Huawei i reklamy w smartfonach: o co chodzi? Nie wierzcie fake newsom

Huawei i reklamy w smartfonach: o co chodzi? Nie wierzcie fake newsom16.01.2020 14:43

Czy użytkownicy smartfonów Huaweia powinni się obawiać nagłego wysypu reklam? Na razie nic na to nie wskazuje.

Jeśli masz telefon Huaweia, zapewne odebrałeś już powiadomienie dotyczące zmian w sposobie przetwarzania danych osobowych przez Huawei Mobile Services. Po kliknięciu w notyfikację wyświetla się oświadczenie dotyczące m.in. "reklam w usługach HMS i aplikacjach innych producentów przez platformę Reklamy Huawei".

Część użytkowników oraz - co gorsza - mediów zaczęła snuć czarne wizje na temat telefonów Huaweia bombardujących reklamami na każdym kroku. Wynika to z kompletnego niezrozumienia działań podjętych przez Huaweia, więc postanowiłem wyjaśnić, o co tak naprawdę chodzi.

Huawei rozwija własną platformę reklamową, bo został odcięty od reklam Google'a

Gdy pobierasz ze Sklepu Play bezpłatną grę lub aplikację, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie ona wyświetlać baner reklamowy. Coś za coś - żaden deweloper nie ma ochoty pracować za darmo.

Za obsługę reklam na Androidzie odpowiada platforma Google Mobile Ads, która jest ściśle powiązana z Usługami Google Play. To Google przyjmuje zlecenia od reklamodawców i to przez jego serwery przepływają wyświetlane banery.

I tu pojawia się problem. Na mocy bana nałożonego amerykański rząd, Huawei został odcięty od Usług Google Play. Dotyczy to nie tylko Sklepu, Map czy Chrome'a, ale i właśnie platformy reklamowej. A taka platforma musi istnieć, by ktokolwiek był zainteresowany publikacją darmowych aplikacji w AppGallery, czyli autorskim sklepie Huaweia.

W związku z tym Chińczycy rozwijają własną platformę Reklamy Huawei. Skądinąd rozwijają ją nie od dziś, bo wspomniane powiadomienie wcale nie oznacza, że firma dopiero zainteresowała się reklamami.

Firma chce, by platforma Reklamy HUAWEI była bardziej atrakcyjna w oczach reklamodawców

Aby reklama internetowa była skuteczna, musi być spersonalizowana. Nie ma sensu, by 18-letni siatkarz student oglądał reklamy leków na hemoroidy.

Aby reklama była spersonalizowana, potrzebne jest zbieranie prywatnych danych i utworzenie na ich podstawie profilu użytkownika. I właśnie tego dotyczą zmiany.

Huawei zastrzega sobie prawo do gromadzenia i przetwarzania (za zgodą użytkownika) takich danych jak płeć, wiek, marka i typ posiadanego urządzenia, wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, adres IP, ogólne informacje o lokalizacji (kraj i miasto) czy zainstalowane oraz używane aplikacje. Mają być one przechowywane na serwerach firmy przez rok.

I tyle - Huawei nie robi niczego, czego nie robiłby Google. Jeśli ktoś bardzo troszczy się o swoją prywatność, może zablokować gromadzenie danych, choć wówczas musi się liczyć z tym, że aplikacje pobrane przez AppGallery będą wyświetlać reklamy niekoniecznie pokrywające się z jego zainteresowaniami.

To wszystko nie oznacza, że Huawei zacznie zasypywać użytkowników reklamami

Huawei w teorii może wyświetlać reklamy w aplikacjach systemowych czy w samym interfejsie telefonu, ale na razie nie ma absolutnie żadnych przesłanek świadczących o tym, że takie są jego zamiary. Chińczycy zrobili jedynie to, co musieli zrobić, by móc nawiązać jakąkolwiek walkę z Google'em.

Koniec afery, można się rozejść.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.