Minęło już 6 lat od prezentacji pierwszego iPhone'a. Wiele się zmieniło...

Minęło już 6 lat od prezentacji pierwszego iPhone'a. Wiele się zmieniło...09.01.2013 13:30
Pierwszy iPhone
Adrian Nowak

To był wielki dzień nie tylko dla rynku smartfonów, ale również całego świata elektroniki użytkowej. 9 stycznia 2007 roku Steve Jobs zaprezentował pierwszego iPhone'a - produkt, który do dziś stanowi główne źródło przychodów koncernu Apple.

To był wielki dzień nie tylko dla rynku smartfonów, ale również całego świata elektroniki użytkowej. 9 stycznia 2007 roku Steve Jobs zaprezentował pierwszego iPhone'a - produkt, który do dziś stanowi główne źródło przychodów koncernu Apple.

Do sklepów iPhone trafił dopiero 29 czerwca 2007 roku. Zainteresowanie nim było tak duże, że przed placówkami Apple Store ustawiały się długie kolejki. Tak jest zresztą do dziś, gdy koncern z Cupertino udostępnia nową wersję któregoś ze swoich najpopularniejszych urządzeń.

Gadżet za 600 dolarów został w 2007 roku spektakularnie wyśmiany przez Steve'a Ballmera, który zwracał uwagę na brak fizycznej klawiatury i bardzo wysoką cenę. Szef Microsoftu miał nadzieję, że uniemożliwi to iPhone'owi zastąpienie telefonów z Windows Mobile w sektorze biznesowym.

Teraz już wiemy, że Ballmer nie mógł być w większym w błędzie. Choć pierwsza wersja iPhone'a często zrywała połączenia, nie miała wielu modułów łączności czy tak dużych jak Windows Mobile możliwości konfiguracji, okazała się świetnym punktem wyjścia do dalszej ekspansji koncernu Apple. Wobec bierności konkurentów uważających, że ich urządzenia są w stanie konkurować z produktem Jobsa, firma z Cupertino niezwykle szybko odbierała im rynek telefonów.

Zaskakująco dobry

W 2007 roku na szczycie rankingu producentów smartfonów znajdowała się Nokia, niezwykle drogie były również akcje koncernu Research In Motion. Z obecnej perspektywy widać bardzo wyraźnie, jak długo wspomniane firmy nie doceniały iPhone'a. Problem tkwił przede wszystkim w oprogramowaniu, które zwyczajnie nie nadawało się do konkurowania z systemem iOS.

Nokia eksperymentowała z Linuksem tylko w ramach niewielkich projektów, inwestując coraz większe środki w Symbiana. Podobnie było w przypadku kanadyjskiego producenta znanego z urządzeń BlackBerry, liczącego na przywiązanie klientów biznesowych do smartfonów z klawiaturą. Dopóki standardowe telefony cieszyły się dużą popularnością, orkiestra na Titanicu grała w najlepsze.

Pojawienie się Androida znacznie przyśpieszyło jednak migrację do nowej klasy urządzeń z zaawansowanymi systemami operacyjnymi. Platforma mobilna wyszukiwarkowego giganta sprawdzała się również na tańszych smartfonach, co pozwoliło sforsować ostatni mur chroniący wpływy dotychczasowych liderów rynku mobilnego. Dla Nokii i RIM rozpoczął się bardzo trudny okres, trwający do dziś.

Największy sukces Apple'a

Wart wiele miliardów rynek urządzeń mobilnych został w istotnej części zagarnięty przez koncern Apple. Choć obecnie Samsung wysunął się na prowadzenie, jeśli chodzi o liczbę dostarczanych na rynek smartfonów i telefonów komórkowych, w ciągu ostatnich sześciu lat kapitalizacja giełdowa firmy Apple wzrosła o kilkaset procent. Pomimo że przez ostatnie lata spółka z Cupertino zaprezentowała również iPada i mocno odświeżyła swoje inne produkty, to wciąż iPhone generuje większość przychodów.

W czwartym kwartale fiskalnym (kończącym się dla Apple'a 29 września) firma sprzedała 26,9 miliona smartfonów. Udało się jej osiągnąć wzrost sprzedaży rok do roku aż o 58%, a warto zauważyć, że to dopiero w miesiącach świątecznych sprzedaż jest największa. Choć iPhone 5 nie okazał się w żadnej mierze rewolucją, bez wątpienia pozwoli na osiągnięcie kolejnych rekordów.

Trudno przewidzieć, czy iPhone będzie się liczył za kilka lat, bo w tym czasie mogą zyskać popularność zupełnie nowe rodzaje urządzeń. Okulary z projektorami wyświetlające SMS-y wprost przed naszymi oczami albo zegarki pełniące funkcje centrum komunikacji to tylko najbardziej realne z pomysłów. W centrach badawczych technologicznych spółek znaleźć można jednak bez wątpienia bardziej futurystyczne projekty, które pewnego dnia zmienią nasze życie... Podobnie jak kiedyś zrobił to iPhone.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.