Efekt pandemii. Mobilny transfer danych poszedł w górę, a zyski operatorów... spadły

Efekt pandemii. Mobilny transfer danych poszedł w górę, a zyski operatorów... spadły14.04.2021 12:14
Źródło zdjęć: © fot. Pixabay

2020 rok zdecydowanie nie należy do udanych. Okazał się natomiast całkiem dobry dla operatorów, chociaż nie wszyscy mają się z czego cieszyć. Pomimo wzrostu zapotrzebowania, według analityków z Tefficent, łączne przychody w branży telekomunikacyjnej spadły o 2 proc.

Tefficient przeprowadził analizę na podstawie danych 105 operatorów komórkowych z różnych krajów świata. W raporcie wzięto pod uwagę średnie zużycie danych na jedną kartę SIM oraz całkowity ruch danych wysyłanych i odbieranych w 2020 roku. Wniosek był taki – użycie danych mobilnych wzrosło u praktycznie każdego z operatorów.

Średni wzrost wykorzystania mobilnych danych wyniósł 38 proc. Spodziewano się jednak większego rozpędu, gdyż w poprzednich latach zapotrzebowanie w stosunku rok do roku wzrastało nieznacznie szybciej. Ograniczenia związane z restrykcjami pandemicznym, blokada niektórych lotnisk, zamknięte granice czy po prostu kwarantanna przyczyniły się do spowolnienia tych wzrostów.

Źródło zdjęć: © Tefficent
Źródło zdjęć: © Tefficent
Źródło zdjęć: © Tefficent
Źródło zdjęć: © Tefficent

Jak widać na wykresie z raportu przygotowanego przez Tefficent, kilku polskich operatorów znalazło się w czołówce, w tym:

  • Plus – powyżej 1500 PB (6 miejsce);
  • Play –1300-1400 PB (10 miejsce);
  • Orange – ponad 1300 PB (11 miejsce);
  • T-Mobile – około 750 PB (18 miejsce).

Część z użytkowników sieci przestała dojeżdżać do pracy i przerzuciła się na korzystanie z łącza szerokopasmowego zarówno do pracy, jak i do obsługi smartfona. Nawet biorąc pod uwagę pandemiczne ograniczenia, to globalny wzrost mobilnego ruchu sieciowego o 38 proc. jest imponujący. Tak samo jak wzrost ARPU (średni przychód na użytkownika), który wzrósł o 39 proc.

Jednakże nawet pomimo wysokiego wzrostu ARPU, łącznie przychody z usług mobilnych spadły o 2 proc. w 2020 roku. To z kolei mogło być spowodowane nagłym zwiększeniem zapotrzebowania na usługi mobilne na początku ubiegłego roku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.