mowy o uruchamianiu kilku narzędzi jednocześnie. Z tego samego powodu Apple częściowo zrezygnował z multitaskingu w iOS - zmuszałby on do znacznie częstszego ładowania przenośnych gadżetów. Do dyspozycji użytkownika są również wyświetlacz o rozdzielczości 640 x 360 pikseli, 5-megapikselowa kamera czy 16 GB wbudowanej pamięci.

Google nie chce jednak ograniczać funkcjonalności swoich okularów, więc wpadło na prosty pomysł: przeniesienie narzędzi dla Google Glass do chmury. Większość prądożernych obliczeń ma się odbywać na zdalnych serwerach, a do okularów przesyłane będą tylko wynikowe informacje. Usługi webowe nazywane obecnie Glassware można tworzyć z wykorzystaniem Mirror API i umieszczać oczywiście bezpośrednio na serwerach Google'a.

Od dawna mówiło się, że nowoczesne gadżety będą jedynie odbiornikami dla informacji, które zostaną przetworzone na zdalnych maszynach z dużą mocą obliczeniową. W Google Glass jest to niemal konieczne, bo urządzenie uruchamiające wiele usług w tle bardzo szybko by się rozładowało. W przyszłości również inne gadżety, jak zegarki czy bransoletki, będą jedynie klientami usług chmurowych.

Dla końcowego użytkownika oznacza to, że będzie musiał pozostawać w zasięgu internetu 3G albo Wi-Fi, aby w pełni korzystać z inteligentnych okularów. Google z kolei zyska ogromną kontrolę nad tym, co dzieje się na jego sprzęcie; będzie mógł błyskawicznie dezaktywować wybrane usługi. Na razie firma zabroniła na przykład umieszczania reklam deweloperom zewnętrznych aplikacji dla Google Glass oraz pobierania opłaty za narzędzia.

Jeśli obawialiście się, że okulary wyszukiwarkowego giganta przybliżą wizję systemu Skynet, to faktycznie było to uzasadnione. Choć Google wyprodukuje sprzęt i odda go użytkownikom, wciąż będzie miał ogromną kontrolę nad tym, jak go wykorzystujemy. Wydaje się jednak, że od takiego scenariusza nie ma ucieczki, jeśli chcemy inteligentnych urządzeń, które będą niewielkie i energooszczędne.

Źródło: The VergeGoogle

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.