Kolejne kary za loterie SMS - dla Orange i PTC

Kolejne kary za loterie SMS - dla Orange i PTC02.01.2012 19:30
Kary za loterie SMS (fot.: rgbstock.com)
Kira Czarczyńska

Loterie SMS nadal wzbudzają najwyraźniej spore zainteresowanie. Tym razem jednak odpowiednich urzędów. UOKiK nałożył karę ponad 21 milionów złotych na T-Mobile, a UKE 5 milionów na Orange. W obu przypadkach chodziło o niewłaściwy sposób organizacji zabawy, godzący w interesy klientów.

Do UOKiK wpłynęło kilkaset skarg od klientów PTC, którzy poczuli się oszukani, kiedy zobaczyli swoje faktury z mnóstwem płatnych SMS-ów. Tych samych, jakie bezwiednie zamówili, odsyłając wiadomość do organizatora. Treść reklamy była bowiem na tyle niejasna, że mało kto był w stanie wywnioskować z niej, że zgadza się płacić prawie 5zł dziennie za "przywilej" udziału w zabawie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stanął po stronie abonentów sieci. Uznał, że rzeczywiście treść odbieranej przez nich wiadomości sugerowała nie tylko, że zabawa jest darmowa, ale też że udział w niej odnosi się tylko do odesłania SMS-a. Dopiero na samym końcu widniało coś w rodzaju "4,88 zł/dzień", czego właściwie nie dało się wprost odnieść do subskrypcji wiadomości.

Z tego powodu właśnie UOKiK uznał, że PTC naruszył sposobem przeprowadzenia loterii zbiorowe interesy konsumentów. Nałożono więc na operatora karę 21 262 842 zł oraz obowiązek publikacji decyzji na stronie internetowej www.t-mobile.pl przez sześć miesięcy.

Sieć może się jeszcze odwołać od decyzji do sądu, zaprzestała już jednak stosowania podobnych praktyk.

Kara dla Orange: 5 milionów złotych

W tym przypadku kara jest niższa, ale też klienci nie bezpośrednio ponieśli szkód finansowych. Urząd Komunikacji Elektronicznej uznał jednak, że zachęcanie do udziału w zabawie pod nazwą "Loteria Orange" nie było zgodne z obowiązującymi zasadami prawnymi. Konkretnie zaś sieć nie dopełniła zdaniem UKE obowiązku uzyskania zgody abonentów lub użytkowników końcowych sieci telekomunikacyjnej PTK na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego.

Przypomnijmy: chodzi o SMS-y reklamujące "Loterię Orange", które rozesłano do abonentów pomarańczowego operatora, nie przejmując się zbytnio kwestią wyrażenia przez nich zgody na ten rodzaj reklamy. UKE przypomina zaś, że zgodnie z prawem zgoda taka musi być wyrażona przez uczestnika osobiście i:

  • nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści;
  • może być wyrażona drogą elektroniczną, jednak tylko pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika.

Żadna z tych sytuacji nie miała tutaj miejsca, stąd decyzja o nałożeniu kary w wysokości 5 milionów złotych. Operator ma jeszcze prawo odwołać się od tej decyzji, jednak - jak powiedział rzecznik prasowy sieci - najpierw przeanalizuje dokładnie decyzję UKE i dopiero później postanowi, jakie działania prawne zostaną w tej sprawie podjęte.

Źródło: UKE, UOKiK

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.