Google Play i App Store zyskają groźnego konkurenta. Microsoft szykuje własny sklep z aplikacjami

Google Play i App Store zyskają groźnego konkurenta. Microsoft szykuje własny sklep z aplikacjami21.03.2023 17:04
Sklep Xbox nawiąże walkę z Google Play i App Store'em (Igor Golovniov/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | SOPA Images

Ściślej rzecz ujmując, Microsoft ma na swoim celowniku nie tyle aplikacje, co mobilne gry.

Unia Europejska forsuje przepisy, które mają wyrównać szanse w cyfrowej przestrzeni i zapewnić konsumentom większy wybór. Szykowana ustawa ma m.in. zmusić twórców systemów operacyjnych do otwarcia na alternatywne źródła aplikacji.

Zmiany te uderzą przede wszystkim w Apple'a, który - w przeciwieństwie do Google'a - nigdy nie dopuścił rywali do swojego ekosystemu. Od 2018 roku App Store pozostaje jedynym źródłem aplikacji, które nie wymaga skomplikowanego łamania oprogramowania i naruszania warunków licencyjnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jedną z firm, które zamierzają przejść przez otwierającą się właśnie furtkę jest Microsoft.

Sklep z grami Xbox może wylądować na iPhone'ach i smartfonach z Androidem już w 2024 roku

To, że prace nad autorskim sklepem z aplikacjami trwają, potwierdził w rozmowie z Financial Times sam szef działu Microsoft Gaming - Phil Spencer. Platforma ma być zorientowana na grach, wykorzystywać markę Xbox i dystrybuować zarówno produkcje Microsoftu, jak i partnerów.

Sukces sklepu ma zostać zapewniony przede wszystkim przez firmę Activision Blizzard, którą Microsoft stara się przejąć. Jeśli organy regulacyjne wyrażą na to zgodę, portfolio giganta zostanie zasilone przez takie potężne marki jak Call of Duty Mobile czy Candy Crush Saga, które liczą swoich graczy w setkach milionów.

Wystarczy, że kilka popularnych gier zostanie przerzuconych z Google Play i App Store'a do sklepu Xbox, by ten z dnia na dzień zyskał miliony klientów. Jeśli wszystko pójdzie z planem, platforma zostanie uruchomiona w 2024 roku.

Dla graczy to zarówno złe, jak i dobre wieści

Sklepowa fragmentacja z pewnością wpłynie negatywnie na komfort korzystania ze smartfonów. Gracze zostaną zmuszeni do przeszukiwania wielu źródeł w celu znalezienia konkretnej gry. To problem, z którym od lat borykają się użytkownicy pecetów.

Wzrost konkurencji ma jednak zwoje plusy, co także widać po rynku PC. Poszczególne sklepy stają na rzęsach, by przyciągnąć do siebie klientów. Stawiają na mocne marki, niższe ceny lub wręcz rozdają popularne gry za darmo. Można bezpiecznie założyć, że po wejściu unijnych przepisów w życie podobnie będzie to wyglądało na rynku smartfonów.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.