Czy nie zaczyna brakować wam miejsca w smartfonach?

Czy nie zaczyna brakować wam miejsca w smartfonach?21.03.2014 17:39

Specyfikacja smartfonów szybko ewoluuje; rozdzielczość ekranów oraz liczba rdzeni i megapikseli rosną wręcz w tempie geometrycznym. Jest jednak jeden element, który praktycznie stoi w miejscu.

Cofnijmy się pamięcią do stycznia 2007 roku, gdy światło dzienne ujrzał pierwszy iPhone. Rzućmy okiem na jego specyfikację:

  • 3,5-calowy wyświetlacz o rozdzielczości 480 x 320 (165 ppi);
  • jednordzeniowy procesor o taktowaniu 412 MHz;
  • 128 MB pamięci RAM;
  • aparat 2 Mpix;
  • system iPhone OS 1.0;
  • 4/8/16 GB pamięci wewnętrznej;
  • bateria 1400 mAh.

Siedem lat temu powyższe parametry techniczne robiły ogromne wrażenie, ale dziś mogą wywołać jedynie uśmiech politowania; jednordzeniowca z zegarem 412 mHz, 128 MB RAM i aparatu 2 Mpix nie znajdziemy już nawet nawet w najbardziej low-endowych smartfonach. Ba, dzisiejsze zegarki mogą się poszczycić lepszą specyfikacją.

Ale zaraz, zaraz... Czy coś na liście podzespołów nie prezentuje się nad wyraz świeżo? Tak, mam na myśli pamięć wewnętrzną. 4 i 8 GB to wciąż standard w telefonach ze średniej półki cenowej, a 16 GB mają nawet najnowsze flagowce, takie jak iPhone 5s, LG G2 czy też nieobecne jeszcze nawet na rynku Galaxy S5 i Xperia Z2. Oczywiście mamy już smartfony z 32/64 GB pamięci, ale mimo wszystko ten element specyfikacji zmienia się zdecydowanie wolniej do pozostałych. Tyle dobrego, że część producentów zaczyna wracać do stosowania slotów na karty microSD.

Czy to oznacza, że pamięć jest nam coraz mniej potrzebna? I tak, i nie. Z naciskiem na nie. Z jednej strony coraz większą popularnością cieszą się serwisy streamujące multimedia, a z drugiej rosną rozmiary danych, które wciąż w pamięci urządzeń trzymamy. Zdjęcia i filmy FullHD (o 4K nie wspominając) wykonane kilkunastomegapikselowymi aparatami zajmują naprawdę sporo miejsca, a wraz ze wzrostem rozdzielczości ekranów coraz cięższe stają się także ikony, tapety i wszystkie elementy graficzne interfejsu każdej aplikacji. Na to wszystko dochodzą jeszcze przecież gry, których rozmiar niejednokrotnie przekracza 3 GB.

Dlaczego zatem tak się dzieje? Powodów zapewne jest kilka. Przede wszystkim producenci nauczyli się już, że na pamięci można całkiem nieźle zarobić. Niech tutaj za przykład znów posłużą ceny poszczególnych wariantów iPhone'a 5s:

  • iPhone 5s 16 GB - 2949 zł;
  • iPhone 5s 32 GB - 3399 zł;
  • iPhone 5s 64 GB - 3849 zł.

Z zestawienia dwóch tańszych wariantów wynika, że Apple 16 GB pamięci wyceniło na 450 zł. W dzisiejszych czasach taką różnicę w cenach spokojnie moglibyśmy obserwować przy wersjach smartfonów mających 64 i 128 GB pamięci wewnętrznej. Tylko czy ktoś decydowałby się na droższy wariant mając do dyspozycji 64 GB? No właśnie.

Jeden powód jest zatem jasny. Jaki może być drugi? Chmura. Apple ma iClouda, Google swojego Drive'a, a Samsung, HTC i Sony podpisane z Dropboxem, Boxem i innymi zewnętrznymi usługami umowy. Każdy z tych koncernów ma zatem interes w tym, byśmy swoje prywatne pliki przechowywali na zewnętrznych serwerach.

Czy taki stan rzeczy ulegnie kiedyś zmianie? Znowu: i tak, i nie. Z pewnością nadejdzie dzień, gdy 256 GB na pokładzie smartfonów stanie się standardem. Obawiam się jednak, że wtedy będziemy trzymali na nich 50-megapikselowe zdjęcia, ważące po 40 GB gry i filmy UltraHD.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.