Komórka na urlopie pracownika - poradnik

Komórka na urlopie pracownika - poradnik20.07.2009 14:00
Tourist on holiday using mobile cell phone
Sabina

Z ankiety, którą przeprowadziła Karolina wynika, że większość z Was zabierze ze sobą na urlop komórkę. To dość oczywiste, zważywszy na to, że większość z nas korzysta z komórki nie tylko w celach służbowych ale również do komunikacji ze znajomymi, do robienia zdjęć czy grania w gierki. A szczęściarze posiadający komórki z Wi-Fi mogą sobie nawet za darmo surfować po Sieci. Są jednak takie momenty, kiedy komórka może być na urlopie przekleństwem - należą do nich sytuacje, kiedy za pomocą komórki, szef odwołuje nas z urlopu.

Zobaczmy jak wygląda sprawa z komórką pracownika, co nam wolno, czego nie i jak to czego nam nie wolno...można obejść.

Z ankiety, którą przeprowadziła Karolina wynika, że większość z Was zabierze ze sobą na urlop komórkę. To dość oczywiste, zważywszy na to, że większość z nas korzysta z komórki nie tylko w celach służbowych ale również do komunikacji ze znajomymi, do robienia zdjęć czy grania w gierki. A szczęściarze posiadający komórki z Wi-Fi mogą sobie nawet za darmo surfować po Sieci. Są jednak takie momenty, kiedy komórka może być na urlopie przekleństwem - należą do nich sytuacje, kiedy za pomocą komórki, szef odwołuje nas z urlopu.

Zobaczmy jak wygląda sprawa z komórką pracownika, co nam wolno, czego nie i jak to czego nam nie wolno...można obejść.

*Czy szef może do mnie dzwonić na urlopie? *

szef-dzwoni
szef-dzwoni

Znacznie łatwiej mają Ci, którzy jadą na urlop za granicę - większość szefów zrozumie bowiem niechęć do odbierana telefonów i płacenia za to.

*To podawać, czy nie podawać numeru? *

Kodeks Pracy, pozwala przełożonemu na pozyskanie numeru telefonu osoby wybierającej się na urlop, w celu umożliwienia kontaktu, w razie gdyby zaistniała konieczność odwoływania pracownika z urlopu. W tym sensie więc, podać numer należy. Jednocześnie, odwołać można jedynie pracownika strategicznego, ważnego dla firmy - jeśli więc smażysz hamburgery w McDonaldzie, sprzedajesz buty w Bacie, jesteś PH czy piszesz bloga na zamówienie, to ustalmy - strategicznym pracownikiem nie jesteś i ryzyko odwoływania Cię z urlopu jest żadne. Według GIODO, Twoje dane teleadresowe nie są potrzebne i nie powinny być gromadzone, nie ma w nich bowiem zasady adekwatności (czyli po co szefowi Twoja komórka, skoro nie będzie Cię z urlopu odwoływał).

Korzystanie ze służbowej komórki

Jeśli już nasz szef kazał zabrać nam ze sobą komórkę służbową, a my to zrobiliśmy, to w jakim zakresie wolno nam z niej korzystać?

Najbezpieczniej jeśli szef określi zasady korzystania z komórki (a jeszcze wygodniej, jeśli macie to na piśmie). Jeżeli szef stosownych zaleceń nie wyda, z komórki korzystać można jedynie w celach służbowych, prywatnych zaś nie. Oczywiście, zdjęcia porobić służbową komórką można, o ile zdążycie zgrać je potem na swój telefon czy komputer i ze służbowej komórki wykasować.

*Wziąłem służbówkę - ile godzin dziennie może mnie męczyć szef? *

Tak naprawdę, nie powinien wcale. (No chyba że chce Cię odwołać z urlopu). Jeśli dzwoni, to z chwilą odebrania telefonu zaczyna się Twój pracowniczy dyżur, który trwa tyle ile rozmawiasz i ile jesteś w gotowości do rozmowy. W teorii więc, za przegadane o klientach czy firmie godziny, szef powinien Ci zapłacić. W teorii, bo w praktyce jeszcze nie widziałam, by któryś z szefów zapłacił - jak macie takie doświadczenia, proszę opiszcie w komentarzach.

A co jeśli to ja wydzwaniam do szefa?

W takim układzie, proponuję po powrocie z urlopu wizytę w poradni psychologicznej. W ramach rekompensaty finansowej za przegadane godziny nie przysługuje Ci nic, nawet dzwonisz do szefa w służbowej sprawie. Innymi słowy - KP uważa, że jeśliś pracoholik, to sam sobie z tym radź!

*A co jeśli komórkę mi ukradną lub wpadnie ona do wody? *

telefon-zalany
telefon-zalany

No dobrze, ale ja jej nie zalałem, tylko mi ukradli

Pracownik nie ponosi za utraconą komórkę odpowiedzialności wtedy, kiedy jej utrata (lub zniszczenie) nastąpiło z przyczyn niezależnych od użytkownika. Innymi słowy - jeśli komórka spłonęła, ale przy tej okazji spalił się też cały hotel w którym mieszkałeś - nie płacisz. Jeśli komórka nadpaliła się, bo skakałeś przez ognisko i wypadła ci z kieszeni - płacisz. To pracownik musi wykazać, że komórkę zabezpieczył należycie. (W praktyce, da się dogadać z szefami, chyba że i tak już byłeś na wylocie).

I co, tak zabierze mi kasę z konta?

Nie, pracodawca nie może tak po prostu zabrać części wynagrodzenia na poczet zgubionego telefonu. Musi albo mieć Twoją zgodę na piśmie, albo wyrok z sądowego postępowania egzekucyjnego. W praktyce rzadko zdarza się aby pracodawca za zniszczony telefon biegał po sądach. W końcu szef nie dał ci iPhone'a King Button prawda? (jeśli jednak dał, proponuję Brazylię - tam nie ma umowy o ekstradycję).

Najlepiej - aby nie mieć problemów z komórką, nie zabierać służbowej na urlop a pracodawcy powiedzieć, że na urlopie dzwonić można tylko w razie gradobicia, ataku Marsjan i z propozycją niebotycznej podwyżki. To Twój urlop i jeśli masz być potem efektywny w pracy , musisz odpocząć. Od komórki też.

źródło: Kodeks Pracy, Gazeta Prawna i kilka forów traktujących i prawie pracy

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.