"Kup Apple Watcha, bo umrzesz". Kampania strachu byłaby OK, gdyby nie jeden szkopuł

"Kup Apple Watcha, bo umrzesz". Kampania strachu byłaby OK, gdyby nie jeden szkopuł03.01.2022 13:02

W 1959 roku Volvo opracowało trzypunktowe pasy bezpieczeńtwa, które uratowały więcej osób niż jakikolwiek system w historii motoryzacji. Włodarze firmy uznali, że życie ludzkie jest cenniejsze od potencjalnych zysków, dlatego udostępnili swój patent nieodpłatnie wszystkim producentom samochodów. 50 lat później Apple robi coś zupełnie odwrotnego.

Apple Watch od lat faszerowany jest funkcjami, które mogą uratować życie. Zegarek potrafi m.in. wykryć upadek i automatycznie wezwać pomoc, zaalarmować jednym kliknięciem służby ratownicze w razie wypadku czy powiadomić użytkownika o wykrytej arytmii.

Gigant z Cupertino coraz śmielej wykorzystuje te rozwiązania w swoim marketingu. W 2020 roku kilka osób, które udało się uratować dzięki Apple Watchowi, zostało zaproszonych na premierę nowej generacji. A na tym nie koniec.

"Bez Apple Watcha umrzesz", czyli Apple w ogniu krytyki

Firma przygotowała nową reklamę Apple Watcha o wymownym tytule "911". Przytacza ona historie 3 osób, których być może już by z nami nie było, gdyby nie wspomniany zegarek.

Apple Watch Series 7 | 911 | Apple

Zdania na temat spotu są mocno podzielone. Jedni chwalą użyteczność samego zegarka, inni natomiast krytykują Apple'a za budowanie kampanii promocyjnej na strachu. Przecież wydźwięk tej reklamy to "bez Apple Watcha masz większą szansę na śmierć".

Osobiście z samym promowaniem funkcji zdrowotnych problemu nie mam. Jeśli ktoś stworzył produkt, który może ocalić tysiące ludzi, dlaczego miałby nie mówić o tym głośno? Nie podoba mi się jednak coś innego.

Najgorsze jest to, że Apple Watch wymaga do działania iPhone'a

Gdyby każdy mógł wejść do sklepu, kupić Apple Watcha, założyć go na rękę i czuć się bezpieczniej - super. Ale tak nie jest.

Apple Watch jest jednym z nielicznych jednoplatformowych smartwatchów na rynku. Trzeba go sparować z iPhone'em, bo inaczej nie zadziała. A - według danych StatCountera - iPhone'a ma niespełna 30 proc. użytkowników smartfonów na świecie. W Polsce jest to mniej niż 10 proc.

Czy istnieją jakieś techniczne bariery, przez które Apple Watch nie mógłby współpracować ze smartfonami z Androidem? Bynajmniej. Na rynku jest mnóstwo zegarków, które działają z różnymi platformami. To świadoma decyzja biznesowa i chęć zamknięcia użytkowników we własnej, szczelnej bańce.

W takiej sytuacji ludzkie życie staje się dla Apple'a kartą przetargową, która pomaga mu sprzedawać cały ekosystem gadżetów. A to w mojej ocenie robi się niesmaczne. To trochę tak jakby jakaś firma opracowała znakomitą kamizelkę ratunkową, ale świadomie zaprojektowała ją w taki sposób, by dało się ją założyć tylko na jej bluzę za 5000 zł.

Czy Apple Watch każdego roku ratuje mnóstwo osób? Niezaprzeczalnie. Ale mógłby ratować wielokrotnie więcej, gdyby podejście Apple'a do ludzkiego życia było trochę bardziej w stylu Volvo, a trochę mniej w stylu Apple'a.

Zobacz również:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.