Lojalność klientów Apple'a spada. iPhone staje się powoli nudny?

Lojalność klientów Apple'a spada. iPhone staje się powoli nudny?03.11.2012 13:50
iPhone 5
Kamil Bąkowski

Po raz pierwszy od premiery pierwszej generacji iPhone'a wskaźnik lojalności klientów, którzy myślą o zakupie kolejnego smartfona z logo Apple'a, spadł. Czy to oznacza, że iPhone nie jest już tak atrakcyjny?

Jeśli kiedykolwiek będziecie rozmawiać z osobą związaną ze sprzedażą, powie Wam ona, że lojalność klientów w stosunku do marki jest cechą kluczową. Użytkownik decydujący się na urządzenie, które spełnia jego potrzeby i oczekiwania, zostaje najczęściej przywiązanym do marki, lojalnym klientem.

Apple od lat brylował w badaniach wskaźnika lojalności klienta. Ponad 80% użytkowników iPhone'a deklarowało chęć zakupu kolejnego smartfona z logo nadgryzionego jabłuszka. Według najnowszych badań firmy analitycznej Strategy Analytics wskaźnik lojalności klientów spadł do 75% w Europie Zachodniej z 88% w 2011 roku. Innymi słowy, na 100 osób użytkujących iPhone’a 75 z nich rozważy zakup kolejnej generacji urządzenia. W Stanach Zjednoczonych współczynnik lojalności klientów spadł z 93% w poprzednim roku do 88% w tym.

Paul Brown, dyrektor Strategy Analytics, powiedział:

Bez wątpienia kluczem do sukcesu Apple'a jest utrzymanie obecnej liczby użytkowników urządzeń przy jednoczesnym zwiększeniu liczby nowych klientów. Nagonka prasy wywołana brakiem innowacji oznacza, że rośnie liczba klientów, którzy zastanawiają się nad tym, czy kupią kolejnego iPhone'a, czy nie.

Co jednak ciekawe, dla Apple'a największym zmartwieniem nie jest niska liczba klientów, którzy nie wyrażają chęci zakupu kolejnego iPhone'a. Problemem firmy może stać się rosnąca liczba użytkowników niezdecydowanych, którzy stoją przed pytaniem: "Czy wymienić mojego iPhone'a na nowego, a może spróbować czegoś innego (czyt. Androida, Windows Phone'a)?".

Wraz z premierą iPhone'a 5 pojawiło się sporo komentarzy, w których wytykano firmie brak innowacji i przewidywalność decyzji. Nie da się nie zauważyć, że opinia prasy odbiła się na wskaźniku lojalności klientów. W tym roku sam miałem dylemat, czy wymienić iPhone'a 4S na iPhone'a 5. Odpowiedź nie była zbyt łatwa, jednak doszedłem do wniosku, że poza większym ekranem nowy iPhone nie oferuje aż tak wiele (nie wspominając, że straciłbym kompatybilność z miniwieżą, głośnikami w domu za sprawą nowego złącza dokującego Lightning)

Wydatki na R&D z ostatnich 5 lat w porównaniu do przychodów w procentach, fot. Asymco
Wydatki na R&D z ostatnich 5 lat w porównaniu do przychodów w procentach, fot. Asymco

Tak naprawdę Apple od premiery pierwszej generacji iPada (za wyjątkiem Siri w 2011 roku) nie pokazał wielu nowych funkcji, które moglibyśmy nazwać innowacyjnymi. Być może dlatego Apple w tym roku zwiększył wydatki przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe (R&D) do 3,4 mld dolarów. Jest to wzrost o blisko 40% w stosunku do ubiegłego roku. Niestety, kwota przeznaczona na R&D wydaje się bardzo niska w porównaniu z przychodami firmy.

W 2012 roku Apple przeznaczy na R&D zaledwie 2% przychodów ze sprzedaży. Dla porównania w ciągu 5 ostatnich lat Microsoft wydał 13,8% swoich przychodów na R&D, Nokia i Google blisko 13%, a Apple zaledwie 2,8% (patrz wykres Asymco).

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.