Nowe urządzenie - nowy Android, czyli sposób Google'a na walkę z fragmentacją

Nowe urządzenie - nowy Android, czyli sposób Google'a na walkę z fragmentacją11.02.2014 17:38

Fragmentacja uznawana jest za jedną z największych wad Androida. Zanosi się jednak na to, że Google zamierza wypowiedzieć jej wojnę.

Android jest systemem otwartym i każdy producent może go modyfikować i wykorzystywać wedle własnego uznania. Inaczej sprawa wygląda jednak w przypadku, gdy producentowi zależy na tym, by jego urządzenie zapewniało dostęp do usług i aplikacji Google'a. W takiej sytuacji - po spełnieniu wymaganych kryteriów - wyszukiwarkowy gigant musi przyznać urządzeniu stosowny certyfikat. Dlatego też wiele chińskich podróbek nie oferuje dostępu do Google Play, Gmaila i pozostałych usług Google'a.

Ze śledztwa przeprowadzonego przez serwis Android Police wynika, że kolejnym stawianym przez Google'a kryterium będzie wykorzystanie jednej z nowszych wersji zielonego systemu. Wersja 4.2 będzie mogła debiutować na certyfikowanych urządzeniach do 24 kwietnia, 4.3 do 31 lipca, a 4.4 do bliżej nieokreślonej przyszłości. Biorąc pod uwagę "termin ważności" Androida 4.3, można wnioskować, że Google zamierza pozwalać na wykorzystywanie kolejnych wydań systemu mniej więcej przez rok.

Źródło zdjęć: © androidpolice.com
Źródło zdjęć: © androidpolice.com

Czy takich ruch ze strony Google'a (o ile przecieki się potwierdzą) będzie dobry dla użytkowników? Mam mieszane uczucia. Z jednej strony zmuszenie firm do stosowania nowszych wersji Androida powinno ucieszyć konsumentów, ale z drugiej strony może to uderzyć w mniejszych producentów, a to i tak ostatecznie odbije się na konsumentach.

Na naszą redakcyjną skrzynkę mailową nieustannie spływają notki prasowe dotyczące smartfonów i tabletów małych, często rodzimych producentów. Lwia część tych urządzeń jeszcze do niedawna pracowała pod kontrolą Androida 4.1. Czy firmy te wykorzystują starsze wydania systemu na złość klientom? Nie, w ich interesie leży przecież to, by produkt był w oczach potencjalnego nabywcy jak najbardziej atrakcyjny. Przygotowanie systemu operacyjnego pod konkretne urządzenie wymaga po prostu sporego nakładu pracy, a na przyspieszenie tego procesu wiele firm po prostu nie może sobie pozwolić ze względów finansowych. Jeśli zostaną do tego zmuszone, może się to przełożyć na znaczne zawężenie ich portfolio lub/i wzrost cen produktów.

Nie zrozumcie mnie źle. Oczywiście doceniam to, że Google chce w jakiś sposób walczyć z fragmentacją, ale też nie uważam, by problem ten dotyczył wszystkich użytkowników Androida. Nie sądzę, by przeciętny konsument, który od telefonu oczekuje głównie dostępu do e-maila i przeglądarki, widział różnicę między Androidem 4.1 a 4.4. Z pewnością jednak widzi różnicę między wydaniem na telefon 300 zł i 1000 zł i docenia to, że ma wybór. Zmiana polityki Google'a może sprawić, że wybór ten zostanie ograniczony.

Źródło: Android Police

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.