Google Glass to przyszłość, ale niestety dość odległa

Google Glass to przyszłość, ale niestety dość odległa04.02.2013 12:00
Google Glass - Fot. Noah Zerkin (Twitter)
Adrian Nowak

Google rozwija własne okulary, więc smartfony już wkrótce przestaną być potrzebne? Nie do końca. Czas spojrzeć na ten innowacyjny projekt nieco bardziej krytycznie.

Ostatnio okulary Google Glass trafiły do wybranych deweloperów. Dlaczego więc wciąż nie ma żadnych dokładnych informacji na ich temat? Okazuje się, że wyszukiwarkowy gigant żądał od programistów podpisania umów poufności (NDA), by możliwie jak najdłużej zachować szczegóły rozwoju projektu w tajemnicy. Jak to jednak w dzisiejszych czasach bywa, pewne wycieki informacji oczywiście nastąpiły.

Soumya Mohan miał okazję testować Google Glass podczas wykładu na uczelni Stanforda, a ponieważ nie dotyczyła go żadna umowa poufności, szczegółowo opisał swoje doświadczenia z urządzeniem. Jeśli spodziewaliście się obrazu nakładanego na rzeczywisty świat czy inteligentnego pomocnika wykonującego polecenia głosowe, możecie być mocno zawiedzeni.

Mohan zauważa, że obecny interfejs użytkownika jest bardzo prosty i wyposażony w zaledwie kilka funkcji. System ma bazować na białym tekście i czarnym tle, a więc najprostszych możliwych kolorach. Do dyspozycji już teraz oddano m.in. narzędzia do wykonywania zdjęć, materiałów wideo, a także połączeń głosowych z opcją transmisji obrazu.

Po głównych ustawieniach użytkownik przełącza się, wykorzystując niewielki panel dotykowy wbudowany z boku okularów lub wykonując proste ruchy głową. Mają być również komendy głosowe, które najprawdopodobniej wymagają do działania aktywnego połączenia z siecią. Innymi słowy, na razie nie można zrobić właściwie niczego, co ułatwiłoby życie.

Ostatnio Google złożył patent dotyczący okularów, który zakłada transmisję dźwięku z wykorzystaniem przewodnictwa kostnego. Oznacza to, że nie byłoby trzeba zatykać uszu słuchawkami, by móc otrzymywać powiadomienia z Google Glass. Jest to jednak wciąż tylko jeden z wielu elementów składowych, które ostatecznie mają uczynić nowe urządzenie rewolucyjnym.

Choć Google Glass wygląda na kompletne urządzenie, bez wątpienia jeszcze daleko mu do sprzętu, który wyobrażamy sobie, oglądając filmy science fiction. Oprogramowanie nowoczesnych okularów wkrótce może zostać znacznie poprawione i rozbudowane, jednak wciąż to ograniczenia związane ze sprzętem (m.in. pracą baterii czy wydajnością) mogą być kluczową barierą uniemożliwiającą rozpoczęcie kolejnej fali mobilnej rewolucji. A szkoda, bo prezentacja wideo przygotowana przez Google'a naprawdę działała na wyobraźnię:

Project Glass: One day...

Źródło: Google Glass

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.