Jak często i dlaczego wymieniamy smartfony? Interesujące wyniki ankiety [#WaszymZdaniem]

Jak często i dlaczego wymieniamy smartfony? Interesujące wyniki ankiety [#WaszymZdaniem]30.08.2019 12:07

Ostatnio zadaliśmy Wam kilka pytań dotyczących częstotliwości i powodów wymiany smartfonów. Chcieliśmy wiedzieć, jak często i z jakiego powodu Polacy wymieniają smartfony. Oto podsumowanie.

W naszej ankiecie wzięło udział ponad 6500 osób. Oto czym się podzieliły.

Co trzecia osoba używa obecnego telefonu od ok. roku lub krócej

Ponad 35 proc. ankietowanych deklaruje, że z obecnego telefonu korzysta nie dłużej niż ok. 12 miesięcy. Razem z tymi, którzy zakupu dokonali jakieś dwa lata temu, stanowią oni prawie 70 proc.

Jak więc widać, wśród biorących udział w ankiecie zdecydowanie dominują osoby, które są relatywnie świeżo po przesiadce. Choć i sporo, bo przeszło 8 proc. ankietowanych, ma swój telefon od pięciu lat lub dłużej.

Czy obecnie wymieniamy telefony rzadziej/częściej niż wcześniej? Niekoniecznie

Byłem ciekaw, czy rosnące możliwości telefonów sprawiają, że coraz rzadziej czujemy potrzebę przesiadki na nowszy model. Lub czy jest wręcz przeciwnie - jesteśmy kuszeni nowymi funkcjami, więc zmieniamy sprzęt chętniej niż dawniej.

Nasza ankieta na to jednak nie wskazuje. Częstotliwość wymiany poprzednich telefonów była niemal taka sama jak jeszcze wcześniejszych.

Blisko 4 na 10 osób wymienia telefon średnio co dwa lata. Co piąta osoba robi to co rok lub nawet częściej.

Czy warto wymieniać telefony często? Przemawiający za to argument podaje czytelnik Adrian.

Według mnie nastały świetne czasy dla niedzielnych fanów technologii - średnia półka smartfonów oferuje bardzo wiele za rozsądną cenę. Niedawno płaciłem ~1200 zł za Xiaomi Mi 9T - 128 GB, płynne działanie, dobry aparat, dobry "bezramkowy" ekran AMOLED, bardzo dobra jakość wykonania.Dla przykładu, Galaxy S10 w dniu premiery kosztował niecałe 4000 zł. Oczywiście mógłbym go kupić, używać przez 3-4 lata i zmienić na kolejny model z wysokiej półki za podobną cenę. Mogę też przez te 3-4 lata kupować za każdym razem "średniaka" i ciągle mieć w kieszeni w miarę świeżą słuchawkę. I tak, wiem że S10 na pewno oferuje więcej od Mi 9T, tylko czy potrzeba mi dużo więcej?

Po drugiej stronie barykady stoi Szemot.

Ktoś kogo bardzo nie lubiłem powiedział mi kiedyś genialne słowa dotyczące motywacji swoich większych zakupów, np auto, dom, laptop itp. Powiedział, że nie stać go na to, żeby kupować tanio. Nie za bardzo zrozumiałem co bredzi i dopiero gdy przegryzłem to przez noc uznałem, że to jeden z lepszych tekstów jakie w życiu słyszałem. Co prawda nieświadomie czasem wprowadzałem to w swoje życie, ale od tamtej pory robiłem to świadomie i częściej. I nieraz wydać dziś dużo oznacza, że za jakiś czas wydam mało lub w ogóle. I w ten sposób kupiłem drogiego smartfona, którego wymieniłem po ponad 3 latach. Kolejnego wymieniłem po 4 (miałem po 3, ale wyjazd do Azji był większym priorytetem). Obecny był jeszcze droższy i też zakładam, że wymienię go po 3-4 latach, znów ze względu na prędkość odpalania aplikacji oraz aparat.

Podobną opinię ma skladak.

Obecnego telefonu używam trochę ponad rok, ale podejrzewam, że będę używał jeszcze ze 3 lata - tak jak poprzedniego używałem ciut ponad 4. Tak jak Szemot przekonałem się, że czasem warto wydać więcej, ale dzięki temu rzadziej. Ale z kolei wcześniejsze dwa telefony zmieniłem po półtora roku każdy - przestały spełniać swoje zadanie, w sumie każdy przez Symbiana (i tak uwielbiam ten system).

Zdania w tym temacie są więc mocno podzielone, ale trudno odmówić obu stronom sensowności argumentów.

Dość zaskakujące są powody, dla których wymieniamy telefony

Wiemy już, jak często wymieniamy telefony. Pora poznać odpowiedź na pytanie, dlaczego w ogóle je wymieniamy. Cóż, nie ukrywam, że wyniki mocno mnie zaskoczyły.

Trzy główne powody, które razem stanowią niemal 45 proc. głosów, to: wydajność, nowe funkcje i bateria.

Bateria jest ważniejszym powodem niż aparat. I to prawie dwukrotnie

Przeszło 12,5 proc. osób deklaruje, że poprzedni telefon wymieniło z uwagi na akumulator. Wygląda więc na to, że producenci, którzy coraz chętniej stosują nierozbieralne obudowy, osiągnęli swoje. W przypadku takich telefonów samodzielna wymiana baterii jest trudna, a w serwisie kosztowna i czasochłonna. Dlatego wiele osób uznaje, że lepiej sięgnąć po nowy model niż bawić się w wymianę.

Pod tym względem nastały naprawdę fatalne czasy dla użytkowników telefonów. Kilka(naście) lat temu, gdy komórki działały na jednym ładowaniu nawet dwa tygodnie, spadek żywotności choćby o połowę nie był tragedią. A jeśli już akumulator nie nadawał się do niczego, można go było kupić za grosze i wymienić w kilka sekund. Obecnie telefon z zużytą baterią to telefon niewarty naprawy. Smutne.

Gdy przygotowywałem ankietę, byłem przekonany, że jednym z głównych powodów wymiany smartfonów okaże się aparat. W końcu ten aspekt jest mocno promowany przez producentów, a rozwój mobilnej fotografii jest bardzo dynamiczny. Tymczasem aparat zgarnął raptem 6,81 proc. głosów, czyli niemal połowę mniej niż bateria. Tylko trochę mniej popularne powody to nieaktualny system operacyjny lub... chęć sięgnięcia po inną markę. Ciekawe.

P.S. Ostatnie pytanie wprowadziło niektórych w błąd. W zamyśle kierowałem je do osób, dla których ostatnia zmiana telefonu była jednocześnie związana ze zmianą systemu operacyjnego; stąd brak w ankiecie zapomnianych platform jak Symbian czy BlackBerry OS. Jednak gwoli kronikarskiego obowiązku przytoczę wyniki:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.