Oto jak Google udoskonalił tryb portretowy w Pixelach

Oto jak Google udoskonalił tryb portretowy w Pixelach17.12.2019 16:26
Vantage_DS / Shutterstock.com
Patryk Korzeniecki

Google znowu uchylił rąbka tajemnicy na temat Pixela 4. Wcześniej wyjaśnił, jak działa tryb astrofotograficzny. Tym razem tematem jest rozmywanie tła w portrecie.

Tryb portretowy to jeden z najczęściej używanych trybów fotograficznych we współczesnych telefonach. Pozwala na uzyskanie efektów podobnych do tych z aparatów z prawdziwego zdarzenia. Google przeszedł długą drogę, jednak firmie udało się opracować jeden z najlepszych algorytmów tego typu.

Efekty są naprawdę przekonywujące, a wszystko to dzięki uczeniu maszynowemu i odpowiedniemu wykorzystaniu sprzętu. Ale... jak Google to robi?

Podwójne wykrywanie głębi

Pixele 2 i 3 generacji używały jedynie systemu dual pixel do oszacowania głębi. Opiera się on na podwójnych pikselach. Każdy z nich może niezależnie przyjmować światło. Dzięki temu za jednym przyciśnięciem migawki można uzyskać dwa zdjęcia, które będą różniły się jedynie przesunięciem. Im obiekt znajduje się dalej, tym jest bardziej się przemieszcza na ujęciu. Jest to efekt paralaksy i na nim bazował system portretowy w Pixelach 2 i 3.

Niestety, system był dosyć niedokładny. Wynikało to z bardzo słabej paralaksy, co utrudniało szacowanie odległości. Okazało się, że jest na to sposób.

Obiektywy w Pixelu 4 są oddalone od siebie o 13 mm, co pozwala na uzyskanie dużo większego przesunięcia. Paralaksa pomiędzy ujęciami dual pixel jest ledwo widoczna, jednak pomiędzy obiektywami jest bez problemu rozróżnialna.

Co więcej, paralaksa przy wykorzystaniu dual pixel lepiej rozróżnia poziome linie, a przy wykorzystaniu obiektywów - pionowe. Domyślacie się więc, co zrobił Google.

Tak - firma połączyła obie techniki, znacznie polepszając jakość wykrywania głębi. Myślę, że obraz wyrazi więcej niż 1000 słów. Spójrzcie więc na poniższe zdjęcie.

Źródło zdjęć: © ai.googleblog.com
Źródło zdjęć: © ai.googleblog.com

Jak widać, połączenie obu sposobów znacząco zredukowało ilość błędów i uczyniło mapowanie dużo dokładniejszym.

Symulacja lustrzankowego bokeh

Bokeh (od jap. ボケ boke – rozmycie) to technika selektywnego ustawienia ostrości, w której obiekt jest ostry, a to co za nim i przed nim rozmyte. Pozwala to na odseparowanie go od tła i skupienie wzroku oglądającego na nim. Poza tym - bokeh jest zwyczajnie przyjemne dla oka i jest często używane jako środek artystycznego wyrazu.

Źródło zdjęć: © ai.googleblog.com
Źródło zdjęć: © ai.googleblog.com

Przy rozmywaniu tła pojedyncze punkty świetlne powiększają się i zamieniają w jasne koła. Mimo dużego powiększenia znajdują się po "jaśniejszej stronie mocy" i są bardzo dobrze widoczne. Wynika to z tego, że największą podatność na bokeh wykazują najjaśniejsze plamy obrazu.

Żeby uzyskać efekt bokeh, Google zastąpił każdy piksel przezroczystym dyskiem. Jego rozmiar bazowany jest na głębi - im punkt jest dalej, tym wynikowy dysk jest większy. Do tej pory rozmywanie odbywało się po obróbce zdjęcia, co uniemożliwiało to uzyskanie kontrastowego rozmycia.

Rozwiązanie było proste - wystarczyło zmienić kolejność kroków algorytmu. Najpierw rozmywany jest obraz, a dopiero potem przeprowadzana jest obróbka (mapowanie tonów). Skutkuje to bardziej kontrastowym bokeh i przy okazji lepszym nasyceniem kolorów tła.

Jak widzicie, algorytmy to potężna broń. Mimo, że Pixele nie wykorzystują najlepszych matryc na rynku, to jednak pozwalają na uzyskanie wysokiej jakości obrazu - a wszystko to dzięki dopracowanemu oprogramowaniu. Pisałem już o innym osiągnięciu Google'a - trybie astrofotograficznym pozwalającym na osiągnięcie spektakularnych efektów w nocy.

Google jest jednym z liderów jeśli chodzi o oprogramowywanie matryc mobilnych. Jeśli w następnym Pixelu użyłby matrycy Samsung HMX lub domniemanego sensora 144 MP, to mógłby zmieść konkurencję. Tak się raczej nie stanie - a szkoda.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.