Levi's i Google wprowadzają na rynek inteligentną kurtkę. Zmarnowano potencjał świetnego rozwiązania

Levi's i Google wprowadzają na rynek inteligentną kurtkę. Zmarnowano potencjał świetnego rozwiązania13.03.2017 10:55

Levi's i Google stworzyli nowy produkt z kategorii technologii noszonej. Dosłownie noszonej.

Inteligentna kurta nazywa się Levi's Commuter x Jacquard by Google Trucker Jacket

Jest to pierwsze urządzenie (?), które wykorzystuje technologię Google'a o nazwie Jacquard. Firmie udało się opracować tkaninę, która dzięki wykorzystaniu specjalnych włókien przewodzących działa niczym panel dotykowy, reagując na stuknięcia i muśnięcia.

Wspomniana kurtka początkowo była produktem referencyjnym, który używany był do prezentacji możliwości technologii. Okazuje się jednak, że wkrótce trafi ona do sprzedaży.

Co potrafi inteligentna kurtka?

Dzięki modułowi Bluetooth kurtka komunikuje się ze smartfonem. Wspomniany wcześniej materiał z przewodzących włókien został wykorzystany do uszycia lewego rękawa, dzięki czemu czemu reaguje on na gesty.

Przykładowe zastosowania?

  • Podwójne stuknięcie w rękaw pomija utwór.
  • Przeciągnięcie dłoni po rękawie w dół odrzuca połączenie.
  • Przeciągnięcie dłoni po rękawie w górę odtwarza komunikat z nawigacji.

Dzięki specjalnej aplikacji możliwe będzie przypisywanie gestów do różnych czynności.

Co z praniem i ładowaniem?

Sam "inteligentny materiał" jest elastyczny i wodoodporny niczym zwykła tkanina, więc pranie mu niestraszne. Troszczyć trzeba się jedynie o specjalny moduł sterujący. Pełni on funkcję spinki i przed praniem można (a nawet trzeba) go odpiąć.

Specjalna spinka zawiera także baterię, która ma zapewnić ok. dwa dni pracy na jednym ładowaniu.

Cena jest już znana

Wspomnianą kurtkę Levi's wycenił na 350 dolarów, czyli równowartość 1420 złotych bez podatków. Dużo? Mało? Nieinteligentne kurtki z serii Levi's Commuter Trucker Jacket kosztują niespełna 150 dolarów (ok. 610 złotych), więc w tym przypadku więcej płaci się za technologię niż za markę.

Z drugiej jednak strony to wciąż taniej niż kurtka z panelem słonecznym i kwota porównywalna z ceną kurtki Lenovo z kieszenią na tablet.

Levi's Commuter x Jacquard by Google Trucker Jacket trafi do sprzedaży jesienią i dostępna będzie w dwóch wersjach: męskiej i damskiej.

Moim zdaniem Google źle zabrał się za promocję tego rozwiązania

Inteligentna tkanina to pomysł o ogromnym potencjale, ale w tym przypadku został on zmarnowany. Co mi po panelu sterowania na ręce, jeśli przyda mi się on tylko wtedy, gdy mam na sobie tę konkretną kurtkę? W biurze czy domu z niej nie skorzystam, a i na zewnątrz temperatura nie może być ani za wysoka, ani za niska.

Spot promocyjny pokazuje mężczyznę, który jedzie na rowerze i za pomocą kurtki kontroluje smartfon znajdujący się w kieszeni. Super. Do momentu, w którym się nie zgrzeje i nie wrzuci kurtki do plecaka...

Przecież dowolny smartwatch lub opaska fitness są lepsze od tej kurtki

Wiele opasek wykrywa podobne gesty co tkanina Google'a. Mogę je nosić, kiedy chcę i z jakimi ubraniami chcę. Nie jestem skazany na kurtkę.

A niewiele trzeba, by rozwiązanie to miało sens

Jeśli Google traktuje tę technologię poważnie (w co, prawdę mówiąc, wątpię), byłoby miło, gdyby znalazł partnerów, którzy od razu stworzyliby całą serią ubrań - kurtki, bluzy, spodnie i koszulki. Przy czym moduł sterujący powinien być, moim zdaniem, uniwersalny i sprzedawany oddzielnie, aby niepotrzebnie nie podbijał ceny każdego kolejnego produktu.

I to miałoby sens - mam w szafie całą gamę inteligentnych ubrań i tylko jeden moduł, który muszę ładować i przekładać do kolejnych części garderoby.

Sama kurtka jest tak bezsensowna, że nie ma szans, by się sprzedała. Obawiam się, że w takim wypadku inni potencjalni partnerzy nie będą zainteresowani tworzeniem własnych inteligentnych ubrań i o projekcie Jacquard świat szybko zapomni.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.