Kyocera Echo, czyli dwuekranowy składak z 2011 roku [Podróż w czasie]

Kyocera Echo, czyli dwuekranowy składak z 2011 roku [Podróż w czasie]26.10.2019 10:31

Dziś kilka słów o telefonie, który wyprzedził swoje czasy o ładnych parę lat, ale niestety nigdy nie pojawił się na Starym Kontynencie.

Na fali rodzącej się właśnie mody na składane wyświetlacze niektórzy producenci zainteresowali się podwójnymi ekranami, mającymi stanowić tańszą alternatywę dla takich urządzeń jak Galaxy Fold czy Huawei Mate X.

LG wprowadziło na rynek model G8X ThinQ, który sprzedawany jest razem z nietypowym etui Dual Screen. Z kolei Microsoft zapowiedział na 2020 rok dwuekranowego Surface'a Duo.

Pomysł na wykorzystanie dwóch wyświetlaczy działających jak jeden nie jest jednak nowy.

Kyocera Echo do dwuekranowiec, który trafił na rynek na początku dekady

Smartfon ujrzał światło dzienne 7 lutego 2011, czyli w czasie, w którym Samsung szykował się do premiery Galaxy S II, a Apple był świeżo po rynkowym debiucie iPhone'a 4s.

Dziecko japońskiej firmy Kyocera nazywane było przez producenta "pierwszym na świecie smartfonem z podwójnym ekranem dotykowym". A właściwie nie tyle przez producenta, co przez amerykańskiego operatora Sprint, który był jego jedynym dystrybutorem.

Kyocera miała bardzo ciekawy pomysł na zastosowanie dwóch ekranów

Pierwszy z 3,5-calowych paneli o proporcjach 5:3 i rozdzielczości 800 x 480 znajdował się na zewnątrz całej konstrukcji i można było z niego korzystać dokładnie tak samo jak w przypadku każdego innego telefonu.

Pod wyświetlaczem na specjalnych szynach ulokowany był jednak drugi ekran o identycznych parametrach. Po jego wysunięciu całość zmieniała się w miniaturowy tablet z podwójnym panelem o rozdzielczości 960 x 800 oraz 4,7-calowej przekątnej. W tamtych czasach taką powierzchnię roboczą można było uznać za wyjątkowo dużą.

Podwójny ekran działał w trzech trybach:

  • tryb tabletowy - oba panele dzieliły między sobą wyświetlany interfejs, działając jak jeden duży ekran;
  • tryb wielozadaniowości - na jednym ekranie można było wyświetlić jedną aplikację, a na drugim inną;
  • tryb dzielonego interfejsu - wybrane apki można było rozbić na dwie kolumny. Przykładowo program mailowy po jednej stronie wyświetlał treść wiadomości, a po drugiej klawiaturę lub skrzynkę odbiorczą. Z kolei YouTube pozwalał jednocześnie oglądać film i przeglądać playlistę.

Taka wielozadaniowość to było coś, bo przypominam, że mówimy o czasach, w których Android nie obsługiwał jeszcze nawet trybu Multi-Window. Tymczasem Echo funkcjonalnie nie odbiegał przesadnie nawet od dzisiejszych dwuekranowców. Przynajmniej w teorii.

Android okazał się kagańcem ograniczającym potencjał Kyocery Echo

Mimo że smartfon w materiałach promocyjnych robił spore wrażenie, rzeczywistość okazała się brutalna. Android nie był wówczas dostosowany do natywnej obsługi dwóch wyświetlaczy, przez co ich możliwości były mocno ograniczone.

Innymi słowy, nie wszystkie aplikacje działały prawidłowo we wszystkich trybach, bo była ich garstka. Ściślej rzecz ujmując, potencjał dwóch ekranów w pełni wykorzystywało jedynie siedem domyślnych apek. Nawet gdy jakiś zewnętrzny program wyświetlił się prawidłowo na dwóch ekranach, często sprawiał problemy np. przez brak działającego multidotyku.

W komforcie pracy nie pomagały nie najlepsze podzespoły. Połączenie jednordzeniowego Snapdragona S1 i 512 MB RAM-u pod względem wydajnościowym odstawało od ówczesnych flagowców, które zdążyły już wkroczyć w erę dwóch rdzeni i pamięci operacyjnej liczonej w gigabajtach. A dwa ekrany oznaczały przecież z grubsza dwukrotnie wyższe zapotrzebowanie na moc obliczeniową.

Kyocera Echo Commercial

Mimo wszystko jednak Kyocera Echo wyprzedziła ważny trend i już zawsze będzie wspominana jako ten smartfon, od którego wszystko się zaczęło.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.