Orange nie chce pomagać w dostarczeniu telefonu na gwarancję?

Orange nie chce pomagać w dostarczeniu telefonu na gwarancję?04.07.2012 16:30
Mój rekwizyt przy próbach oddania sprzętu na gwarancję, dla zwiększenia dramaturgii branding Orange
Adam Bialic

Dotarła do nas informacja, jakoby pomarańczowy operator nie chciał przekazywać sprzętu kupionego na odległość, czyli przez sklep internetowy i telefonicznie. Postanowiłem to sprawdzić.

Kiedy sprzęt od operatora zakupiony jest w jednym z firmowych salonów, sprawa wydaje się jasna - tam należy iść, kiedy coś się zepsuje. Przedstawiciele operatora pomogą w załatwieniu formalności i wysyłką do odpowiedniego serwisu. Jak wynika z doświadczeń, nie zawsze jest to takie proste... Ale po kolei.

Wizyta w salonie Orange w jednym z największych warszawskich centrów handlowych potwierdziła częściowo nasze informacje. Po półgodzinnym czekaniu w kolejce obsługa powiadomiła mnie ozięble, że sprawy związane z gwarancją sprzętu „od kuriera” załatwić można tylko w salonach firmowych.

Lekko poirytowany sytuacją, ale pozytywnie nastawiony do dużych, nowoczesnych salonów firmowych Orange udałem się do jednego z kilku znajdujących się w Warszawie. Tu atmosfera wydała się zupełnie inna. Miła, uśmiechnięta pani już od wejścia pyta, w czym może mi pomóc. Kilka słów wyjaśnienia, dostaję kwitek z numerkiem oraz poproszony jestem o zaczekanie w miejscu, gdzie w teorii można usiąść.

W tym momencie pierwszy kubeł zimnej wody na głowę: kilka puf dzieli między sobą kilkanaście osób wyraźnie już poddenerwowanych czekaniem. Szybkie spojrzenie na karteczkę z numerkiem i kolejny szok – ponad dwadzieścia osób przede mną...

Zdjęcie zrobione po dobrych kilkunastu minutach czekania
Zdjęcie zrobione po dobrych kilkunastu minutach czekania

Jestem niepoprawnym optymistą, więc rozmiary salonu przekonały mnie, że pójdzie szybko. Po około 20 minutach czekania zorientowałem się, że takich kolejek, w jakiej czekam ja, jest kilka (Orange na pl. Konstytucji ma kilka pięter) i faktycznie przede mną jest ponad 50 oczekujących osób.

Tego było za dużo. Wychodząc, spytałem miłą panią sprzed wejścia, czy jest jakiś salon w Warszawie, w którym czas oczekiwania na załatwienie mojej sprawy jest krótszy niż wieczność. W odpowiedzi dostałem wydrukowany wykaz punktów własnych Orange i usłyszałem zdawkowe: „W innych salonach będzie trochę krócej”.

Oddawałem już zepsuty sprzęt w punktach PlusGSM i Play, nigdy nie spotkałem się tam z problemem, mimo że prowadzone były przez podwykonawców. Dla pewności przeprowadziłem głębszą analizę zagadnienia.

Kilkanaście rozmów telefonicznych z partnerskimi salonami i infoliniami wszystkich operatorów potwierdza dotychczasowe obawy – tylko partnerzy Orange nie chcą pośredniczyć w oddawaniu sprzętu do naprawy.

Co prawda infolinia T-Mobile przekazała informację, że różnie bywa z ich podwykonawcami i zdarza się, że klienci są odsyłani. Jednak po kontakcie telefonicznym z siedmioma losowo wybranymi punktami z obszaru całego kraju utwierdzam się w przekonaniu, że problem u tego operatora jest marginalny, ponieważ nigdzie nie spotkałem się z odmową pomocy.

Mimo rzeczowego zbadania problemu nie chciałem uwierzyć w takie praktyki u pomarańczowych. Udałem się więc z prośbą o oficjalne stanowisko do rzecznika Grupy Orange Polska Wojciecha Jabczyńskiego.

W rozmowie telefonicznej zostałem poproszony o przekazanie przeprosin wszystkim klientom, którzy mieli podobne kłopoty. Wyjaśniono mi, że odpowiednie zmiany zostały już przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja bieżącego roku, ale mogła zawieść komunikacja i po prostu nie każdy partner został o tym poinformowany.

Oto pełna informacja, jaką przekazał panu Wojciechowi dział prawny Orange:

W przypadku zakupu w sklepie internetowym Orange sprzedawcą jest PTK Centertel. W związku z tym, zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi rękojmi za sprzedany towar i odpowiedzialnością sprzedawcy za towar niezgodny z umową oraz wynikającej z nich odpowiedzialności prawnej podmiotu sprzedającego, reklamacje w ramach wyżej wymienionych uprawnień klienci mogą składać wyłącznie w salonach firmowych Orange. Natomiast, odnosząc się do obsługi reklamacji w ramach gwarancji to na przełomie kwietnia i maja br. wprowadziliśmy zmianę mającą na celu umożliwienie zlecenia naprawy telefonu w ramach gwarancji producenta w dowolnym salonie Orange.

Trochę to dziwne, że przez ponad dwa miesiące nie udało się przekazać odpowiednich informacji. Może kierownicy salonów nie widzą różnicy pomiędzy rękojmią a gwarancją. Tak czy inaczej mniejsze to grzechy niż skazywanie klientów na kilometrowe kolejki i długie oczekiwanie w głównych sklepach. Jeśli coś się robi z niewiedzy, to jest to pewne wyjaśnienie.

Jeśli będziecie mieć podobne kłopoty z oddaniem sprzętu poprzez partnerów Orange, zachęcam do powoływania się na informację od ich rzecznika. Zostałem zapewniony, że po sprawdzeniu wytycznych każdy punkt powinien pomóc klientowi w spawach związanych z gwarancją, niezależnie w jakiej formie dokonywany był zakup od PTK Centertel.

Szkoda, że klienci muszą mieć wiedzę większą od samych sprzedawców, ale wierzę, że sytuacja ta będzie się zmieniać na lepsze.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.