Google chce, żebyś przestał używać haseł, a zamiast tego... był sobą

Google chce, żebyś przestał używać haseł, a zamiast tego... był sobą24.05.2016 16:22
Marek Pruski

Innowacyjna technologia o nazwie Trust API ma wkrótce sprawić, że przyciski „zapomniałem hasła” znikną z okien logowania.

Tegoroczne Google I/O obfitowało w wiele ciekawych premier. Na odbywającej się w piątek konferencji, przedstawiciel Google ogłosił, że firma chce, by identyfikacja przez hasło do końca roku stała się ‘passé’. Przynajmniej na urządzeniach z Androidem.

Cały projekt jest kontynuacją projektu Abacus, który został zaprezentowany na zeszłorocznym I/O. Już wtedy Google zaznaczył, że ludzie po prostu nie są dobrzy w zapamiętywaniu haseł. Zapominają je, często hasła są słabe i każdy, kto się do niego dostanie może mieć dostęp do konta. Ludzie są dobrzy w byciu sobą i cechuje ich o wiele więcej, niż unikatowa barwa głosu czy odcisk palca.

Google Trust API
Google Trust API

Każdy z nas ma swój sposób bycia. Każdy pisze na klawiaturze szybciej, lub wolniej. Każdy używa mniej lub więcej emotikonów. Każdy ma hotspoty Wi-Fi, z którymi łączy się najczęściej i lokalizację, w której przebywa większość czasu. Wszystkie te cechy, które mogą identyfikować użytkownika, mają być zliczane i na ich podstawie urządzenie ma obliczać „wskaźnik zaufania” (ang. Trust Score)

Wiadomo, szybkość pisania nie będzie miała takiego samego znaczenia jak odcisk palca. Trzeba jednak przyznać, że dane zapisane w grze na telefonie również nie mają takiego znaczenia jak te zapisane na poczcie czy w prywatnym folderze. Dlatego właśnie dostęp do zwykłych aplikacji czy narzędzi nie będzie wymagał wysokiego wskaźnika zaufania, ale dostęp do kont bankowych już tak.

Idea okej, ale… po co?

Sam pomysł wydawać by się mogło jest całkiem niezły. Technologiczne rozwiązanie wielu problemów z tym związanych też leży w zasięgu giganta. Rok temu, kiedy projekt po raz pierwszy został pokazany, przedstawiciele Google zwrócili uwagę na fakt, że tylko topowe smartfony mają dostęp do czytnika linii papilarnych i dlatego warto szukać innych narzędzi do identyfikacji użytkownika.

Dziś jednak nawet do średniej klasy telefonów pakuje się czujniki biometryczne. Podzespoły są coraz to tańsze, a kolejne wersje systemu Android wręcz ułatwiają zarządzanie bezpieczeństwem przez odcisk palca. Po co więc utrudniać sobie życie? Ta identyfikacja sprawdza się od lat i to w wielu dziedzinach życia.

Zastosowanie jej w smartfonach jest proste, coraz to szybsze i przede wszystkim wygodne. No chyba nie powiecie mi że wolicie wpisywać ośmioznakowe hasło z małą, wielką literą, trzema znakami specjalnymi i liczbą zamiast po prostu przyłożyć palec na przycisk. Jak dla mnie Google szuka pretekstu, by gromadzić o nas kolejne porcje informacji, a w zamian dostaniemy kolejne rozwiązanie, które w praktycznym życiu nie ma większego zastosowania.

Sądzicie, że pomysł Google ma sens?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.