Google przed amerykańskim sądem. Padły oskarżenia o monopol Sklepu Play

Google przed amerykańskim sądem. Padły oskarżenia o monopol Sklepu Play08.07.2021 15:09
Google Play znów na celowniku
Źródło zdjęć: © Yuri Samoilov

Google twierdzi, że proces sądowy jest "bezpodstawny", bo "ignoruje otwartość Androida".

Prokuratorzy stanowi z 36 stanów USA złożyli przeciwko Google'owi pozew, zarzucając firmie praktyki monopolistyczne związane ze Sklepem Play.

Oskarżyciele twierdzą, że Google podejmuje liczne działania mające zniechęcić użytkowników do korzystania z alternatywnych źródeł aplikacji. Mowa m.in. o "rażący wylbrzymianiem ryzyka" związanego z instalacją apek poza Sklepu Play czy umowach dystrybucyjnych z producentami sprzętu.

Z pozwu wynika, że z Google Play korzysta ponad 90 proc. użytkowników Androida w USA, a żaden konkurencyjny sklep z aplikacjami nie przebił bariery 5 proc.

Padły również oskarżenia o zbyt wysoką marżę. Google pobiera pd wydawców aplikacji 15- lub 30-procentową opłatę (w zależności od wysokości przychodów) ze sprzedaży cyfrowych dóbr. Zdaniem prokuratury, tak wysokie stawki "hamują rozwój deweloperów".

Google: "oskarżenia są bezpodstawne i ignorują otwartość Androida"

Google opublikował na swoim blogu post, w którym odnosi się do stawianych zarzutów.

Firma zauważa, że większość smartfonów sprzedawanych w USA ma na swoim pokładzie dwa lub więcej sklepów z aplikacjami. Jako przykład stawiane są smartfony Samsunga, które - oprócz Google Pay - dają użytkownikom dostęp jeszcze do konkurencyjnej platformy Galaxy Store.

Google dodaje, że niektóre urządzenia z Androidem w ogóle nie mają zainstalowanego Sklepu Play. Przykładem są tablety z linii Amazon Fire, które mają preinstalowany jedynie sklep Amazon Appstore.

Padło też przypomnienie, że użytkownicy mogą pobierać pojedyncze programy, a nawet całe sklepy z aplikacjami, z poziomu przeglądarki internetowej.

Google twierdzi ponadto, że Android daje programistom "więcej sposobów na interakcję z klientami" niż konkurencyjne systemy operacyjne. Wydawcy mogą przykładowo informować konsumentów o niższych cenach czy ofertach promocyjnych poza Sklepem Play.

W kontekście zarzutów o zbyt wysokie prowizje, Google zwraca uwagę, że:

  • ok. 97 proc. programistów nie sprzedaje cyfrowych dóbr, więc nie płaci żadnych prowizji;
  • ok. 3 proc. programistów, których roczne przychody nie przekraczają miliona dolarów, płaci 15-procentową prowizję;
  • mniej niż 0,01 proc. programistów objętych jest 30-procentową stawką.

Firma zauważa ponadto, że jego stawki nie odbiegają od warunków oferowanych przez konkurencyjne sklepy.

Twórcy Sklepu Play podkreślają ponadto, że każdy wydawca, któremu nie odpowiadają warunki współpracy, ma prawo korzystać z innych kanałów dystrybucji aplikacji.

W odniesieniu do oskarżeń o "hamowanie rozwoju deweloperów", Google przytacza statystyki, według których do lutego 2020 programiści zarobili za pośrednictwem Sklepu Play ponad 80 miliardów dolarów. Dodatkowo w 2020 roku rynek aplikacji na Androida miał się przełożyć na powstanie 1,98 mln miejsc pracy w samych tylko Stanach Zjednoczonych.

Zdaniem Google'a, wysoka popularność Sklepu Play przynosi wiele korzyści dla użytkowników Androids. Scentralizowany system rozliczeniowy ma chronić ich przed oszustami czy umożliwić łatwą kontrolę wydatków. Firma podkreśla ponadto, że inwestuje ogromne pieniądze w bezpieczeństwo; w 2019 roku system Google Play Protect miał zapobiec instalacji złośliwego oprogramowania aż 1,9 miliarda razy.

Firma twierdzi, że jest gotowa utrzymywać kontakt z organami regulacyjnymi, ale proces sądowy nazywa "bezpodstawnym", gdyż "Android i Google Play zapewniają otwartość i wybór, których inne platformy po prostu nie mają".

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.