Połowa danych udostępnianych przez aplikacje mobilne na Androida nie służy użytkownikom

Połowa danych udostępnianych przez aplikacje mobilne na Androida nie służy użytkownikom23.11.2015 09:08
Aplikacje
Źródło zdjęć: © shutterstock.com
Konrad Błaszak

Informacja o tym, że aplikacje mobilne przeważnie dzielą się z twórcami mnóstwem prywatnych danych nikogo nie zdziwią. Zdziwić może za to fakt, że wiele z nich wysyła informacje, które wcale nie mają przysłużyć się użytkownikom.

Badania przeprowadzone kilka tygodni temu dobitnie pokazały iloma informacjami dzielą się z twórcami najpopularniejsze aplikacje na Androida oraz iOS-a. Nie jest ich mało, a wśród najczęstszych można znaleźć między innymi takie dane jak adres email, lokalizacja czy imię. Ich głównym celem jest lepsze dopasowanie reklam, ale dla wielu może to być przerażające, że niektóre firmy wiedzą o swoich klientach tak wiele. Nowe wyniki badań przeprowadzonych przez uczonych z MIT oraz eksperta z UWin Software udowadniają, że to nadal nie wszystko.

Specjaliści z MIT przetestowali 500 najpopularniejszych aplikacji na Androidzie i odkryli, że około połowa ukrytych danych, którymi się one dzieliły była inicjowana przez standardowe protokoły Google'a. Te pakiety zawierały informacje o użytkowaniu oraz wydajności wybranych produkcji i miały na celu poprawę ich działania. Dużo bardziej zagadkowa jest reszta przesyłanych danych. Według MIT nie służy ona poprawie wygody użytkowników.

Świetnym tego przykładem jest aplikacja popularnej w USA sieci sklepów Walmart, która umożliwia skanowanie kodów produktów w sklepie, dzięki czemu użytkownicy mogą poznać ich cenę. Ciekawostką jest to, że taka informacja wysyłana jest także na serwer powiązany prawdopodobnie z serwisem eBay. Takie połączenie nie wpływa w żadnym stopniu na działania samej aplikacji. Właśnie dlatego naukowcy postanowili przeprowadzić pewien test.

Wybrali oni 47 ze 100 najpopularniejszych aplikacji, w których zablokowali jakiekolwiek możliwości wysyłania informacji. Zdecydowana większość, ponieważ aż 30 z nich działała dokładnie tak samo, a w 9 przypadkach zniknęły reklamy, co nie wpłynęło w żadnych stopniu na funkcjonalność. W trzech zmiany były bardzo małe - np. w jednej z popularnych latarek zniknęła ikona umożliwiająca zakup dodatkowych funkcji - a pozostałe 5 tytułów przestało działać całkowicie. W jednym produkcie miało to uniemożliwić jego odsprzedaż, a w pozostałych powód takiego stanu rzeczy nie był jasny.

Udostępnienia takich informacji nie jest takim problemem, jak fakt, że większość użytkowników w ogóle nie zdaje sobie z tego sprawy. Sam liczę się z tym, że wielkie korporacje mają szereg informacji o mnie i pewnie mogłyby z dużą dokładnością odtworzyć moje codzienne życie, ale chciałbym mieć tego pełną świadomość. Nie są to tylko moje słowa, ponieważ podobnie pomyślała doktor Julia Rubin, która jest jednym z inicjatorów tego badania.

Julia Robin :

Może być bardzo dobry powód, dlaczego takie połączenia są ukrywane. Nie próbujemy powiedzieć, że trzeba je wyeliminować. Naszym zdaniem użytkownicy po prostu powinni być o nich informowani.

Jako ciekawostkę podano też aplikację Candy Crush Saga. Jej twórcy swego czasu byli oskarżani o naruszanie prywatności użytkowników, ale aktualne testy nie wykazały, żeby ta gra przesyłała jakiekolwiek dane poza wiedzą użytkowników. Może po prostu potrzeba skandalu dla każdej firmy, żeby takie praktyki przestały mieć miejsce lub nie były dla użytkowników tajemnicą?

Źródło: MIT via engadget.com

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.