Internet mobilny w Polsce i na świecie. Czy Polacy mają się czego wstydzić?

Internet mobilny w Polsce i na świecie. Czy Polacy mają się czego wstydzić?17.08.2016 13:20
Prawo autorskie: everythingpossible / 123RF Zdjęcie Seryjne

Dziś na Komórkomanii mamy dzień statystyk. Łukasz pisał wam już o aktywności użytkowników akcesoriów fitness, a teraz przyszła pora na dane dotyczące internetu mobilnego.

OpenSignal to popularna aplikacja służąca do wizualizowania położenia wież telefonicznych i pomiaru siły ich sygnału. Ze względu na naturę tego narzędzia, jego twórcy dysponują interesującymi danymi na temat jakości sieci komórkowych w poszczególnych krajach. Ostatni przygotowany przez nich raport bazuje na danych zebranych od 822 556 użytkowników z całego świata w dniach 1 maja - 23 lipca 2016.

Marzy ci się dobry zasięg 3G i 4G? Przeprowadź się do Korei Południowej

Pierwszy wykres dotyczy dostępności sieci 3G (również CDMA EV-DO i UMTS/HSPA ) oraz 4G (LTE). Twórcy aplikacji OpenSignal sprawdzili, przez jaką część czasu jej użytkownicy znajdowali się w zasięgu sieci 3G lub lepszej. Dane wyrażono w procentach.

Dostępność sieci 3G i 4G. Kliknij tutaj, aby zobaczyć interaktywny wykres, Źródło zdjęć: © OpenSignal
Dostępność sieci 3G i 4G. Kliknij tutaj, aby zobaczyć interaktywny wykres
Źródło zdjęć: © OpenSignal

Jak widać, Koreańczycy wyraźnie zostawiają inne państwa w tyle. Mieszkaniec Korei Południowej średnio aż przez 98,54 proc. czasu ma dostęp do mobilnego internetu. Na drugim miejscu jest Japonia (95,52 proc.), a podium zamyka... Izrael (95,23 proc.).

Polska znalazła się na 30 miejscu na świecie (88,68 proc.)

Do liderów daleko, ale nami znalazły się m.in. takie kraje jak Francja (85,24 proc.), Wielka Brytania (84,20 proc.), Niemcy (73,69 proc.). Nie mamy więc zatem najgorzej, a niemal 90-procentowy wynik jest naprawdę niezły.

Warto wspomnieć o Indiach, które zajęły jedną z ostatnich pozycji w zestawieniu (56,10 proc.). Pisałem kiedyś, że słaba infrastruktura telekomunikacyjna w tym kraju przekłada się na wysoką popularność smartfonów dual SIM; aby mieć sensowny zasięg, mieszkańcy muszą korzystać jednocześnie z ofert dwóch operatorów. Jak widać, mają ku temu dobry powód.

Marzy ci się dobry zasięg szybki mobilny internet? Przeprowadź się do Korei Południowej

Osoby stojące za raportem sprawdziły, jakie średnie prędkości przesyłu danych wyciągają mieszkańcy poszczególnych państw. Dane te uzależnione są jakości wież telekomunikacyjnych oraz ich zagęszczenia.

Prędkość internetu mobilnego. Kliknij tutaj, by zobaczyć interaktywny wykres, Źródło zdjęć: © OpenSignal
Prędkość internetu mobilnego. Kliknij tutaj, by zobaczyć interaktywny wykres
Źródło zdjęć: © OpenSignal

Koreańczycy ponownie udowodnili, że ich kraj jest idealnym miejscem dla geeka. Średnia prędkość przesyłu danych wynosi tam bowiem aż 41,35 Mbps. Nawet znajdujący się na drugim miejscu Singapur nie ma do Korei Południowej nawet startu (31,19 Mbps). Na trzecim miejscu uplasowały się Węgry (26,15 Mbps).

Zwycięstwo ojczyzny Samsunga i LG nie dziwi, bowiem szybkość mobilnego internetu to dla tamtejszych operatorów priorytet i wdzięczny temat dla marketingowców. Z tego względu w Korei Południowej pojawiają się często specjalne wersje smartfonów uzbrojone w szybsze modemy LTE. Pamiętacie jeszcze modele Galaxy S5 LTE-A czy LG G3 Cat. 6? No właśnie.

Polska zajęła miejsce 39 (11,89 Mbps)

O ile zasięg mamy zatem przyzwoity, o tyle oferowana przez naszych operatorów szybkość transferu danych mogłaby być wyższa. Pobieramy pliki niemal cztery razy wolniej niż mieszkańcy Korei Południowej.

Ciekawe są dane dotyczące korzystania z sieci Wi-Fi

Badacze sprawdzili, jaką część czasu użytkownicy ich apki spędzają w zasięgu Wi-Fi. Najmniej chętnie z mobilnego internetu korzystają Holendrzy, którzy podpięci do Wi-Fi są aż przez 70,05 proc. życia.

Czas spędzony w zasięgu sieci Wi-Fi. Kliknij tutaj, aby zobaczyć interaktywny wykres, Źródło zdjęć: © OpenSignal
Czas spędzony w zasięgu sieci Wi-Fi. Kliknij tutaj, aby zobaczyć interaktywny wykres
Źródło zdjęć: © OpenSignal

Możliwych powodów takiego stanu rzeczy może być jednak wiele; od wysokiej dostępności publicznych sieci Wi-Fi, aż po dużą ilość czasu spędzanego w domu czy biurze.

Polacy natomiast na Wi-Fi jadą tylko 43,77 proc. czasu, czyli więcej czasu spędzają korzystając z internetu mobilnego. I dobrze. Kto by chciał siedzieć w domu, gdy można być trenerem pokemonów ;)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.