Motorola żegna Koreańczyków i kontynuuje cięcie kosztów

Motorola żegna Koreańczyków i kontynuuje cięcie kosztów11.12.2012 14:05
Motorola RAZR i
Adrian Nowak

Motorolę kojarzy niemal każdy, jednak obecnie w sklepach klienci sięgają raczej po smartfony firmy Apple czy Samsunga. Mobilny oddział producenta generuje straty już od dawna i choć obecnie znajduje się pod skrzydłami firmy Google, musi szukać sposobów na poprawę swojej kondycji.

Dla pracowników na tamtych terenach niestety nie są to dobre informacje, bo tylko 10% z nich będzie miało szansę na podjęcie pracy w oddziale Motoroli Mobility w innym kraju. Co ciekawe, koncern poinformował także, że w przyszłości nie ma zamiaru sprzedawać w Korei własnych smartfonów. Niezwykle dobitnie pokazuje to, jak ogromnym zaufaniem cieszy się tam Samsung.

Przyglądając się sytuacji w nieco szerszym ujęciu, wyraźniej widać jednak, że Motorola Mobility nie miała zbyt wielu innych opcji. Wcześniej z Korei Południowej wycofało się również HTC, które jednak zapewniało w lipcu, że będzie kontynuowało współpracę z tamtejszymi operatorami oraz sprzedawcami detalicznymi.

Problemy trwają nie od dziś

Wydawałoby się, że Motorola Mobility pod skrzydłami wyszukiwarkowego giganta nie musi się aż tak bardzo martwić o swoje wyniki. W praktyce może być jednak odwrotnie, bo od czasu zakończenia opiewającej na 12,5 miliarda dolarów transakcji w firmie dzieje się niezwykle dużo - również jeśli chodzi o zmiany kadrowe na szczycie korporacji.

Wystarczy przypomnieć, że w maju tego roku Motorolę Mobility opuścił jej współzałożyciel Sanjay Jha. Na stanowisku dyrektora generalnego koncernu zastąpił go Dennis Woodside, który nadzorował również proces włączania mobilnego działu Motoroli do wyszukiwarkowego giganta. Jak się później okazało, zmiany były konieczne, by przyśpieszyć przeprowadzanie restrukturyzacji firmy.

Niecałe trzy miesiące po zmianach na szczycie Google oficjalnie poinformował, że zamierza zwolnić niemal 4 tysiące pracowników Motoroli Mobility. W tym czasie przychody producenta smartfonów były według lipcowego raportu finansowego lepsze niż przed rokiem - znacznie przekraczały 2,5 miliarda dolarów.

Prawdziwy zysk to produkty

Po informacjach o zwolnieniach i przyśpieszeniu restrukturyzacji Google zdradził również, że planuje zamknąć część fabryk Motoroli Mobility i skupić się na mniejszej liczbie produktów. Tego typu strategia, charakterystyczna na przykład dla firmy Apple, została przyjęta również przez HTC.

Obserwując rynek mobilny w ostatnim roku, byłem bardzo zawiedziony. Przejęcie Motoroli Mobility przez Google'a mogło oznaczać, że wreszcie w jednych rękach będą platforma sprzętowa i oprogramowanie. Stwarzałoby to niesamowite możliwości i choć wyszukiwarkowy gigant od początku zapewniał, że nie będzie faworyzował żadnego z producentów, można było liczyć chociażby na lepsze wykorzystanie przez Motorolę nowego potencjału.

Motorola Mobility tymczasem, pomimo wcześniejszych zapowiedzi, wydaje kilka wersji tych tego samego smartfona, nie wspominając już o poważnych problemach z aktualizacjami Androida. Na razie więc choć koncern szybko się zmienia, wciąż pomija bardzo istotne dla użytkowników problemy.

Co mogłoby przywrócić Motoroli Mobility zyskowność? Bez wątpienia udana seria smartfonów, na wzór Apple'a czy Samsunga. Niestety, bez realnego wsparcia dla użytkowników, szczególnie znajdujących się poza Stanami Zjednoczonymi, na razie na sukces taki trudno liczyć.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.