Pixel 3A sukcesem Google'a? Porozmawiajmy o kontekście tego sukcesu

Pixel 3A sukcesem Google'a? Porozmawiajmy o kontekście tego sukcesu26.07.2019 10:16

Alphabet, spółka-matka Google'a, opublikował raport finansowy za drugi kwartał 2019. Ujawnione liczby mają wskazywać na to, że dział smartfonów prężnie się rozwija. Czy aby na pewno?

Pamiętam jak jakąś dekadę temu Play używał w reklamach sloganu "Najszybciej rozwijająca się sieć w Polsce". Skąd ten "szybki rozwój"? Startującemu od zera operatorowi o wiele łatwiej było podwajać czy potrajać liczbę abonentów niż konkurencji, która klientów liczyła już w milionach. Cóż, kontekst jest kluczem.

Jeśli zacznę smażyć pączki i dziś sprzedam jednego, a jutro trzy, będę mógł się poszczycić 300-procentowym wzrostem dzień do dnia. Pod względem dynamiki wzrostu spokojnie przebiję największą sieć cukierni w Polsce. A że pod względem ilościowym będzie żałośnie? Szczegóły...

Pixel 3A jest sukcesem właśnie tego kalibru

Szef Google'a, Sundar Pichai, podczas rozmowy z inwestorami miał się pochwalić, że w drugim kwartale 2019 roku rozeszło się dwa razy więcej smartfonów z linii Pixel niż w analogicznym okresie roku wcześniejszego.

Od rana czytam, jak Google rozbił bank wprowadzając w maju tańszego Pixela 3A. Bo wiecie - "dwa razy wincyj smartfonów niż rok temu!!1". Pixel 3A musi się sprzedawać jak ciepłe bułeczki, prawda? No właśnie nieprawda.

Google nie mówi, ile sprzedał Pixeli. A prawdopodobnie sprzedał ich malutko

Mowa tylko o jednej wypowiedzi, która padła podczas rozmowy z inwestorami. Znamienny jest jednak fakt, że w samym 11-stronicowym raporcie finansowym słowa "pixel", "smartphone", "phone", czy "mobile" nie padają ani razu. Wniosek? Na tle innych źródeł przychodu raczej nie bardzo jest się czym chwalić.

Nie wiadomo nawet, ile gotówki wygenerowała sprzedaż smartfonów. Cał dział sprzętowy został wrzucony do wora "inne".

Wiele wskazuje na to, że Pixele to nisza

Google nigdy nie chwali się liczbą sprzedanych telefonów, a i niezależne i cenione firmy analityczne (np. IDC) nie uwzględniają go w swoich raportach.

Wiele o popularności Androida mówią jednak statystyki Androida, bo przecież nowe wersje systemu w pierwszej kolejności trafiają na Pixele.

Według ubiegłorocznego raportu, Android 9 Pie 81 dni po premierze kontrolował mniej niż 0,1 wszystkich urządzeń z tym systemem. W maju Google chwalił się, że aktywnych urządzeń z Androidem jest 2,5 miliarda.

Jak nietrudno policzyć, niemal 3 miesiące po debiucie Androida 9 Pie działał on na mniej niż 2,5 miliona urządzeń. Liczba ta obejmowała wszystkie generacje zaktualizowanych Pixeli i inne modele, które zdążyły już dostać nową wersję systemu. A można bezpiecznie założyć, że w ciągu 81 dni większość użytkowników Pixeli zdążyła już przeprowadzić aktualizację.

Podkreślam, że nie mam na to żadnych twardych danych i to tylko moje szacunki, ale strzelam, że w ubiegłym roku Google sprzedawał co najwyżej kilkaset tysięcy Pixeli kwartalnie. Huawei, Samsung czy Apple potrafią sprzedawać 60-70 milionów smartfonów kwartalnie.

Kontekst to klucz do zrozumienia przechwałek

Wiemy, że od kwietnia do czerwca Google sprzedał dwa razy więcej smartfonów niż rok wcześniej. Super. Ale ile mogło ich być? Milion? 1,5 miliona? 2 miliony? Wątpliwe, by było tego więcej.

Google nie jest startupem, ale gigantem technologicznym z budżetem na marketing, o jakim 99,99999% firm na świecie może tylko pomarzyć. Linia Pixel wkrótce będzie obchodzić trzecie urodziny. Premiera najnowszego smartfonu zbiegła się ponadto z głośną kampanią "Pixel 3a vs Phone X".

Gdyby - uwzględniając to wszystko - Google'owi udało się sprzedać 20 milionów smartfonów, można by mówić o sukcesie. Ale raczej nie sprzedał duuużo mniej, a sukces i tak mu się przypisuje.

Cóż, chyba pora wziąć się za smażenie pączków.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.