"Moja ulubiona firma zarabia więcej niż twoja". No, jest się czym chwalić...

"Moja ulubiona firma zarabia więcej niż twoja". No, jest się czym chwalić...20.04.2018 13:36
Klatka z kultowej reklamy Lumii 920 nie przestaje bawić

Apple zarabia na smartfonach więcej niż wszyscy pozostali producenci smarfonów razem wzięci. To imponujące, przyznaję. Tylko że użytkownicy sprzętu Apple'a to w moim odczuciu ostatnie osoby, które powinny być z tego faktu dumne.

*- Samsung jest lepszy!

  • Nie, Apple jest lepszy!
  • Samsung sprzedaje więcej smartfonów!
  • Ale Apple więcej na swoich smartfonach zarabia!*

Nie zliczę, ile razy byłem świadkiem tego typu dyskusji. Ostatnio pojawia się ich coraz więcej, bo światło dzienne ujrzał raport firmy Counterpoint, z którego wynika, że Apple zgarnia 86 proc. zysków z całego rynku smartfonów. Co więcej - sam iPhone X odpowiada za 35 proc. zysków.

Sam mam iPhone'a X, ale bynajmniej się ze świetnych wyników finansowych Apple'a nie cieszę

Z czego wynikają rewelacyjne wyniki finansowe? Przede wszystkim z tego, że iPhone X jest produktem drogim i wysokomarżowym.

iPhone X generuje 35 proc. zysków na całym rynku smartfonów
iPhone X generuje 35 proc. zysków na całym rynku smartfonów

Żeby zarobić, trzeba taniej kupić i sprzedać drożej. Ja - klient Apple'a - jestem w tym układzie stroną, która kupuje drożej. To ja finansuję kolejne rekordy firmy i nic z tego nie mam. Niby dlaczego miałoby mnie to napawać dumą?

Jeszcze rozumiem fanowskie przepychanki na temat technicznych aspektów takich jak szybkość działania telefonu, jakość aparatu, długość wsparcia aktualizacyjnego itp. W dalszym ciągu nie jest moją zasługą, że jeden telefon robi lepsze zdjęcia niż drugi, ale przynajmniej mogę używać argumentu, że - w mojej ocenie - dokonałem mądrego wyboru.

Ale żeby chwalić się wynikami finansowymi? To już prędzej konsument powinien odczuwać radość z tego, że jego ulubiona marka zarabia grosze, bo to może świadczyć o tym, że nabywca nie przepłaca.

Przyznaję bez bicia, że wyniki finansowe Apple'a mi tak po ludzku imponują, ale w życiu bym nie pomyślał, żeby używać ich jako argumentu świadczącego... no właśnie, o czym? Że iPhone jest lepszy niż Galaxy S9 czy Huawei P20? Przecież to absurd.

Trzeba jednak pamiętać, że Apple zawdzięcza świetnie wyniki nie tylko grabieniu klientów

Spotkałem się z opinią, że wspomniane 86 proc. zysków świadczy o tym, że Apple "najlepiej rżnie swoich klientów". To jednak zbyt duże uproszczenie, bo powodów, dla których jedna firma zarabia więcej niż druga, jest mnóstwo.

Umiejętne inwestowanie, wydatki na marketing, sprawne wykorzystywanie ulg podatkowych, skala biznesu - to wszystko ma wpływ na wysokość zysków. Apple'owi trzeba oddać to, że bardzo mądrze wydaje swoje pieniądze. Firma nie zalewa rynku toną eksperymentalnych produktów z nadzieją, że może któryś się przyjmie. Jeśli już coś się w ofercie Apple'a pojawia, zazwyczaj z miejsca staje się to hitem.

Apple ma dar do zamieniania w złoto wszystkiego, czego dotknie, Źródło zdjęć: © cherezoff / depositphotos.com
Apple ma dar do zamieniania w złoto wszystkiego, czego dotknie
Źródło zdjęć: © cherezoff / depositphotos.com

W dodatku gigant wbrew pozorom nie wydaje najwięcej na marketing. W rankingu największych reklamodawców firmy Kantar, Apple znajduje się dopiero na 67 pozycji. Samsung na drugiej. LG na 55.

W dużej mierze Apple zawdzięcza więc swoją pozycję faktowi, iż - w przeciwieństwie do wielu konkurentów - nie przepala pieniędzy na nietrafione produkty czy nieefektywny marketing. Niemniej wciąż nie widzę powodów, by się tym chwalić.

Zobacz również:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.