Kupno smartfonu na Amazon.pl? Czuję się jak na ruskim bazarze

Kupno smartfonu na Amazon.pl? Czuję się jak na ruskim bazarze02.03.2021 15:23

Mega okazje mieszają się z ofertami, które podchodzą pod próbę oszustwa.

Stało się - po wielu latach czekania Amazon.pl ruszył w Polsce. Sprawdziłem, co największy sprzedawca świata ma do zaoferowania Polakom w temacie smartfonów.

Amazon.pl poleca mi smartfon z 2016 roku w absurdalnie wysokiej cenie

Poszukiwania smartfonu zacząłem od strony głównej, na której - między dziesiątkami innych produktów - znalazłem dwa smartfony.

Oczywistym jest, że stroną główną zarządza automat, ale wielką zagadką pozostaje dla mnie sposób jego działania. Jakimi wytycznymi muszą kierować się algorytmy, które polecają mi Lenovo Moto Z za ponad 2200 (!) złotych?

Halo, który mamy rok?
Halo, który mamy rok?

Dla niewtajemniczonych: Moto Z to smartfon z 2016 roku, który nie jest produkowany od lat i który w dniu premiery kosztował 2999 zł. Ponad 2/3 tej kwoty po 5 latach czyni z propozycji Amazonu murowany hit w rankingu najmniej opłacalnych ofert tysiąclecia.

Wspomniałem, że strona główna Amazon.pl poleciła mi dwa smartfony. Drugim jest Redmi Note 9 (3/64 GB) za niespełna 675 zł.

Nie jest to oferta dekady, ale cena jest przyzwoita
Nie jest to oferta dekady, ale cena jest przyzwoita

Tu jest lepiej. Mowa o ubiegłorocznym smartfonie, który - według Ceneo - kosztuje w Polsce nie mniej niż 699 zł.

Innymi słowy: Amazon za jednym zamachem zaproponował mi ofertę pozwalającą zaoszczędzić 25 zł i taką, przez którą można wtopić ponad 2000 zł w eksponat z muzeum mobilnej technologii.

Dużo lepiej prezentuje się zakładka Okazje na Amazon.pl

W zakładce Okazje promowane są tymczasowe oferty. Niektóre obowiązują kilka dni, inne raptem kilka godzin.

Aktualnie Amazon promuje m.in. smartwatcha Fitbit Sense za niespełna 1020 zł. Według Ceneo, najniższa oferta w polskich sklepach to 1383 zł, choć udało mi się znaleźć niższe ceny na Allegro.

Najbardziej boli mnie to, że Amazon.pl ma wyjątkowo kiepską wyszukiwarkę produktów

Konia z rzędem temu, komu uda się odnaleźć zakładkę, w której wyświetlone będą jedynie smartfony. Nawet po wejściu w promowaną przez Amazon kategorię "Telefony komórkowe" widzę kilka modeli pomieszanych z losowymi akcesoriami, z których wiele nie jest już nawet dostępnych w sprzedaży.

Nie wspominam już nawet o tym, że algorytmy Amazonu ochoczo polecają nawet podróbki iPhone'ów.

Tani ten iPhone 12 Pro
Tani ten iPhone 12 Pro

Wyszukiwanie konkretnych urządzeń to także koszmar. Piekielnie ciężko jest odfiltrować akcesoria do smartfonów od samych smartfonów. Zawężenie kategorii produktowych nie daje w zasadzie nic, więc zazwyczaj jedynym wyjściem jest nałożenie widełek cenowych.

W mojej ocenie Amazon mógłby się uczyć budowy sklepów internetowych od Allegro. Wyszukiwarka polskiego giganta działa nieporównywalnie lepiej.

Póki co Amazon jest jak ruski bazar. W tonie śmieciowych ofert okazje mieszają się z kosmicznymi cenami, oryginały z podróbkami, a nowości ze starociami, ale przy odrobinie wysiłku da się upolować perełkę.

Zobacz także:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.