Masz abonament na telefon komórkowy i dostęp do internetu? Szykuj się na ważne zmiany

Masz abonament na telefon komórkowy i dostęp do internetu? Szykuj się na ważne zmiany15.12.2020 06:30
Ważne zmiany w Prawie telekomunikacyjnym
Źródło zdjęć: © Pixabay

Nadchodzą ważne zmiany w Prawie telekomunikacyjnym. Wśród nich m.in. możliwość rozwiązania umowy mailem przez abonenta, monitorowanie zużycia usług oraz lepsze standardy dla klientów firm telekomunikacyjnych. Nowe zasady będą obowiązywały do 21 grudnia 2020 roku.

Nowe przepisy, które wejdą w życie już za kilka dni, są związane z pierwszym etapem wdrażania w Polsce Dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).

  • Naszą intencją było i jest przede wszystkim jak najpilniejsze wprowadzenie prokonsumenckich zmian. To ważne z uwagi na zwiększający się obecnie popyt i znaczenie usług telekomunikacyjnych. Nowe regulacje pozwolą szybciej wdrożyć nowe i lepsze standardy obsługi konsumenckiej – informuje minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zmiany w Prawie telekomunikacyjnym

Zmiany zapewnią większe uprawnienia abonentom firm telekomunikacyjnych, którzy dotychczas znajdowali się w słabszym położeniu niż przedsiębiorstwa świadczące tego typu usługi. Zagórski przekonuje, że nowe regulacje będą gwarancją najlepszych instrumentów prawnych oraz zabezpieczeń. Pozwolą również na eliminację nieprawidłowych praktyk w branży do minimum.

Jedną z ważniejszych zmian, która zostanie wprowadzona 21 grudnia 2020 roku, jest możliwość zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez abonentów. Oznacza to, że nie trzeba będzie udawać się do salonu operatora i wypełniać licznych formularzy, aby zrezygnować z usług firmy telekomunikacyjnej. Wystarczy wysłanie odpowiednio sformułowanej wiadomości e-mail z oświadczeniem woli. Operator będzie zobowiązany do zawiadomienia klienta o jego otrzymaniu i potwierdzenia przyjęcia oświadczenia woli.

Korzystniejszy sposób przedłużania umowy z operatorem

Nowe regulacje zmienią również kwestie związane z przedłużaniem umowy. Dotychczas operatorzy nie musieli informować swoich abonentów o jej automatycznej prolongacji na czas nieokreślony. Teraz będą do tego zobowiązani i to w terminie nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta. Dodatkowo firmy telekomunikacyjne przekażą informacje o możliwościach rozwiązania umowy, a także najkorzystniejszych, dostępnych ofertach.

W okresie wypowiedzenia klienci będą ponosili wyłącznie koszty świadczenia usług, które wynikają z zawartej umowy. Pozwoli to uniknąć opłat za aktywację dodatkowych usług czy wyłączenie zagwarantowanych już świadczeń.

Monitorowanie zużycia pakietów danych

Wśród nachodzących zmian należy również zwrócić uwagę na możliwość monitorowania zużycia usługi, co pozwoli kontrolować wydatki związane z abonamentem. Operatorzy zaoferują powiadomienia, dzięki którym klient będzie wiedział, kiedy kończą się poszczególne pakiety i usługi.

Ze zmian powinni być zadowoleni wszyscy, którzy planują przenieść dotychczasowy numer do innej sieci. Będzie na to więcej czasu - nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy. Dodatkowo zmieniający dostawce usług zyskają prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu.

Jak można przeczytać w informacji prasowej KPRM "nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowanie usługi w najkrótszym możliwym – uzgodnionym z klientem – czasie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą. Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi".

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.